ساخت اپلیکیشن موبایل: از شروع تا پایان
در شرایط کنونی ساخت اپلیکیشن های موبایل برای تمامی کسب و کارها ضروری است. بیش از 2 میلیون اپلیکیشن جای خود را در استورها یافته اند، اما باید به گونه ای عمل کنید که اپلیکیشن خود را در این میان متمایز سازید. آماده سازی اپلیکیشن فعالیتی است که نیازمند صرف زمان و تلاش فراوان می باشد، شما به یک استراتژی موبایل جهت تجزیه و تحلیل، ساخت، توسعه و تست اپلیکیشن پیش از ارسال آن به استورها نیاز دارید. از نخستین ایده تا فاز لانچ اپلیکیشن این 10 گام به شما در جهت سازماندهی مراحل و حصول بهترین نتیجه یاری می رسانند. 1 – تعریف یک استراتژی به منظور تعریف استراتژی لازم است به پرسش های زیر پاسخ دهید: - اهداف این اپلیکیشن موبایل چه چیزهایی هستند؟ - مخاطب شما کیست؟ - اسمارت فون یا تبلت؟ یا هر دو؟ آی او اس، اندروید یا ویندوز؟ - اپلیکیشن شما چه ارزش افزونه ای نسبت به اپلیکیشن های کنونی و مشابه دارد؟ 2 – مفهوم اپلیکیشن خود را شرح دهید لازم است به وضوح و با جزئیات تمام مفاهیم موجود در اپلیکیشن خود را شرح دهید و همه چیز را در توضیحات بگنجانید، برای این منظور استفاده از ابزارهای طوفان مغزی و یا کارگاه ها پیشنهاد می شود، بدین ترتیب قادر خواهید بود تمامی عملکردهای اپلیکیشن و امکانات آن را مشخص سازید. 3 – درباره رابط و تجربه کاربری اپلیکیشن خود بیندیشید نحوه استفاده از اپلیکیشن توسط کاربران را در ذهن خود مجسم کنید و با در نظر گرفتن نیازمندی های آنها به تعریف بهترین رابط و تجربه کاربری بپردازید. این رابط علاوه بر سادگی و سرعت، باید پیرو این دستورالعمل ها نیز باشد: - جزئیات جریان کاری برای تجربه کاربری - مدلی واضح از تمامی صفحات اپلیکیشن 4 – چه مقدار بودجه در اختیار دارید؟ باید بودجه موردنیاز برای اپلیکیشن را برآورد کنید، در این ارزیابی تعداد امکانات، تجربه کاربری، پیچیدگی و پلتفرم ها تاثیرگذارند. این کار تعریف نقشه ای برای توسعه اپلیکیشن را میسر می سازد و قادر خواهید بود بودجه اختصاصی را بین فازهای گوناگون تقسیم کنید. 5 – طراحی بخش طراحی در طول مراحل ساخت اپلیکیشن از اهمیت زیادی برخوردار است، در حقیقت این طراحی است که به اپلیکشن شما جان می بخشد. مردم الگوهای رفتاری و عاداتی معمول در استفاده از اپلیکیشن ها دارند، چرا که آنها اپلیکیشن ها را مورد استفاده روزمره قرار می دهند، در نتیجه اپلیکیشن شما باید جذاب بوده و کاربران را دلسرد نکند. 6 – ارزیابی کارآیی اپلیکیشن پیش از ساخت اپلیکیشن اقدام به تعریف KPI هایی به منظور سنجش کارآیی اپلیکیشن و جمع آوری آمار و ارقام از کاربرد اپلیکیشن نمایید. چه تعداد دانلود انجام شده؟ چند صفحه بازدید شده؟ چند بازدید کننده مجددا اپلیکیشن را مورد استفاده قرار داده اند؟ این سوالات به شما در جهت تعریف نقاط قوت و ضعف اپلیکیشن یاری می رسانند. 7 – ساخت و توسعه اکنون همه چیز برای ساخت فنی اپلیکیشن آماده است، اپلیکیشن از نیتیو یا هیبرید گرفته تا وب اپلیکیشن، اکنون در وضعیت ساخت قرار دارد. به منظور توسعه کراس پلتفرم اپلیکیشن، فریم ورک هایی در اختیار شما قرار گرفته اند که در جهت افزایش سرعت و کارآیی موثر خواهند بود. 8 – تست مداوم پس از اتمام مرحله ساخت اپلیکیشن، هم اکنون زمان تست آن فرا رسیده است، تست اپلیکیشن بر روی سیستم عامل های گوناگون، نسخه های مختلف از این سیستم عامل ها، گوشی هایی با برندها و اندازه های صفحه نمایش مختلف صورت می پذیرد. اطمینان از کارآیی معقول اپلیکیشن موفقیت آن را به دنبال خواهد داشت. 9 – لانچ کردن اپلیکیشن اپلیکیشن برای انتشار در استورها آماده است و شما باید ارتباطات خود را گسترش دهید، ابزارهای ارتباطی در این میان به کمک شما می آیند. برای نمونه می توان به یک وب سایت اختصاصی، شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و ... اشاره کرد، این ابزارها به شما در جهت تبلیغ اپلیکیشن و دستیابی به انبوهی از کاربران بالقوه یاری می رسانند، از نقش ASO در راستای حضور کارآمد اپلیکیشن در استورها نیز نمی توان چشم پوشی کرد. 10 – گام بعدی چیست؟ در بهترین شرایط اپلیکیشن موفقیت را از آن خود می کند و شاهد دانلودهای بیشماری خواهید بود، در این گام باید به بررسی و تجزیه و تحلیل کارآیی اپلیکیشن به منظور توسعه و ارتقای آن بپردازید، این مرحله زمان خوبی برای تغییر برخی از عملکردها و یا افزودن امکانات جدید می باشد، این روال به شما در جهت نگه داشتن اپلیکیشن در صدر یاری می رساند. http://tapptic.com برگرفته از