چه آینده ای در انتظار طراحی UX است
برخی از افراد از طراحی UX یا همان تجربه کاربری به عنوان مفهومی نو در طراحی وب سایت ها و اپلیکیشن ها یاد می کنند، در حالی که چنین چیزی از زمان های دور وجود داشته، ولی به تازگی به این اسم شناخته شده است. در اوایل ظهور اینترنت جایگاهی به چنین مفهومی اختصاص داده نشده بود، اما با گذر زمان و روی کار آمدن اپلیکیشن های گسترده و تعاملات در وب سایت ها و اپلیکیشن ها ارزش این واقعیت تغییر کرد.
همراه با تمرکز بیشتر بر روی تجربه کاربری از سوی طراحان و سازندگان اپلیکیشن، بر انبوه افرادی که از چنین رویکریدی در طراحی های خود بهره می گیرند افزوده می شود و آنها نهایت تلاش خود را به کار می بندند تا از طریق اتخاذ تصمیمات درست در زمینه طراحی، کاربران خود را تحت تاثیر قرار دهند.
اهمیت تجربه کاربری در نحوه طراحی اپلیکیشن ها در جایگاه بالایی قرار دارد و گستره عظیمی از کاربران را با علایق و ترجیحات گوناگون در بر می گیرد.
باید تحلیل و بررسی هایی در زمینه چگونگی ناوبری از سوی کاربران، خرید اقلام از وب سایت و کاربرد اپلیکیشن صورت پذیرد. آینده طراحی UX گامی نو در بهبود پیکره دانش پیش روی ما می گشاید، از طرفی بررسی تعاملات گوناگون، مشاهده و مطالعه چگونگی استفاده از اپلیکیشن توسط کاربران و توسعه مهارت هایی که برای سال های متمادی استفاده کرده ایم، راه هایی برای دستیابی به این هدف می باشند. همراه با افزایش تقاضا، پیشرفت های در مبحث طراحی UX نیز به وقوع می پیوندند. طراحان و شرکت های فعال در این عرصه به خوبی از اهمیت طراحی در موفقیت وب سایت، اپلیکیشن و یا هر محصول دیگری آگاهی دارند. به لطف طراحی قدرتمند می توانید تجربه دلپذیری در اختیار کاربران قرار داده و به اهداف پیش بینی شده دست پیدا کنید. مبحث طراحی UX در سال های اخیر مورد استقبال شدیدی از سوی همگان واقع شده و تقاضا برای طراحان و برنامه نویسان ماهر را افزایش داده است، از آنجایی که شرکت ها و رقبای آنها بر اهمیت این رویکرد واقف اند، این مبحث همچنان جایگاه خود در محصولات و خدمات حفظ خواهد کرد. تمامی شرکت ها برای کسب موفقیت در این عرصه به دنبال طراحان کارآزموده هستند. طراحی UX یک محصول مجزا است با کاربرد رو به رشد این مفهوم، انتظار می رود در آینده ای نزدیک شاهد یک محصول مجزا برای طراحی UX باشیم. لازم است تمرکز بر روی تمامی تعاملات و تراکنش ها در روند کاری قرار گیرد، چرا که برای مثال اکتفا به یک فرآیند پرداخت کفایت نمی کند، بلکه باید از لحظه ای که کاربر بر روی سایت شما کلیک کرد، تا زمان نهایی شدن سفارش، تمامی مراحل و تراکنش ها را به دقت مورد بررسی قرار دهید. برای این منظور تمامی افراد دخیل در پروژه باید همکاری نمایند و جزئیات طراحی شفاف سازی شده و در اختیار افراد تیم گذاشته شود. طراحی UX از لحظه شروع پروژه آغاز می گردد و تا زمان انتشار نهایی محصول و حتی در مرحله تست و پالایش نیز ادامه پیدا می کند. آگاهی کامل کلیه افراد درباره تجربه کاربری لازمه دستیابی به این هدف می باشد. سهولت استفاده از وب سایت و یا اپلیکیشن یک عنصر کلیدی در طراحی UX است و شما را از رقبای خود متمایز می گرداند. به طور طبیعی، کاربران اپلیکیشنی را بر می گزینند که دارای سهولت در کاربرد بوده و تجربه خوشایندی را در اختیار آنها قرار دهد. زین پس جزئیات نادیده گرفته نمی شوند اغلب طراحان هنگام بازبینی تجربه کاربری وب سایت یا اپلیکیشن یک دید کلی نسبت به قضیه دارند و تنها بر روی گام هایی که کاربران برای انجام عملیات مورد نظر اتخاذ می کنند، تکیه دارند. امروزه تمرکز طراحی UX بر روی جزئیات بیشتر و دقیق تر است، برای نمونه سفارش یک محصول از سوی مشتری را در نظر بگیرید، در گذشته تمرکز بر روی کلیک ها و صفحاتی بود که کاربر برای سفارش محصول از آنها استفاده می کرد، در نتیجه تلاش در جهت کاهش تعداد صفحات صورت می پذیرفت، اما هم اکنون تمرکز اصلی بر روی محتوای صفحات، جزئیات دخیل در آن و در اختیار قرار دادن تجربه ای بهتر نهاده شده است. توجه به این جزئیات باعث ایجاد تمایز بین محصول شما و رقبای کاری می گردد و اغلب از سوی کاربران مورد توجه و تمجید قرار می گیرد. تجربه کاربری خالق طراحی با دوام است طراحی UX، طراحان را مجبور به تولید طراحی ها و سیستم های با دوام می کند، به این معنا که باید در تمامی مراحل، کاربر و نیازمندی های او را را مد نظر قرار داده و در راستای رسیدن به کمال و دوام طولانی مدت قدم بردارید. با در اختیار داشتن منابع و نیروی کار گسترده که در جهت راه اندازی و انتشار وب سایت یا اپلیکیشن تلاش می کنند، تجربه کاربری به امری حیاتی تغییر موضع داده که همواره در کانون توجه عموم قرار دارد. در صورتی که محصول عاری از هر گونه مشکل و خطای عمده ای در زمینه تجربه کاربری باشد، بالطبع طراحی عمر طولانی تری نسبت به گذشته خواهد داشت. سرمایه گذاری و اختصاص زمان به طراحی UX در گام های اولیه شروع پروژه معمولا نتیجه بخش خواهد بود و محصول نهایی مورد رضایت کاربران واقع خواهد شد، در نتیجه نیازی به انجام مکرر فرآیند احساس نمی شود. پیش بینی نیازمندی های کاربران طراحی UX در حال حرکت به سوی یک تجربه کلی است و به وب سایت یا اپلیکیشن خاصی محدود نمی شود. شرکت ها در حال فعالیت در جهت از بین بردن اختلاف وب سایت و اپلیکیشن خود هستند. در آینده خدمت رسانی به کاربران مطابق با نیازمند های آنها خواهد بود و پیشرفت محسوسی در این زمینه به وقوع خواهد پیوست، برای نمونه یک اپلیکیشن مطالعه باید تا جایی را که مطالعه کردید، بدون توجه به نوع گوشی، برای شما به خاطر سپارد. به لطف وب سایت ها و اپلیکیشن هایی که به کاربران در جهت تصمیم گیری، انجام امور، خرید هوشندانه و غیره یاری می رسانند، طراحی UX کامل تر و جامع تر از گذشته شده و طراحی را مجهز به اعمال تغییرات، حتی پیش از پیش بینی می گرداند. نتیجه گیری طراحی UX به سرعت در حال رشد و توسعه بوده و در حال حفظ قدرت کنونی خود می باشد، از سوی دیگر درک طراحان و برنامه نویسان از ارزش تجربه کاربری بیشتر شده و آنها به اهمیت این موضوع که به اندازه محصول یا خدمات ارائه داده شده است، پی برده اند. تجربه کاربری و پیکره دانش مربوط به آن همواره در حال بهبود می باشند و ما درک قوی تری از آنچه باعت نتیجه ای تاثیرگذار و خدمت رسانی بهتر به مشتریان می گردد، پیدا کرده ایم. http://thenextweb.com برگرفته از