خدمات ابری ویژه اپلیکیشن های موبایل

نقد و بررسی سرویس چشمک

موفقیت و همه گیر شدن یک اپلیکیشن در بازار رقابتی امروز کار ساده ای نیست و وابسته به عوامل متعددی هست. مشخصا اینکه یک توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل برای موفقیت نیاز داره که:

- از میزان نصب و حذف اپلیکیشن به همراه آمارهایی از شیوه ی تعامل کاربر با اپلیکیشن آگاه بشه

- از خطاها (باگها) یی که روی گوشی کاربر اتفاق میفتد و منجر به کرش کردن برنامه می شن مطلع بشه

- از طریق ارسال پوش نوتیفیکیشن با کاربر خود ارتباط برقرار کنه

- با نمایش تبلیغات موبایلی درآمد کسب کنه

خبر خوب اینکه سرویس چشمک همه ی خدمات بالا رو در قالب تنها یک SDK اون هم بصورت رایگان در اختیار توسعه دهنده ها قرار می ده. شاید خبر نداشته باشید ولی علی رغم کم سر و صدا بودن تیمشون٬ چشمک در حال حاضر توسط اپلیکیشن هایی با میلیون ها کاربر بصورت رایگان در حال استفاده هست و یک سرویس مقیاس پذیره. در ادامه اول در خصوص هر کدام از ویژگی های بالا توضیح می دیم و سپس مزیت های چشمک را نسبت به سایر رقبا مرور می کنیم.

آنالتیکس:

در اوایل سال ۹۵ بود که تیم چشمک سرویس آنالتیکس خودش رو به عنوان نخستین سرویس آنالتیکس موبایل ویژه فارسی زبانان عرضه کرد. این سرویس شامل مجموعه ای از آمارهای تحلیلی نظیر میزان نصب و حذف اپلیکیشن به تفکیک روز، نسخه ی سیستم عامل و نوع گوشی، اپراتور سرویس دهنده، آمار جلسات (سشن ها)، وفاداری کاربران از نظر میزان بازگشت به برنامه، آمار محبوبیت بخش های مختلف اپلیکیشن، امکان تعریف رویداد، پراکندگی جغرافیایی و سایر امکانات را عرضه کرد.

گزارش خطا:

اینکه چه نوع خطایی در کجای برنامه تون در چه نسخه ای از نرم افزارتون و بر روی چه نوع گوشی هایی به چه میزان رخ داده بخشی از اطلاعات ارزشمندی هست که در بخش گزارش خطای پنل چشمک میتونید مشاهده کنید.

ارسال پوش نوتیفیکیشن:

با استفاده از چشمک میتونید به کاربرانتون پوش نوتیفیکیشن ارسال کنید. در پنل چشمک امکان ارسال پوش ساده و همچنین پوش پیشرفته وجود داره و میتونید فیلترهایی نظیر اپراتور، ارسال به همه ی اپلیکیشنها، یا فیلتر های مکانی اعمال کنید. ارسال JSON، ارسال از طریق API و لینک اشتراک گزاری از دیگر ویژگی های رایگان چشمک هستند.

درآمدزایی:

با نصب چشمک علاوه بر همه ی امکانات بالا، شما امکان درآمدزایی از طریق نمایش تبلیغات رو هم خواهید داشت. یعنی چیزی شبیه به عدد یا مگنت. شما بصورت روزانه می تونید درآمدتون رو در پنل چشمک مشاهده کنید. در ضمن٬ نمایش تبلیغات بصورت اختیاری هست، یعنی اگر شما صرفا میخواین از امکانات آنالتیکس و ارسال پوش نوتیفیکیشن چشمک استفاده کنید میتونید کماکان بصورت رایگان ازشون استفاده کنید بدون اینکه مجبور به نمایش تبلیغات باشید.

مقایسه با سایر سرویس ها:

پوشه: چشمک به دلیل اینکه از ابتدا به عنوان یک سرویس آنالتیکس روانه ی بازار شد، از دقت بالایی در شمارش تعداد حذف و نصب ها برخوردار هست. مشخصا اینکه تیم چشمک به دلیل نوشتن سرویس آنالتیکس از صفر تا صد، با دقت تعداد نصب های اپلیکیشن رو محاسبه می کنند. این در حالی هست که سرویس پوشه از ابتدا به عنوان یک سرویس پوش نوتیفیکیشن بر بستر گوگل تولید شد و بر اساس مطلبی که در وبلاگ رسمی شون درج کردن تنها متوجه نصب اپلیکیشن بر روی گوشی های مجهز به گوگل پلی سرویس می شه. به عبارت دیگه در صورت نصب اپلیکیشن بر روی یک گوشی که مجهز به گوگل پلی سرویس نباشه، سرویس پوشه اصلا از نصب اپلیکیشن مطلع نمی شه. در نتیجه آمار نصب پوشه همواره نادقیق هست. در حالی که سرویس چشمک به دلیل هسته ی آن (که یک سرویس آنالتیکس مستقل از گوگل است) قادر به شمردن تعداد دقیق نصبها هست.

همچنین، چشمک علاوه بر ارسال پوش نوتیفیکیشن، امکان نمایش تبلیغات درون برنامه ای بنری را نیز فراهم می کنه که برخلاف سرویس پوشه منجر به ایجاد لاین درآمدی اضافه تری برای توسعه دهنده می شود (یعنی دو لاین درآمدی بجای یکی).

فایربیس/ گوگل آنالتیکس: طبیعی هست که سرویس های داخلی چه در زمینه ی آنالتیکس، گزارش خطا و ارسال پوش به پای محصولات گوگل نمی رسند. در عین حال به دو دلیل لازم هست که توسعه دهندگان از چشمک استفاده کنند.

۱- به دلیل وجود تحریم ها، راه حل منطقی این است که توسعه دهندگان حتما از محصول داخلی هم استفاده کنند.

۲- برخلاف موارد خارجی، تنها شرکت های داخلی امکان درآمدزایی از طریق نمایش تبلیغات رو فراهم میارن. در نتیجه مزیت دوم چشمک بر گوگل و فایربیس امکان درآمدزایی از طریق نمایش تبلیغات موبایلی هست.

وان سیگنال: در حال حاضر چشمک، وان سیگنال و پوشه هر سه از بستر گوگل/ فایربیس برای ارسال پوش نوتیفیکیشن استفاده می کنند و در نتیجه از لحاظ تعداد رسیدن پوش به دست کاربر وضعیت یکسانی رو دارند. از ضعف وان سیگنال در خصوص درآمدزایی که بگذریم، چشمک چند مزیت دیگه هم به وان سیگنال داره:

۱- پاسخگویی آنلاین: تیم چشمک بر خلاف وان سیگنال، گوگل و یا هر نمونه ی داخلی و خارجی دیگه به سوالات فنی کاربران پاسخ میده. البته اونطور که در صفحه ی چت آنلاینشون نوشتن، ممکنه پاسخگویی تا بیست و چهار ساعت طول بکشه ولی حتما پاسخ میدن.

۲- امکانات بومی شده: لینک گزارش ارسال پوش، زبان فارسی و توجه به درخواست کاربران هموطن از امکاناتی هست که چشمک بر خلاف وان سیگنال برای کاربرانش مهیا کرده. طبیعتا در آینده هم اگه نیاز بومی دیگری داشته باشین قرار نیست وان سیگنال که یک شرکت خارجی هست کار خاصی براتون انجام بده.

عدد: سایت عدد امکان تبلیغات درون برنامه ای رو مهیا می کنه. اما چشمک چند مزیت به عدد داره:

۱- لاین درآمدزایی بیشتر: چشمک علاوه بر امکان نمایش تبلیغات درون برنامه ای، امکان نمایش تبلیغات دیالوگی رو هم فراهم میاره که به معنای درآمد بیشتر هست.

۲- خدمات دیگه: درآمدزایی تنها یکی از خدمات چشمک هست! یعنی حتی اگه شما امکان درآمدزایی رو هم در پنلتون غیر فعال کنید٬ کماکان میتونید بصورت رایگان از امکان آنالتیکس، ارسال پوش نوتیفیکیشن و گزارش خطای چشمک بهره مند بشین بدون اینکه مجبور باشین دو سه SDK حجیم دیگه رو روی اپلیکیشنتون نصب کنید. به قول معروف آنچه همه خوبان دارند تو یکجا داری!

۳- تعرفه ی پرداخت: حداقل تعرفه ی پرداختی برای نمایش تبلیغات در چشمک بالاتر از عدد هست که این هم دلیل دیگری برای امکان درآمد بیشتر از طریق چشمک می باشد.

پشتیبانی چشمک از 7 پلتفرم

نتیجه گیری:

سرویس چشمک به دلیل تنوع خدماتش مزایای زیادی برای توسعه دهندگان داره. درصورتی که هنوز چشمک رو نصب نکردین پیشنهاد می کنیم زودتر دست به کار شید و روی اپلیکیشنتون نصب کنید. اگر هم سوالی داشتین می تونید از طریق چت آنلاین با تیم فنی شون در تماس باشید.

/پایان رپورتاژ آگهی

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست.

اینها را هم بخوانید