آیا ایده های ساخت اپلیکیشن و بازی در حال انقراض اند؟

آیا ایده های ساخت اپلیکیشن و بازی در حال انقراض اند؟

ساخت هر محصول نرم افزاری از یک ایده جدید و خلاقانه آغاز میشود، اما تولید ایده ای ناب و منحصر به فرد خود نیازمند صرف زمان میباشد، گاه ایده ای ساده و پیش پا افتاده به موفقیت بزرگی دست پیدا میکند و گاه شرایط کاملا بالعکس است. تصور زندگی بدون گوشی های موبایل امکان پذیر نبوده و این ابزارهای پرکاربرد ساده ترین روش برای انجام بسیاری از امور روزمره هستند که از سوی رده های سنی مختلف مورد استقبال قرار گرفته اند. اپلیکیشن های موبایل نیز از همین وابستگی افراد به گوشی ها به نفع خود بهره میبرند، این شرایط بازار ساخت اپلیکیشن ها و بازی های موبایل را داغ کرده و مارکت اپلیکیشن های موبایل رشد چشمگیری را در طول سال های اخیر به ثبت رسانده، اما شرایط حاکم بیشتر از آنکه به نفع توسعه دهندگان باشد، به سود کاربران است. گستره انبوهی از اپلیکیشن ها که پیش روی کاربران قرار دارد که امکان انتخاب را برای آنها سهولت بخشیده و کاربران به راحتی قادر به یافتن انواع اپلیکیشن ها مطابق با سلایق و انتظارات خود میباشند. اما در این میان توسعه دهندگان اپلیکیشن با چالش هایی روبه رو هستند، نخستین پرسشی که به ذهن آنها خطور میکند این است که چه اپلیکیشنی بسازند که در بین کاربران محبوبیت پیدا کند و درآمدی را عاید سازنده اپلیکیشن گرداند.

اپلیکیشن ها در مارکت های مختلف به صورت ویروس مانند رشد میکنند، هر ثانیه اپلیکیشن جدیدی جای خود را در مارکت مییابد، برخی موفق میشوند و برخی دیگر محکوم به شکست هستند. از طرفی زمان برای خلق ایده های جدید و منحصر به فرد اندک است. اگر تنها از بعد منفی به قضیه نگاه کنیم شرایط ناامیدکننده مینماید، چرا که نمیتوان ایده ای جدید و منحصر به فرد را هدف قرار داد، اپلیکیشن را ساخت و موفقیت آن از جنبه مالی را نیز تضمین نمود، اما مثبت اندیشی کلید موفقیت در هر زمینه ای است و اپلیکیشن ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

ساخت اپلیکیشن موبایل تنها منوط به یک ایده جدید نمیشود و گاه تقلید از سایر اپلیکیشن ها، افزودن چندین قابلیت و امکان جدید و ارتقای کیفیت اپلیکیشن آن را در صدر مینشاند، اما از سوی دیگر نباید به کپی برداری محض از ایده های سایرین بسنده کرد، چرا که این روش تنها در بازه زمانی کوتاه موفقیت هایی را از آن سازنده میکند. همواره به یاد داشته باشید که منحصر به فرد بودن همیشه موفقیت هایی را به همراه خواهد داشت.

برقراری ارتباط با سایرین از نخستین روزهای پیدایش بشر بر روی این کره خاکی مرسوم و متداول بوده، امروزه این ارتباطات تغییر شکل داده و به صورت مجازی در آمده اند، لذا فراهم کردن بستری برای این ارتباطات برگ برنده ای را در دست سازنده قرار میدهد، از سوی دیگر اپلیکیشن های از این دست بسیارند، لذا صرف زمان برای ساخت چنین اپلیکیشن هایی تضمین کننده موفقیت قطعی نیست مگر آنکه ایده های قدرتمندی در ساخت آنها دخیل باشند و محصول را از نمونه های مشابه متمایز گردانند.

محبوبیت اپلیکیشن های موبایل به قدری است که تمامی شرکت ها، سازمان ها و حرفه های مختلف را محتاج خود نموده، چندین سال پیش داشتن وب سایت برای شرکت ها و سازمان ها یک لازمه بود، اما امروزه اپلیکیشن های موبایل جای وب سایت ها را گرفته اند، از طرفی وب اپلیکیشن ها نیز از محبوبیت فراوانی بین عموم برخوردارند، لذا باید به گونه ای این نیازها را برآورده کرد و اقدام به انجام کاری نمود که هم به نفع سازمان ها و شرکت ها باشد، هم به نفع توسعه دهنده و در نهایت کاربر نهایی که محصول را مورد استفاده قرار میدهد.

پلتفرم های اندروید و آی او اس بازار اپلیکیشن های موبایل را تحت سلطه خود گرفته اند، اما از سایر پلتفرم ها مانند ویندوز فون نیز نباید غافل شد، این پلتفرم در مقایسه با اندروید و آی او اس طرفداران اندکی دارد اما در نوع خود قدرتمند است، لذا چنانچه مهارت ساخت اپلیکیشن های ویندوز را دارید اقدام به ساخت آنها نمایید، این مارکت مانند سایر مارکت ها اشباع نشده، لذا میتوانید با این کار درآمدی را عاید خود گردانید، البته پیش از اقدام به این کار لازم است یک تجزیه و تحلیل حساب شده بر روی مخاطبین خود داشته باشید و مارکت را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید.

سرمایه گذاری در حوزه هایی که هم اکنون اشباع شده اند دارای ریسک های متعددی است، بنابراین توسعه دهندگان باید محتاطانه عمل کنند تا تلاش های صورت گرفته از سوی آنها بی ثمر نمانند. مبحث آموزش یکی از زمینه هایی است که افراد از گروه های سنی مختلف را به سوی خود میکشاند، ساخت اپلیکیشن های آموزشی مخصوصا برای کودکان میتواند مفید واقع شود، اما آنچه کار را دشوار میسازد یافتن منابع و مراجع معتبر است، افراد جهت کار با این گونه اپلیکیشن ها به زمان بیشتری نیاز دارند، از این رو رابط و تجربه کاربری از حساسیت بیشتری در این نوع اپلیکیشن ها برخوردار میگردند.

بازی ها یکی دیگر از حوزه هایی است که طرفداران بیشماری را مجذوب خود کرده، ساخت بازی نسبت به یک اپلیکیشن ساده به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد، اما بازی ها در صورت پیاده سازی صحیح طرفداران خود را پیدا خواهند کرد، ایده ها در این دسته پایان ناپذیرند، با ورود به حوزه بازی ها به طور مداوم ایده ای تازه و خاص به ذهن شما خطور میکند که در صورت پیاده سازی صحیح شما را به موفقیت نزدیک و نزدیک تر میسازد. بازی ها در بین تمامی رده های سنی محبوب اند، لذا مخاطبین شما مشخص اند و محدودیتی از این لحاظ ندارید.

اخیرا با مفهومی به نام IoT یا Internet of Things آشنا شده ایم که با هدف هوشمند کردن تمامی امور و برقراری ارتباط بین اشیای گوناگون رونمایی کرده، لذا ساخت اپلیکیشن هایی با ایده های مرتبط با IoT که هنوز در اول راه خود قرار گرفته ایده ای هوشمندانه است. در آن سوی قضیه دستیارهای شخصی دیجیتال قرار دارند، برخی افراد این دستیارها را رقیبی برای اپلیکیشن ها محسوب میکنند اما اپلیکیشن های موبایل جایگاه خود را بین کاربران دارند، در حقیقت باید اپلیکیشن ها را نیز مشابه این دستیارها قدرت بخشید و تعامل کاربران را به حداکثر میزان ممکن رساند.

افراد به کار با اپلیکیشن های غیرفارسی عادت پیدا کرده اند، امروزه حتی افراد با اندکی دانش در زبان انگلیسی نیز به راحتی اپلیکیشن ها را مورد استفاده قرار میدهند، اما برخی از اپلیکیشن ها آنچنان ساده نیستند و به منظور کار با این اپلیکیشن ها به سطح پیشرفته تری از زبان نیاز دارید، همین نیاز ساخت نسخه فارسی اپلیکیشن را توجیه میکند، البته این کار به معنای ساخت اپلیکیشنی با زبان فارسی و با قابلیت ها و امکانات مشابه با اپلیکیشن اصلی است که در شرایطی خاص میتواند سازنده را به موفقیت برساند، در این حالت محبوبیت اپلیکیشن اصلی نیز مطرح است.

نتیجه گیری

ذهن بشر لحظه ای از تفکر و خلق ایده ای نوآورانه باز نمی ایستد، لذا ایده های جدید هیچگاه تمامی ندارند، اما شرایط حاکم در بازار اپلیکیشن ها، تعدد و تنوع آنها شرایط را کمی دشوار میگرداند و یافتن ایده ای جدید را چالش برانگیز میسازد، اما دشوار به معنای غیرممکن نیست، تنها باید سنجیده و حساب شده گام برداشت.

از حوزه پرطرفدار بازی ها نیز نباید غافل شد، چرا که تخیلات انسان نامحدود است و هر نوع ایده در این عرصه طرفداران خود را خواهد یافت، چه بسا افرادی که ایده های خلاقانه ای در ذهن دارند و به دنبال راهی برای پیاده سازی آنها میگردند.

به یاد داشته باشید که ایده از هر نوعی ارزشمند است، گاه اپلیکیشن های ساده که بر روی یک هدف خاص متمرکز شده اند بهتر از اپلیکیشن های پیچیده به موفقیت دست پیدا میکنند، ایده مهم است اما نحوه پیاده سازی ایده ایجاد تمایز میکند و توجه کاربران را جلب مینماید، بنابراین تعادلی بین مراحل کار بوجود آورید و از این طریق در صدر قرار گیرید.

اینها را هم بخوانید