3 اشتباه رایج در بازاریابی موبایل
امروزه بیش از نیمی از مشتریان از گوشی های موبایل خود برای برقراری ارتباط با دوستان استفاده می کنند، کار، ایمیل، شبکه های اجتماعی و اینترنت حدود سه ساعت از زمان روزانه کاربران را جهت کار با گوشی های موبایل به خود اختصاص داده است. مبنی بر داده های دریافتی از سوی متخصص رسانه Mary Meeker و Smart Insights کمتر از نیمی از مشتریان هنوز هم به کامپیوترهای دسکتاپ خود برای انجام عملیات مشابه تکیه می کنند.
کسب و کارهای کوچک باید از موبایل به عنوان بخشی از کمپین های بازاریابی خود استفاده کنند، از طرفی می توانند با صرف زمان برای درک تقاضاهای منحصر به فرد که موفقیت در این عرصه بدان نیازمند است، سرمایه خود را به حداکثر برسانند.
در ادامه 3 اشتباه رایج در زمینه بازاریابی موبایل فهرست شده که به بازاریابان یاری می رسانند.
1. محدود نمودن تاکتیک هایی که یک کمپین بازاریابی موبایل در بر می گیرد
به اعتقاد برخی، بازاریابی موبایل تنها محدود به پیام های کوتاه یا همان اس ام اس یا نمایش تبلیغات در یک اپلیکیشن موبایل می باشد، اما در حقیقت تاکتیک های بازاریابی موبایل فراتر از این موارد اندک می باشند. داده های منتشر شده توسط Eleventy Group نشان می دهد که حدود 75 درصد از کاربران 900 میلیونی جیمیل از گوشی های موبایل برای چک کردن ایمیل های دریافتی خود استفاده می کنند و 25 درصد از کاربرد اپلیکیشن های موبایل به شبکه های اجتماعی، علی الخصوص فیسبوک ارتباط پیدا می کند. علاوه بر این مبنی بر داده ها 70 درصد از مشتریان ترجیح می دهند تا از طریق ایمیل پیام هایی در ارتباط با بازاریابی موبایل دریافت کنند، این در حالی است که تنها کمتر از 2 درصد از آنها بیان داشته اند که خواستار دریافت پیام یا اس ام اس های بازاریابی موبایل می باشند.
چند نوع از رسانه ها و تاکتیک های موبایل را جهت تعامل با کاربران موبایل در یک رویکرد "صدای فراگیر" برگزینید. پیش از راه اندازی کمپین های موبایل باید بر روی ساخت یک فهرست موبایل تمرکز کنید که خریداران شما را به نمایش می گذارد.
برای نمونه North Face جهت ارتقای کمپین بازاریابی موبایل خود از رسانه های چاپی استفاده کرد. پوسترها و نشانه ها نگاه ها را به سوی انتخاب دریافت پیام های مرتبط با بازاریابی موبایل هدایت می کردند و این برای شرایطی که مشتری در نزدیکی یکی از خرده فروشی های برند است بسیار کاربردی خواهد بود، برای این کار از قابلیت تشخیص موقعیت جغرافیایی کاربر استفاده می شود. از تبلیغ مشابهی برای مشتریان محلی نیز استفاده کنید و فهرست کاربران موبایل خود را توسعه دهید و زمانی که آنها در نزدیکی مغازه شما قرار دارند با ارسال پیام های مناسب به افزایش ترافیک و فروش کمک کنید.
2. عدم یکپارچه سازی تراکنش بین کانال ها
بدون در نظر گرفتن هدف نهایی شما که ممکن است افزایش تعامل در صفحه رسانه اجتماعی، افزایش ترافیک وب سایت و یا تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه تجارت الکترونیک باشد، تجربه کاربری موبایل کاربران باید یکپارچه و هم راستا باشند.
آن دسته از مشتریان که ایمیل دریافت می کنند و گوشی موبایل را برای چک کردن ایمیل های خود مورد استفاده قرار می دهند، باید از یک پلتفرم تجارت موبایل مناسب بهره مند باشند که آنها را قادر به انجام کلیه پرداخت ها از طریق گوشی موبایل گرداند.
به منظور در اختیار قرار دادن چنین کاربردی نیازمند:
سازگار ساختن و تنظیم طرح سایت، متن، تصاویر و جریان کاربری هستید.
ترکیب برخی از ویژگی های مختص سایت های موبایل مانند وارد شدن با استفاده از حساب رسانه های اجتماعی، تماس با کسب و کار به طور مستقیم، درخواست یک کد ارتقا تنها با لمس یک دکمه و پرداخت با استفاده از ویژگی های دراپ داون که در یک گوشی موبایل مناسبند.
3. عدم استفاده از تاکتیک های خلاقانه برای جلب توجه مخاطبین موبایل
صفحات نمایش گوشی های موبایل کوچک اند و کاربران موبایل اغلب در هنگام استفاده از گوشی خود حواس پرت و بی حوصله اند. البته این چالش ها به معنای محدود نمودن خلاقیت در کمپین بازاریابی موبایل نمی باشد.
مبنی بر یافته های کمپانی سیسکو، هم اکنون 55 درصد از تعاملات کاربران در گوشی های موبایل به ویدئو ارتباط پیدا می کند. بازاریابان موبایل باید از این نوع رسانه استفاده کنند تا پیام های مختصر اما به یاد ماندنی را که کاربران موبایل قادر به مشاهده، شنیدن و تعامل با آنها می باشند در اختیار قرار دهند، همانند شرایطی که ویدئوهای غیر تبلیغی را ارائه می دهند.
علاوه بر این می توانید از سرنخ هایی که کمپین های تبلیغ کنندگان بزرگ و موفق در اختیار قرار می دهند نیز استفاده کنید. تیم بسکتبال بروکلین یک کمپین بازاریابی موبایل موفق را راه اندازی کرد که بلیط های رایگان را ارائه می داد. استفاده از پیام های موبایل و رسانه های اجتماعی کاربران را به طور پیوسته در تعامل نگه می دارد و سرنخ هایی از جاهایی که بلیط ها پنهان شده اند بدست می دهد. بازاریابان کسب و کارهای کوچک می توانند اشتیاق مشابهی را با ارائه فرصت های مشابه برای برنده شدن یک سرویس یا محصول رایگان خلق کنند.
بازاریابی موبایل تاکتیک جدیدی برای تمامی کسب و کارها از کوچک گرفته تا بزرگ می باشد و برای کسب مهارت در این زمینه به مقداری آزمون و خطا نیاز است. این اشتباهات رایج را در زمان توسعه برنامه بازاریابی موبایل خود در ذهن داشته باشید تا درک عمیق تری از تاکتیک های موبایل پیدا کنید.