آیا اینستاگرام آینده شبکه های اجتماعی را در دست گرفته است؟
فعالیت در شبکه های اجتماعی یکی از محبوب ترین سرگرمی های نسل امروز است و یکی از ستاره های پرنور این عرصه اینستاگرام می باشد، با بالغ بر 400 میلیون کاربر فعال و 40 میلیارد عکس به اشتراک گذاشته شده، اینستاگرام همچنان در حال رشد و گسترش است. برآوردهای صورت گرفته حالی از آنند که میزان تعامل کاربران در این پلتفرم 7 برابر بیشتر از سایر شبکه های اجتماعی محبوب مانند توییتر و فیسبوک است.
این شبکه اجتماعی کار خود را منحصرا برای اشتراک گذاری عکس آغاز کرد، اما چندی نگذشت که پشتیبانی از ویدیو و استوری ها نیز میهمان اینستاگرام شد و آن را بیش از پیش در بین کاربران محبوب ساخت. اینستاگرام نه تنها در حال سپری کردن سیر رشد خود می باشد، بلکه به طور مستمر نیز تکامل می یابد تا انتظارات و تقاضاهای کاربران را برآورده کند. اینستاگرام و اسنپ چت به عنوان "آینده شبکه اجتماعی" برچسب گذاری شده اند، اما چه چیزی باعث شده که چنین عنوانی نصیب آنها گردد و این دو پلتفرم را اینچنین محبوب گرداند؟
در این مقاله قصد داریم به چندین ویژگی مهم و دلایلی که موجب شده اند اینستاگرام در دل کاربران جا باز کند و موفق شود بپردازیم، اگر شما هم از طرفداران پر و پا قرص اینستاگرام هستید، این مقاله را از دست ندهید.
لازمه موفقیت برای هر تکنولوژی یا ابتکار جدید، هوشمندی کافی جهت برآورده کردن تقاضاها و نیازمندی های کاربران و بازسازی و تکامل مجدد خود است. اینستاگرام نیز از نخستین روزهای پیدایش خود از اکتبر 2010 همین راه را در پیش گرفته است. اینستاگرام به عنوان یک اپلیکیشن موبایل برای اشتراک گذاری عکس زاده شد، اما به سرعت رشد کرد و به پشتیبانی از ویدیوها، که محبوبیت بیشتری نسبت به عکس های معمولی دارند پرداخت. در ابتدا مدت زمان ویدیوهای آپلود شده در پلتفرم به 15 ثانیه محدود بود و با مشاهده تقاضا برای افزایش این محدودیت، اینستاگرام هم اکنون کاربران خود را قادر به آپلود ویدیوهای 60 ثانیه ای می کند.
آینده رسانه های اجتماعی در دست قابلیت های اشتراک ویدیو قرار دارد و این فرمت از جذابیت بیشتری در مقایسه با سایر رسانه ها برخوردار است و اینستاگرام نیز سریع و به موقع خود را به قطار پرسرعت ویدیوها رساند و عنوان یکی از پیشگامان صنعت رسانه های اجتماعی را از آن خود کرد.
یکی از امکانات جالبی که اخیرا توسط این ستاره شبکه های اجتماعی معرفی شد، امکان اشتراک گذاری و آپلود استوری ها می باشد، البته ایده چنین قابلیتی از اسنپ چت تقلید شده بود که خود موجب انتقاداتی گشت. فیسبوک و توییتر از پیشگامان صنعت رسانه های اجتماعی هستند و شرایط پیش آمده به نفع آنهاست و از طرفی تهدیدی هم برای آنها محسوب می شود. در ادامه می خواهیم دلایلی را که موجب محبوبیت اینستاگرام شده، مورد بحث بگذاریم.
جدید و مدرن بودن
کاربران به مدل های کاری فیسبوک عادت کرده بودند و اعمال هرگونه تغییر، به واکنش های بد از سوی کاربران کنونی منجر می شد. این عادت کاربران به مدل کنونی، دست و پای فیسبوک را برای ارائه قابلیت های جدید و تغییر روش کار بسته بود. اما شرایط برای اینستاگرام کاملا متفاوت بود، چرا که این پلتفرم برای کاربران تازگی داشت و مردم پذیرایی هرگونه ایده جدید بودند، همین شرایط نیز فرصت بسیار خوبی را در اختیار اینستاگرام قرار داد تا امکانات جدید را امتحان کند.
هدف قرار دادن قشر جوان تر
پلتفرم های اجتماعی متعددی وجود دارند که حتی بزرگ تر از اینستاگرام می باشند، اما چه چیزی اینستاگرام را از سایرین متمایز کرده؟ 90 درصد از کاربران اینستاگرام را افراد زیر 35 سال تشکیل داده اند و این رده سنی راحت تر پذیرای تغییرات بوده و خود را با آنها وفق می دهند، در حالی که مخاطبین سایر پلتفرم ها کمی سرسخت ترند.
دست پر بودن
تکامل پیوسته دلیل رشد اینستاگرام به عنوان یک ستاره نویدبخش می باشد. این شبکه اجتماعی قابلیت های زیادی برای ارائه به کاربران در دست دارد و می تواند ابعاد جدیدی را آزمایش کند که امکانات کاملا جدیدی را برای قشر جوان و در حال رشد آن ارائه خواهد داد.
در آینده چه پیش خواهد آمد؟
با بیش از 400 میلیون کاربر، اینستاگرام هم اکنون نیز جایگاه قدرتمندی در بین کاربران دارد و برخی ویژگی های مشابه را با سایر پلتفرم های اجتماعی به اشتراک می گذارد. اگر نگاهی به شبکه های اجتماعی بیندازید، همگی آنها از امکانات مشابهی برخوردارند و با این شرایط سوالی که پیش می آید این است که آینده شبکه های اجتماعی، با در نظر گرفتن شباهت زیادی که در امکانات ارائه داده شده از سوی آنها حاکم است، چه خواهد بود.
اینستاگرام کاربران جوان بیشماری دارد و همین ویژگی نیز برگ برنده ای را در دست پلتفرم قرار داده و فرصتی برای آزمایش امکانات جدید و ارائه قابلیت های مبتکرانه است که خالق مجموعه جدیدی از تجارب برای کاربرانی خواهد بود که هم اکنون نیز در حال استفاده از اینستاگرام هستند.
با این تفاسیر تنها باید منتظر بود و دید که سازندگان اینستاگرام چه برنامه هایی برای آینده پلتفرم در ذهن خود می پرورانند. آیا این شبکه اجتماعی محبوب در سال های آینده نیز با همین روال رشد خود را ادامه خواهد داد؟ آیا اینستاگرام به وعده هایی که داده عمل خواهد کرد و یک پلتفرم بازاریابی تعاملی برای تمامی کسب و کارهای جهان راه اندازی خواهد کرد؟ چه چیزهای جدیدی برای صنعت تجارت به ارمغان خواهد آورد؟ پاسخ قطعی این سوالات تنها با گذر زمان مشخص می شود.
اینستاگرام و اسنپ چت دو ستاره نوظهور در صنعت شبکه های اجتماعی هستند و در کشور ما، این اپلیکیشن اینستاگرام است که کاربران را تحت سلطه خود گرفته است. شما درباره آینده این پلتفرم پرطرفدار چه می اندیشید؟ آیا آینده روشنی در انتظار آن است یا در طول سال های آینده، این شبکه اجتماعی از سوی کاربران کنار گذاشته خواهد شد؟ در بخش دیدگاه ها پیش بینی های خود را با ما به اشتراک گذارید.