تعادل بین عملکرد و تجربه کاربری

موفقیت محصول نرم افزاری، با برقراری تعادل بین عملکرد و تجربه کاربری


هنگام ساخت نرم افزار یا اپلیکیشن جدید، بسیاری از توسعه دهندگان مرتکب خطا می شوند و عملکرد محصول را در اولویت بالاتری نسبت به تجربه کاربری می گذارند، در حالی که تجربه کاربری نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و حتی برخی معتقدند که اهمیت آن بیشتر از عملکرد نرم افزار، اپلیکیشن یا محصول می باشد.

برای نمونه نرم افزاری را در نظر بگیرید که جهت تامین امنیت کاربر ساخته شده، با تمرکز بر روی عملکرد این نرم افزار قادر به حفاظت از مشتریان در برابر تهدیدهای امنیتی می شود، اما در صورتی که نرم افزار کاربر-پسند نباشد، مشتریان حتی حاضر به استفاده از آن نیز نمی گردند و حتی احتمال دارد به سبب تجربه کاربری ضعیف، مشتریان از آپدیت کردن نرم افزار سر باز زنند و شرایط نیز مشتری را نسبت به تهدیدهای امنیتی آسیب پذیر می کند.

Lavasoft (اکنون adaware) اخیرا این شکاف بین عملکرد و تجربه کاربری را تشخیص داد و با هدف تمرکز بیشتر بر روی تجربه کاربری، اقدام به ری برندینگ کمپانی نمود. این کمپانی با 17 سال سابقه، بر روی جنبه امنیتی محصول آنتی ویروس خود متمرکز شده و هیچ اولویتی برای ارائه یک تجربه کاربر-پسند برای مشتریان قائل نبوده است. اما در آخرین آپدیت نرم افزار، قابلیت های جدیدی به چشم می خورند و رابط کاربری با طراحی جدید بسیار ساده بوده و به سریع ترین شکل ممکن کاربر را قادر به انجام عملیات اسکن می کند و امنیت قدرتمند و تجربه کاربری بسیار خوب و کامل نیز در اختیار کاربران قرار می دهد.

تعادل بین عملکرد و تجربه کاربری

سایر کمپانی ها هم می توانند از این اقدام درس های زیادی بگیرند و در ادامه به چندین روش جهت تشخیص این موضوع پرداخته شده و می توان فهمید که آیا تجربه کاربری کنونی برای مشتریان جوابگو است یا نیاز به چندین بهبود احساس می شود.

به مشتریان خود گوش دهید

گاهی اوقات موثرترین راه برای تشخیص کاربر-پسند بودن نرم افزار، جمع آوری بازخورد از مشتریان می باشد. شما می توانید از مشتریان خود درخواست ارسال بازخورد کنید و یک نظرسنجی به لیست ایمیل های مشتریان ارسال کنید و از آنها بپرسید که در آخرین نسخه از نرم افزار کدام بخش ها کار می کنند و کدامیک خیر. علاوه بر جمع آوری پاسخ نظرسنجی، باید به شبکه های اجتماعی خود نیز توجه داشته باشد، چرا که این بخش نیز در ارزیابی تجربه کاربری نرم افزار بسیار موثر است. آیا مشتریان در شبکه های اجتماعی نارضایتی های خود را در ارتباط با نرم افزار بیان کرده اند یا آن را مورد تمجید قرار داده اند؟ باید مطمئن شوید که تیم پشتیبانی تمامی بازخوردهای ارسال شده از طریق ایمیل یا وب سایت کمپانی را می خوانند. همواره باید بازخورد مشتری را جدی گرفته و به آن پاسخ دهید و سپس با مد نظر قرار دادن بازخورد دریافتی، اقدام به آپدیت جدید نرم افزار خود کنید.

موفقیت یا شکست را در حین انتشار و پس از آن مورد سنجش قرار دهید

سنجش موفقیت یا شکست اپلیکیشن پس از انتشار بسیار مهم است. اگر نرم افزار جدیدی منتشر کرده اید، دانلودها، بازخوردهای کاربران و نظرات آنها را پیگیری کنید. همین اقدامات برای تمامی آپدیت های نرم افزاری نیز لازم است، اما علاوه بر آمار کلی دانلود باید ببینید که چه تعدادی از کاربران اقدام به نصب آخرین نسخه از نرم افزار شما نموده اند و این کار را برای هفته ها و ماه ها تا آپدیت بعدی نرم افزار ادامه دهید. اگر سرعت آپدیت نرم افزار از سوی مشتریان کند است و بازخورد خاصی از یک تجربه کاربری دشوار و پیچیده دریافت کرده اید، باید بر روی آپدیت بعدی خود کار کنید.

به صورت مداوم در انتشار و آپدیت محصول شرکت داشته باشید

با انتشار نرم افزار، اپلیکیشن یا محصول کار شما به پایان نرسیده و این تنها اول راه است. همزمان با تکامل مارکت، کسب و کار شما تکنولوژی پیشرفته تری را مورد استفاده قرار می دهد، از سوی دیگر تقاضاهای مشتری و ترجیحات آنها نیز تغییر پیدا می کند، همین شرایط نیز آپدیت نرم افزار را الزامی می کند. لازم است در هر نسخه جدید عملکرد و تجربه کاربری محصول خود را نیز بهبود بخشید. انتشار نسخه های بتا از اپلیکیشن یا نرم افزار نیز بسیار سودمند خواهد بود و مشتریان نیز با ویژگی ها و تغییرات نسخه آینده آشنایی پیدا می کنند.

توسعه دهندگان نرم افزار، اپلیکیشن و محصول همواره در چالش برای ساخت یک محصول بی نقص هستند که نه تنها استفاده از آن لذت بخش بوده، بلکه کاربردی و ایمن نیز باشد. در حین تست آپدیت های محصول به مشتریان خود گوشی دهید، به طور مستمر به سنجش میزان موفقیت و شکست آن بپردازید و به طور پیوسته اقدام به انتشار آپدیت های جدید کنید، با برقراری تعادل بین عملکرد و تجربه کاربری قطعا به موفقیت دست پیدا خواهید کرد.

 

https://appdevelopermagazine.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید