بهره گیری از داده های دریافتی از اپلیکیشن های موبایل در جهت بهبود تجربه مشتریان
برخی از شرکت ها یک کانال مجزا برای اپلیکیشن موبایل دارند که راهی برای ایجاد ارتباط نزدیک تر با مشتریان می باشد و از این طریق قادر به بازاریابی محصولات خود شده و درآمد خود را افزایش می دهند، اما اگر اپلیکیشن که در این شرایط محصول مورد نظر می باشد، با مشکل مواجه شود، چه پیش خواهد آمد؟ در این مقاله قصد داریم درباره پشتیبانی از مشتریان و جمع آوری اطلاعات از اپلیکیشن موبایل جهت بهبود کیفیت، سخن گوییم. گرد هم آوردن داده ها و اطلاعات صحیح در زمینه خطاها جهت کسب اطمینان از موفقیت اپلیکیشن بسیار حیاتی و مهم است. آیا سرویس مشتری به جمع آوری داده های مفید از اپلیکیشن موبایل مشغول است؟ ارائه خدمات به مشتریان در روند کاری تمامی شرکت ها گنجانده نشده و آنها برای مشکلاتی که در اپلیکیشن های موبایل رخ می دهند، اهمیتی قائل نمی شوند. از طرفی اطلاعاتی که استفاده کنندگان از اپلیکیشن در اختیار تیم تضمین کیفیت یا QA می گذارند، کامل و جامع نیست و احتمالا کمکی به حل مسئله نمی کند. به عنوان عضوی از تیم لازم است دقیقا همان عملیات را به ترتیبی که مشتری بیان کرده انجام دهید و اپلیکیشن را دیباگ نمایید، هم زمان با رفع خطا مطمئن شوید که چنین خطایی برای بار دیگر رخ نخواهد داد. درباره گزارشات خطا و بازخوردهای کاربران چه واکنشی نشان می دهید؟ طبیعتا همه ما نسبت به اپلیکیشنی که ساخته ایم دیدگاه خوشبینانه ای داریم، اما از طرفی باید این واقعیت را قبول کرد که خطاها و مشکلات همواره به وقوع خواهند پیوست، بنابراین لازم است به صورت مناسبی از کاربران اپلیکیشن بازخورد دریافت کنید. شاید اپ استورهای عمومی یکی از گزینه های پیش رو باشد، اما آیا مردم رغبتی به این کار نشان می دهند؟ همواره جزئیات قید شده در نظرات به کمک سازندگان اپلیکیشن می آیند، ولی متاسفانه از سوی اغلب کاربران به آنها اشاره ای نشده است. یک طرح از اکوسیستم تضمین کیفین اپلیکیشن موبایل قبل از پرداختن به مبحث تضمین کیفیت، لازم است با شروط دخیل با شرکت و کاربران آشنایی پیدا کنیم. از نقطه نظر شرکت: - شرکت ها اپلیکیشن موبایلی برای ارائه خدمات به مشتریان خود می سازند - برای شرکت ها دریافت اطلاعاتی جهت رفع خطاها و مشکلات احتمالی دشوار به نظر می رسد - اپلیکیشن ها گاهی به درستی کار نمی کنند و دلایل متعددی برای این امر وجود دارند - شرکت ها باید آگاهی کامل از بابت دلایلی که اپلیکیشن به درستی کار نمی کند، بیابند تا قادر به ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود شوند اما از نقطه نظر مشتریان: - مردم از اپلیکیشن های موبایل در جهت تسهیل امور روزمره خود استفاده می کنند - اگر مشتریان احساس کنند که یک اپلیکیشن خاص برای آنها مفید است، آنها نیز در جهت بهبود آن قدم بر می دارند - گاهی اوقات روال گزارش خطا برای مشتریان به سادگی صورت نمی پذیرد در کنار ارائه اپلیکیشن های موبایل، لازم است شرکت ها آمادگی لازم برای QA در طولانی مدت را داشته باشند، اما چگونگی انجام این فرآیند مهم است و باید در روند کاری شرکت قرار گیرد. کاربران چگونه می توانند به فرآیند تضمین کیفیت یاری رسانند؟ تصور کنید که شما یکی از کاربران اپلیکیشن هستید و در حین کار با آن به خطایی بر خورده اید و یا به طور کلی اپلیکیشن کار نمی کند، در این شرایط لازم است سازندگان اپلیکیشن را از این موضوع مطلع سازید، توجه داشته باشید که باید تمامی جزئیات را برای سهولت در روند رفع خطا در اختیار تیم QA و یا سازنده اپلیکیشن قرار دهید. نقش داده های اپلیکیشن موبایل برای بهبود تجربه مشتریان امروزه سازندگان اپلیکیشن و تیم QA از توانایی بازیابی تمامی اطلاعات برای رفع خطاهای احتمالی برخوردارند. آنها می توانند از اسکرین شات ها و پیام ها بدون داشتن تشریحی کامل از چگونگی بروز خطا و یا اطلاعات مربوط به خطاها در گوشی استفاده کنند. تکنولوژی تضمین کیفیت جهت کمک به سازندگان اپلیکیشن و گزارش خطاها و بررسی آنها در اختیار قرار دارد. در سمت سازنده اپلیکیشن، آنها یک agent به API خود اضافه می کنند. بدین ترتیب به محض وقوع خطا مشتریان می توانند آن را گزارش دهند، در این حالت تیم QA می تواند راجع به مشکل پیش آمده اطلاعاتی کسب کند، حتی اگر جزئیات توسط مشتری تشریح داده نشده باشد. آیا کیفیت داده های دریافتی از اپلیکیشن موبایل مهم است؟ برای شرکت هایی که خواستار کسب رضایت مشتریان هستند، تکنولوژی با ارائه اطلاعاتی در جهت برطرف کردن مشکل به کمک سازندگان می آید و این امر به نوبه خود موجب خوشنودی مشتریان خواهد گردید. برای سازندگان اپلیکیشن و تیم QA این تکنولوژی با ارائه تمامی اطلاعات لوگ، در جهت رفع خطاها یاری می رساند. برای کاربران موبایل و مشتریان، جمع آوری اطلاعات صحیح در زمینه اپلیکیشن موبایل تضمینی در جهت کارآمدی اپلیکیشن می باشد و از این طریق می توان مطمئن بود که در صورت بروز مشکل، راه برگشت داریم، از سوی دیگر مشتریان نیز از کیفیت خدمات و در اختیار داشتن بهترین راه حل اطمینان حاصل می کنند. http://asmarterplanet.com برگرفته از