چگونه مانند کارآفرینان بیندیشیم؟
امروزه کارآفرینی به یکی حوزه های پررونق مبدل گشته و افراد با توانایی های گوناگون در این عرصه مشفول فعالیت اند، این ذهنیت در اکثر ما وجود دارد که کارآفرینان را بر اساس فعالیتی که انجام داده اند بسنجیم، به تصور برخی از ما کارآفرینان افرادی هستند که شرکتی را راه اندازی کرده اند، این مفهوم تا حدودی درست است، اما معنای حقیقی کارآفرینی در طول سال های اخیر شاهد تغییرات بسیار زیادی بوده است. امروزه افرادی کارآفرین تلقی می شوند که دیدگاهی متفاوت و منحصر به فرد نسبت به موضوعات پیرامون خود داشته باشند، به بیانی دیگر، آنچه مهم است طرز فکر شماست و نه کاری که برای گذران زندگی انجام داده اید. طرز فکر کارآفرینی عبارتی است که نحوه تفکر این افراد را شرح می دهد. ایده درک اساس فکری کارآفرینان نسبتا جدید است و تحقیقات و مطالعات متعددی پیرامون این موضوع در حال انجام شدن هستند. می توان این موضوع را به 8 بخش تقسیم کرد، این بخش ها بازگوکننده روش هایی اند که کارآفرینان به تفکر می پردازند و به خواسته های خود دست پیدا می کنند. این مفاهیم کاملا ذهنی هستند و هیچ الزامی برای داشتن تمامی این ویژگی ها به صورت یکجا وجود ندارد، چرا که کارآفرینان نیز مانند سایر افراد دارای نقاط قوت و ضعف منحصر به فرد خود می باشند. در اینجا 8 بخش از طرز فکر کارآفرینی که نحوه تفکر و عمل کردن کارآفرینان را بازگو می کند، خلاصه شده است. 1. قدرت تشخیص فرصت ها کارآفرینان توانایی بالایی در مشاهده فرصت ها و جستجوی آنها دارند، آنها قادر به فراگیری نحوه مشاهده راه هایی برای بهتر کردن شرایط برای خود و دیگران هستند. 2. آسایش همراه با ریسک کارآفرینان قادر به سنجش و ارزیابی ریسک هستند، آنها می دانند چگونه خود را با شرایط وفق دهند و زمان و هزینه ای معقول صرف ایده ها و سازمان های نامطمئن نمایند. 3. خلاقیت و نوآوری کارآفرینان با خلاقیت تمام اقدام به حل مشکلات می کنند، آنها ابزارها و رویکردهای نامتعارفی را برای مقابله با چالش های پیش رو بر می گزینند. 4. آینده گرا کارآفرینان به گام بعدی و خروجی ها فکر می کنند، آنها قدرت تمرکز بر دستاوردها و دستیابی به اهداف تعیین شده و ایده های ذهنی خود را دارند. 5. انعطاف و قابلیت تطبیق توانایی تغییر از کارآفرینان انتظار می رود، آنها آمادگی لازم برای رویارویی با مشکلات، موانع و اطلاعات جدید را دارند و به سرعت نسبت به آنها واکنش نشان می دهند. 6. ابتکار و خودساختگی کارآفرینان خود اقدام به شروع کاری می کنند و انگیزه بالایی برای دستیابی به اهداف خود دارند، آنها به طور مستقیم با چالش ها روبه رو می شوند. 7. تفکر انتقادی و حل مشکل کارآفرینان تجزیه تحلیل کنندگان خوبی هستند، آنها قادر به مشاهده چالش ها، فرصت ها و حتی محصولاتی هستند که در سمت رقیب خود قرار دارند، این افراد قدرت ارزیابی های دقیقی را در خود دارند. 8. ارتباط و همکاری کارآفرینان در اشتراک گذاری عملکرد خوبی دارند، به طوری که ایده ها و ورودی های سایرین آنها را تحت تاثیر قرار داده و همچون محرکی در جهت رشد و پیشرفت آنها عمل می کند. آنها به وضوح و با شکیبایی با ایده ها ارتباط برقرار می کنند. حتی اگر این ویژگی ها را نداشته باشید، باز هم می توانید این مهارت ها را فرا گیرید، علاوه بر این می توانید اقدام به بهبود و اصلاح این عوامل ذهنی نمایید. افراد بیشماری از این نوع طرز فکر استفاده می کنند و هیچ الزامی برای استفاده از آنها در جهت راه اندازی کسب و کار و شرکت های تکنولوژی وجود ندارد، کارآفرینان می توانند مهندس، نویسنده، مدیر و یا دارای هر تخصص دیگری باشند. همواره این نکته را در ذهن داشته باشید که در مبحث کارآفرینی آنچه اهمیت دارد طرز فکر شماست، نه فعالیت هایی که به انجام رسانده اید. http://www.entrepreneur.com برگرفته از