اشتباهات UX که شاید از جانب شما سر بزند - بخش دوم
در مطلب پیش شما را با تعدادی از اشتباهات رایج در زمینه UX آشنا کردیم، در اینجا نیز اشاره ای به سایر موارد و راه های رفع آنها خواهیم نمود.
اشتباه 5: اعمال تغییرات در طراحی، بدون در نظر گرفتن داده ها و بازخوردهای کاربران
امروزه متریال دیزاین در کانون توجه همگان قرار گرفته و شاید این نگرش را در ذهن شما بوجود آورد که باید برای به روز بودن، طراحی اپلیکیشن را تغییر دهید. متاسفانه اعمال تغییرات اساسی تاثیر منفی به دنبال خواهد داشت و یک اشتباه بزرگ است که باید از آن اجتناب کنید.
تبدیلات بسیار مهم تر از زیبایی اپلیکیشن هستند، اعمال تغییرات تست شده که شما را به هدف نزدیک تر کند، معقولانه تر از اعمال تغییرات بنیادی است.
این نکته در موبایل از اهمیت بیشتری نسبت به وب برخوردار است، همان طور که پیش تر به آن اشاره شد، بازگشت به نسخه قبلی در وب کار آسانی است. پس از انتشار اپلیکیشن کاربران با آنچه در دست دارند، دست و پنجه نرم می کنند و ممکن است مدت زمانی برای برای اعمال تغییرات از سوی اپ استور نیاز باشد، یقینا در این شرایط خواهان از دست دادن مشتریان خود نیستید، بنابراین باید سنجیده و دقیق عمل کنید. اعمال تغییر بنیادی ریسک بزرگی است که مستلزم طراحی پایه ای می باشد. لازم است همواره بازخورد کاربران خود را مد نظر قرار دهید و از علایق و نیازمندی های آنها آگاهی پیدا کنید. با بهره گیری از بازخورد کاربران خود می توانید یک تغییر را اعمال کرده و نتایج را مورد سنجش قرار دهید.
اشتباه 6: عدم توجه به اولویت بندی در پاسخ گویی
امروزه 78 درصد از کاربران از اپلیکیشن های موبایل انتظار لود سریع تری نسبت به وب سایت های موبایل دارند و می خواهند به سرعت نتایج عملیات خود بر روی اپلیکیشن مشاهده نمایند. کاربران موبایل در صورت وقوع هر گونه عملکرد نادرست یا زمان بر به سرعت دلسرد می شوند. سرعت و زمان پاسخ گویی در این بین از جایگاه ویژه ای برخوردارند، لذا تاخیر موجب از بین رفتن تعامل کاربران می گردد و آنها عملیات را به تعویق می اندازند و در اکثر شرایط اپلیکیشن را پاک می کنند، با شرایط حاکم شما شانس خود را از دست می دهید.
علاوه بر تمرکز بر روی تسریع فرآیندها، تمرکز خود را بر روی طراحی صحیح جریانات کاربری نیز قرار دهید تا کاربران قادر به انجام خواسته خود در اسرع زمان باشند، این رویکرد وفاداری کاربران را به دنبال خواهد داشت.
اشتباه 7: عدم جلب رضایت کاربران پیش از تبدیل بنیادی
هر اپلیکیشن شامل قسمت هایی مانند ثبت نام، ویدئوهای دیده شده، نقد و بررسی و رتبه های کسب شده، خریدهای صورت گرفته و غیره است. این مجموعه تبدیلات در دستیابی به هدف تاثیرگذارند.
لذا باید اقدام به ساخت یک جریان که رضایت کاربران را پیش از هر گام مهمی جلب کند، نمایید. برای نمونه یک اپلیکیشن رزرو برای رستوران را در نظر بگیرید که با تغییر مکان قرارگیری معامله، 28.1 درصد از رزروهای خود را افزایش داد. آنها خواستار ارائه معاملات خاص برای کاربران خود بودند، اما از بابت محل قرارگیری آن در اپلیکیشن تردید داشتند، آنها فرض کردند که قرار دادن آنها در کنار نتایج جستجوی رستوران، با افزایش کلیک بر روی رستوران و نرخ رزروها همراه خواهد بود. اما تست A/B این فرضیه را نقض کرد، تیم دریافت که این رویکرد آمار بازدید رستوران ها را افزایش می دهد اما از سوی دیگر نرخ رزروهای انجام شده را با کاهش مواجه می کند، چنین معاملاتی خللی در یکپارچگی اپلیکیشن بوجود می آورد و تنها تبلیغ ارائه شده را مهم تر جلوه می دهد.
در تست دوم استفاده از یک تاکتیک دیگر که موجب غافل گیر کردن مشتری می شد، افزایش 28.1 درصدی در رزروها را نتیجه داد. آنها در حین بررسی رستوران از سوی کاربر، تبلیغ را نمایش می دادند. نمایش پیشنهاد خرید قبل از اینکه کاربر اقدام به رزرو کند، باعث خوشنودی و غافل گیر شدن مشتریان شد.
نمونه دیگر در این زمینه، در خواست امتیازدهی به اپلیکیشن پس از تکمیل عملیات است، از این طریق می توانید به تبلیغ برند خود نیز بپردازید. نتیجه گیری همواره این اشتباهات رایج UX را به خاطر سپارید، اینها به شما برای اتخاذ بهترین تصمیم در جهت توسعه اپلیکیشن یاری می رسانند. توسعه تجربه کاربری فرآیندی مستمر است و با انجام تست با اشتباهات اجتناب ناپذیر آشنا می شوید و موفقیت خود را رقم می زنید. http://www.sitepoint.com برگرفته از