جدال اندروید با موتورولا بر سر Bloatware
علیرغم امکانات شگرفی که اندروید در اختیار کاربران خود قرار می دهد، مسائلی نیز موجب نتایج ناخوشایند می گردند. عدم ارائه آپدیت های زمان بندی شده از سوی اندروید گاه موجب نارضایتی کاربران می شود، از سوی دیگر حضور مفرط bloatware عامل دیگری برای از بین بردن اشتیاق گاربران است، این موارد تا حدودی مرتبط اند و از آنجایی که قادر به پاک کردن چنین نرم افزارهایی از گوشی خود نیستیم، بر دشواری قضیه افزوده می شود. سازندگان و حاملان گوشی مسئول ارائه چنین نرم افزارهای افزونه ای هستند، آنها تصور می کنند که در اختیار قرار دادن اپلیکیشن های متعدد با کارایی مشابه یک مزیت است. برای نمونه، سامسونگ اصرار به نصب S-Voice دارد، در حالی که عمکلرد آن مشابه Google Now است و افراد معمولا Google Now را به عنوان دستیار دیجیتال خود مورد استفاده قرار می دهند. نمونه هایی از چنین نرم افزارهای غیر ضروری در اندروید فراوانند، این اپلیکیشن ها منابع گوشی را به هدر می دهند و با فعالیت در پس زمینه، طول عمر باتری را با کاهش شدیدی مواجه می کنند، از سوی دیگر فضای زیادی اشغال کرده و تاثیر منفی بر روی کارآیی می گذارند و آپدیت های ضروری را به تاخیر می اندازند. آپدیت ها مهم اند و لازم است تمامی اپلیکیشن ها به صورت مجزا به منظور رفع باگ و سازگاری بررسی شده و قبل از رسیدن به دست کاربر نهایی از بابت بی نقص بودن آن اطمینان حاصل گردد.
مشکل از مراحل مقدماتی آغاز می شود، پوسته های تغییر یافته از جانب بسیاری از سازندگان گوشی ارائه می شوند، هدف از آنها در اختیار قرار دادن تجربه ای متفاوت است، اما این کار پدید آورنده انبوهی از مشکلات نیز می باشد. کدهای زیاد و طولانی موجب سنگین شدن نرم افزار شده و شکایات متعددی از سوی کاربران گوشی های اندروید را در پی خواهد داشت، علاوه بر این شاهد سرعت کم و تاخیر نیز خواهیم بود. با پیشرفت تکنولوژی طی سال های اخیر این واقعیت نیز دستخوش تغییر شده، امروزی بسیاری از اسمارت فون های اندروید از کارآیی بهتری برخوردارند و نقش گوگل و تامین کنندگان سخت افزار در این بین بسیار تعیین کننده می باشد. با این حال این واقعیت بر قوت خود باقی است که کد اضافه منجر به باگ های اجتناب ناپذیر شده و مسبب مشکلات نرم افزاری در گوشی های اندروید می باشد. با این اوصاف هدف سازندگان و حاملان، در حالی که کاملا بر نتایج این کار واقف اند، از چنین اقداماتی چیست. پاسخ این پرسش به دلالان معاملاتی باز می گردد که موجب می شوند OEM ها درآمد مازاد به جیب بزنند. امروزه شاهد یک عرصه رقابتی تنگاتنگ در بازار گوشی ها هستیم و برندهای جدید در گوشه و کنار دنیا و مخصوصا در چین پا به میدان گذاشته اند. در این میان برخی از سازندگان نیز با نرم افزارهای اختصاصی خود مانند TouchWiz UI ،Optimus UI ،Vibe UI و غیره حضور می یابند. از سوی دیگر سازندگان در مقایسه با گوگل، قادر به تغییر اندروید برای سازگاری با ROM نیستند. متاسفانه کاربران نقشی در این بین ندارند و باید تابع این شرایط بمانند. هر کسی تمایل به ارائه تجربه کاربری متفاوتی دارد و این تمایز، با پوسته های ارائه شده توسط سازندگان گوشی تحقق می یابد و از آنجا که این قابلیت به صورت پیش فرض در گوشی ها جای داده شده، کاربران هویت واقعی نرم افزار و اندروید را نیز مشاهده نمی کنند. یکی از شرکت های فعال در این زمینه موتورلا است، این شرکت یک نسخه واقعی از اندروید را بدون هیچ گونه پوسته و یا امکانات جانبی دیگر در اختیار کاربران خود قرار می دهد، در عوض این شرکت اقدام به نصب اپلیکیشن های انحصاری خود بر روی گوشی ها نموده، این اپلیکیشن ها در اکثر مواقع بسیار کاربردی اند. در صورت نیاز کاربران می توانند سری به گوگل پلی استور زده و اپلیکیشن های مورد نظر خود را دانلود کنند. برای سازندگان، دور ماندن از چنین نرم افزارهای بهتر است و راهی برای جلب نظر کاربران در کوتاه مدت می باشد، از این طریق طرفداران آنها نیز افزایش می یابند، دقیقا اتفاقی که برای اسمارت فون های نکسوز افتاد. این گوشی ها یک تجربه محض از اندروید را به ارمغان می آورند و هیچ bloatware در آن قرار داده نشده است، بنابراین اگر تنها تعدادی از OEMهای بزرگ دست به چنین اقدامی بزنند، امید می رود به هواداران اندروید افزوده گردد. http://www.androidheadlines.com برگرفته از