محمدسعید حسینخانی-اپلیکیشن خواننده شو
بازار بکر فروش اپلیکیشن و بازی موبایل، خیلی از علاقه مندان به برنامه نویسی را تشویق به فعالیت در این زمینه کرده است. تولید و انتشار تعداد زیاد برنامه یا بازی در طول یک روز، این موضوع را ثابت میکند هرچند تنها برخی از این اپلیکیشن ها موفق هستند. برنامه "خواننده شو" که در ادامه با تولیدکننده آن گفتگو کرده ایم، یکی از همین اپلیکیشن ها میباشد.
به نظر من با گذشت زمان، ساختن برنامه های جذاب و پیدا کردن ایده های جدید سخت تر میشه. اما قطعا کشور ما پتانسیل بالایی در این صنعت داره و به لطف بسترهای خوبی مثل کافه بازار، میشه به آینده اش امیدوار بود.لطفابه صورت مختصر خودت رو معرفی کن. سلام عرض میکنم و ممنون از دعوتتون. محمدسعید حسینخانی هستم، 24 سالمه، کارشناس ارشد مهندسی مکانیک در گرایش طراحی کاربردی هستم و در حال حاضر در یک شرکت ماشین سازی، به عنوان طراح ماشین آلات مشغول به کار ام و میشه گفت شغل دومم برنامه نویسی هست. اولین اپلیکیشنی که تولید کردی مربوط به چه سالی میشه و خودت چه نمره ای به اون میدی؟ اولین برنامه موبایلی که ساختم اسمش "کدام خودرو؟" بود و مربوط به حدود 2 سال پیش. راستش میتونم به اون بخشی که در مقابل مخاطب قرار میگیره نمره تقریبا خوبی بدم، اما وقتی کدهاشو نگاه میکنم واقعا خندم میگیره! بدون شک اگه هرکس دیگه ای هم بدونه توی دل و روده این برنامه چند هزار خط کد تکراری و اضافه(بدون اغراق!) قرار داره مثل خودم خنده اش میگیره! نام موفق ترین برنامه ای که تولید کردی چیه؟ اگه ممکنه اطلاعات حدودی در مورد زمانی که برای ساخت اون صرف کردی، تعداد کاربرانی که جذب کرده و میزان فروش اون در اختیارمون بزار. موفق ترین برنامه ای که ساختم بدون شک "خواننده شو!" هست. از اون ایده های نابی بود که چه در داخل کشور و چه در خارج نمونه مشابه ای نداشت. زمانی که صرف ساخت اون شد چیزی حدود 23 روز کار شبانه روزی بود(با 16 ساعت کار در روز!) و حدود یک هفته هم صرف رفع ایرادهای اون شد؛ یعنی مجموعا یک ماه. این برنامه به صورت پولی و با قیمت 1950 تومن عرضه شد؛ حدود 22 هزار تا نصب فعال داره و حدود 37 میلیون تومن فروش. خداروشکر همه برنامه هایی که ساختم امتیازهای نسبتا خوبی از کاربرها دریافت کردن و به نظر من همین حس خوب از همه چیز با ارزش تره. برنامه "ترانه یادت نره 2" هم خیلی خوب از آب در اومد و خیلی دوسش دارم. هر دوتای این برنامه ها در زمان عرضه در پرفروش های صفحه اول بازار قرار گرفتن و الان هم "خواننده شو" در دسته برنامه های برگزیده و "ترانه یادت نره 2" هم در دسته بازی های برگزیده کافه بازار قرار دارن. کار رو از چه سالی و با چند نفر شروع کردی و در حال حاضر چند نفر هستین؟ برنامه نویسی اندروید رو از سال 91 شروع کردم. اما به دلیل یک سری مشغله ها تونستم اولین برنامم رو در سال 92 منتشر کنم. آیا خودت از اپلیکیشن هایی که تولید کردی استفاده میکنی؟ آره. همشون رو دوست دارم. کدام یک از بازی یا برنامه هایی که تولید کردی را بیشتر از همه دوست داری؟ بیشتر از همه عاشق "ترانه یادت نره 2" هستم. وقتی نسخه اول این بازی رو ساختم، هنوز اون تجربه کافی رو نداشتم، اگرچه که مجموعا مورد استقبال مخاطبینش قرار گرفت، اما اون چیزی که میخواستم نبود. علاقه زیادی به سبک و حال و هوای این عنوان داشتم، واسه همین تصمیم گرفتم فارغ از فروش، نسخه دوم رو برای دل خودم بسازم و تمام کوتاهی ها و نقص های نسخه اول رو برطرف کنم و یک برنامه کامل بسازم. حتی یک درصد فروشش برام مهم نبود، فقط دوست داشتم اون چیزی که در ذهن دارم رو پیاده کنم، و خداروشکر همونی شد که فکرشو میکردم و برخلاف تصورم فروش نسبتا خوبی هم داشت و مثل نسخه اول تونست تا پر فروش ترین برنامه هفته در بازار بالا بیاد. آیا تا به حال پروژه ای داشتی که با شکست مواجه شده باشه؟ اگه داشتی دلیل این شکست چی بوده؟ حدود 7 سال پیش ساخت یه بازی ادونچر (Advanture) رو با یه تیم کوچیک برای پلتفرم ویندوز استارت زدیم، ولی متاسفانه به نتیجه نرسید. توی اون تیم من گرافیست بودم. شاید علت اصلی شکست اون پروژه نداشتن احساس امنیت در مورد آینده پروژه و عدم وجود علاقه کافی در تیم بود. اما امروز با وجود بسترهایی مثل کافه بازار، آدم میتونه به آینده امیدوارتر باشه. شاید یه روز خودم اون پروژه ناتموم رو تمومش کنم... اما در حیطه اندروید و کارهای مستقل خودم، شکستی نداشتم. شخصا اگه فکر کنم از پس پروژه ای بر نمیام، اصلا سمت اون کار نمیرم. سعی میکنم قبل از شروع کار، تمام جوانب رو در نظر بگیرم. شکست خوردن باعث از دست دادن انرژی میشه و آدم برای ادامه دادن نیاز به انرژی داره، پس انتخاب یک هدف میتونه روی اهداف دیگه هم تاثیر بذاره، بنابراین اهداف باید با حساسیت و دقت بالایی انتخاب بشن. از چه نرم افزار و یا اپلیکیشن هایی برای تولید محصول و مدیریت وظایف و پروژه استفاده میکنی؟ از B4A. (Basic for android) از چه سخت افزارهایی برای تولید اپلیکیشن و یا بازی استفاده میکنی؟ لپ تاپم که پایه ثابت کارم هست! بعضی طراحی ها رو هم با تبلتم انجام میدم. اما اصولا ابزار ضروری همون لپ تاپ هست. دوتا گوشی هم برای تست برنامه هام دارم. البته در مرحله آخر و قبل از عرضه، برنامه هامو روی تمام گوشی های فامیل و آشنا تست میکنم!
اگه ایده تون جذاب و مخاطب پسند نباشه، اولین برنامتون، آخرین برنامتون خواهد بود. برای انتخاب ایده اولین برنامه، زمان زیادی صرف کنید، سعی کنید برنامه ای رو برای ساخت انتخاب کنید که علاوه بر اینکه ساختش ساده هست، ایده خوب و جذابی داشته باشه.آیا تحصیلات در کارت موثر بوده؟ قطعا بی تاثیر نبوده! تاثیرش اینه که باعث شد وقت کمتری برای برنامه نویسی داشته باشم و پیشرفتم کند تر بشه! شاید بهتر بود به جای مکانیک، کامپیوتر میخوندم! در ابتدا و قبل از کسب درآمد، چطور حمایت مالی میشدی؟ هیچ طور! گرافیک و رابط کاربری چقدر در موفقیت یک برنامه یا بازی میتونه موثر باشه؟ با این فرض که شما یک ایده خوب رو انتخاب کرده باشید و برنامه نویسی شما کاملا بدون نقص باشه، وقتی که کسی جز خودتون نتونه با برنامه ارتباط برقرار کنه، اون برنامه یا بازی هیچ ارزشی نداره و فقط به درد خودتون میخوره. پس رابط کاربری فوق العاده مهمه. یک برنامه نویس باید همیشه و در تک تک مراحل ساختش از تسترها و یا اطرافیانش بخواد برنامه رو تست کنن و عکس العمل اونها در ارتباط با برنامه رو بسنجه. گرافیک هم اهمیت بالایی داره. به هر حال ما آدما عاشق زیبایی هستیم. خیلی وقت ها نقص های یک برنامه با گرافیک خوب پوشش داده میشه. نقش تبلیغات یا بطور کل مارکتینگ رو در فروش یک اپلیکیشن یا بازی چطور میبینی؟ آیا خودت برای فروش محصولاتت از روش های مارکتینگ استفاده کردی؟ قطعا بی تاثیر نیست. اینکه چه چیزی، چطور و کجا تبلیغ بشه خیلی مهمه. اگه تبلیغات به درستی انتخاب نشه، فقط از دست دادن سرمایه خواهد بود. بهتره در زمان انتشار یک برنامه که ایده نابی هم داره، حتما از تبلیغاتی مثل تبلیغات کلیکی استفاده بشه. بله من خودم کلا چهار بار از تبلیغات کلیکی استفاده کردم که از سه موردش راضی بودم و از یک مورد نه. اگه ممکنه درمورد بازی یا برنامه بعدی که قرار هست تولید کنی، کمی توضیح بده؟ من با توجه به موقعیت شغلیم و اینکه به صورت همزمان دانشجوی کارشناسی ارشد بودم، حدود 6 ماه از برنامه نویسی فاصله گرفتم. اما به تازگی مجددا شروع به کار کردم و به اصطلاح برای دست گرمی یه برنامه ساده ساختم که کارش تموم شده و امیدوارم تا چند روز آینده منتشر بشه. در حال حاضر ایده زیاد دارم، اما هنوز امکان سنجی نشدن... در جذب نیرو برای تیم چه نکاتی رو مد نظر میگیری؟ اگه قرار باشه یه روز یه تیم تشکیل بدم، ترجیح میدم هم تیمی هام عاشق برنامه نویسی و کامپیوتر باشن. اینکه چقدر تخصص دارن هم مهمه، اما در جایگاه دوم! خیلی ها رو میشناسم که خیلی از من حرفه ای تر هستن، تحصیلات مرتبط دارن و دانش برنامه نویسی شون از من به مراتب بهتره، اما وقتی به مرحله ساخت برنامه میرسن، یا وسط پروژه کم میارن و نیمه تمام رهاش میکنن، یا خیلی بی کیفیت تر از سطح دانششون منتشرش میکنن. چه پیشنهادهایی برای افراد تازه کاری که دوست دارن به عنوان یک توسعه دهنده یا برنامه نویس مطرح بشن،داری؟ اگه برنامه نویسی انتخاب شماست، پیشنهاد من اینه که 80 درصد توانتون رو صرف انتخاب ایده کنید. به خصوص برای اولین برنامه تون. اگه ایده تون جذاب و مخاطب پسند نباشه، اولین برنامتون، آخرین برنامتون خواهد بود. برای انتخاب ایده اولین برنامه، زمان زیادی صرف کنید، سعی کنید برنامه ای رو برای ساخت انتخاب کنید که علاوه بر اینکه ساختش ساده هست، ایده خوب و جذابی داشته باشه. یه پیشنهاد دیگه اینکه خیلی خودتون رو غرق کلاس ها و دوره های آموزشی مختلف نکنید، شخصا حتی یک دقیقه در هیچ کلاس و دوره ای در زمینه کامپیوتر شرکت نکردم. فقط تمرین و ممارستی که با علاقه همراه باشه نتیجه مطلوب خواهد داد. آینده صنعت اپلیکیشن و بازی های موبایل در ایران رو چطور میبینی؟ به نظر من با گذشت زمان، ساختن برنامه های جذاب و پیدا کردن ایده های جدید سخت تر میشه. اما قطعا کشور ما پتانسیل بالایی در این صنعت داره و به لطف بسترهای خوبی مثل کافه بازار، میشه به آینده اش امیدوار بود. در آخر هر حرفی که داری بگو. به عنوان حرف آخر باید بگم که بهتره هر کسی همون کاری رو بکنه که بهش علاقه داره. مهم نیست اون کار چیه! وقتی علاقه باشه، پیشرفت هم خواهد بود و هر حرفه ای وقتی به مرحله پیشرفته اش برسه بدون شک منبع درآمد خوبی خواهد بود. ولی بدون علاقه، پیشرفتی در کار نیست و هر حرفه ای در مرحله قبل از بلوغ، درآمد خوبی نخواهد داشت. در برنامه نویسی هم همینه، اگه شخصی بدون علاقه و برای رسیدن به پول و فروش بالا واردش بشه، قطعا با چندتا برنامه شکست خورده از این صنعت خداحافظی میکنه و این وسط فقط با ارزش ترین داراییش، یعنی زمان رو از دست میده. در نهایت ممنونم از سایت خوب Appreview که این فرصت رو در اختیار من قرار داد. با آرزوی بهترین ها...