نوکیا قصد بازگشت به بازار موبایل را دارد
شرکت نوکیا به استخدام متخصصان نرم افزار، تست محصولات و جستجو برای شرکای فروش پرداخته، چرا که قصد دارد به عرصه گوشی های موبایل بازگردد. همراه با روی کار آمدن و پیشرفت ناگهانی اسمارت فون ها و در دست گرفتن بازار توسط اپل و سامسونگ، این شرکت فنلاندی که روزگاری بزرگ ترین سازنده گوشی در جهان بود، از این عرصه کناره گیری کرد و در اواخر 2013 گوشی های خود را به شرکت مایکروسافت فروخت و به ساخت تجهیزات شبکه تله کام مشغول شد. هم اکنون مدیر نوکیا Rajeev Suri در حال برنامه ریزی بازگشت دوباره شرکت به این عرصه است. آنها باید تا اواخر 2016 منتظر باشند تا قرارداد با مایکروسافت منقضی شود، اما با این وجود، اقدامات لازم در حال اجرا می باشند. ساخت تبلت اندرویدی N1 از سوی شرکت به عنوان تولدی دوباره برای نوکیا قلمداد می شد و با این اقدام شرکت به بازار مشتریان راه پیدا کرد. علاوه بر این، شرکت اقدام به ساخت یک اپلیکیشن اندرویدی به نام Z Launcher نموده که به مرتب سازی محتوا در اسمارت فون ها می پردازد. بخش مربوط به تکنولوژی شرکت ده ها شغل را در LinkedIn تبلیغ کرده که بسیاری از آنها به ساخت و توسعه محصول مربوط اند و مهندسین اندروید که در زمینه ساخت نرم افزار برای نوکیا تخصص یافته اند را شامل می شود.
پتنت
نوکیا چیزی درباره آمادگی های لازم برای این کار بیان نکرده، اما افرادی در حال کار بر روی طراحی محصولات جدید برای مشتریان هستند که گوشی ها و ویدئوها و سلامت دیجیتال را در بر می گیرند.
از آنجایی که رقابت در عرصه موبایل بسیار شدید است و اپل بخش عمده ای از سود این صنعت را از آن خود کرده، کار برای نوکیا کمی دشوار خواهد بود. پس از فروش کسب و کار گوشی های خود، نوکیا مالکیت بزرگترین دارایی های فکری شامل پتنت ها را از آن خود کرد و تمایلی به از دست دادن منابع خود که سرمایه گذاری عظیمی برای آنها نموده، ندارد.
به گفته آنها، نوکیا زین پس اشتباهات گذشته خود را در رابطه با قیمت گذاری های بالا و واکنش بسیار کند نسبت به سلایق مشتریان تکرار نمی کند. برای کاهش چنین ریسک هایی آنها به دنبال شرکایی می باشند و اقدام به طراحی گوشی های جدید با نام تجاری خود نموده اند و در آینده به سایر شرکت ها نیز مجوز ساخت، بازاریابی و فروش گوشی های خود را اعطا خواهند کرد. به گفته رئیس شرکت، نوکیا تنها تحت موافقت های صدور مجوز با شرایط خاص به این عرصه وارد خواهد شد. بدون شک چنین معاملاتی سود کمتری نسبت به ساخت و فروش گوشی ها در بر خواهند داشت، اما از سوی دیگر دارای ریسک کمتری هستند. این اقدامات باعت ایجاد درآمدی برای سرمایه گذاری های کوچک شرکت می باشد. آنها تمایل به داشتن یک دیدگاه بلند مدت دارند و می خواهند نوکیا جایگاه خود را در صنعت باز یابد، حتی اگر این کار درآمد هنگفتی را برای شرکت نتیجه ندهد. تازه واردان مدل های برند لایسنسینگ برای مدت ها در صنعت وجود داشته و شرکت های اروپایی مانند فیلیپس و آلکاتل نیز از این راه کسب درآمد کرده اند. اما با در نظر گرفتن تازه واردان در این عرصه مانند Xiaomi چینی و Micromax هندی، کوچک ترین شانسی برای نوکیا وجود ندارد، از این رو آنها به برنامه ریزی دقیق و حساب شده نیازمندند. با پیشرفت های صورت گرفته در ساخت و استانداردسازی نرم افزار، اجزا و امکاناتی مانند صفحات لمسی، کار برای شرکت ها جهت برون سپاری آسان تر از گذشته شده است. به گفته Ben Wood، تحلیلگر CCS Insight، این فشار رقابتی در سال های آینده تشدید پیدا می کند. موانع برای ورود به بازار موبایل کاهش شدیدی داشته و از این روی هر کسی به راحتی می تواند پا به این میدان بگذارد. قدرت نفوذ برند نوکیا برای موفقیت در چنین معاملاتی تعیین کننده است و جای بحث و گفتگو دارد.
به گفته شرکت، برند آنها در بین 4 میلیارد نفر در جهان شناخته شده و آنها در گذشته به عنوان یکی از 5 برند برتر جهان بوده اند و اکنون نیز تمایل دارند در رده بهترین ها قرار گیرند.
به گفته Anssi Vanjoki "با کم رنگ شدن حضور بک برند در کسب و کار مشتریان، آن برند به سرعت به فراموشی سپرده می شود."
"اگر محصول مشابه آنچه در بازار است باشد، حتی برند نیز نمی تواند تفاوتی ایجاد کند، تنها در صورت ارائه چیزی جدید و جالب میراث گذشته به کمک محصول خواهند آمد."