3 راه جهت بهره گیری از بازاریابی موبایل به منظور جذب مشتریان
بر مبنای یک گزارش، حدود 70 درصد از شرکت ها معتقدند که حفظ مشتریان کنونی هزینه کمتری نسبت به جذب مشتریان جدید در بر دارد. این نگرش صحیح است، چرا که جذب مشتری جدید می تواند تا 5 برابر هزینه بر تر باشد، لذا این امر می تواند دلیل متقاعد کننده ای برای حفظ مشتریان و پایبند نگه داشتن آنها تلقی شود. اما حفظ مشتریان به چه طریقی صورت می پذیرد؟ جواب این سوال ساده است، از طریق بازاریابی موبایل. با در نظر گرفتن 60 درصد از زمان مشتریان که صرف مبادلات آنلاین و کار با گوشی موبایل می شود، موبایل می تواند روش خوبی برای حضور شما گردد، از این راه می توانید اطمینان حاصل کنید که توجه مشتریان همواره به سوی شما معطوف است. روش کار با جزئیات بیشتر: انتخاب مکان و زمان درست گوشی های موبایل قادر به کسب اطلاعات انبوهی از مشتریان می باشند، بعضی از این اطلاعات مانند موقعیت جغرافیایی مشتری می تواند نقش تعیین کننده ای برای بهینه سازی محصول موبایل برند شما برای مشتریان داشته باشد. اطلاع از مکانی که مشتریان در آن قرار گرفته اند، به بازاریابان امکان پیشنهاد محتوایی درخور با آن شرایط خاص را می دهد.
واضح ترین روش برای بهره گیری از این اطلاعات آگاه سازی مشتریان کنونی از معاملات جدید، درست زمانی که آنها در نزدیکی فروشگاه یا شعبه ای از شرکت شما قرار گرفته اند می باشد، البته راه های مبتکرانه و سودمند دیگری نیز در این راستا وجود دارند. Airline KLM یک نمونه بارز در این زمینه است، این شرکت یک بازی موبایل ساخته که به مشتریان امکان پرواز یک جت کاغذی بر روی نسخه مجازی شهر آمستردام را می دهد. علاوه بر ظاهر زیبا و عملکرد هیجان انگیز، این بازی با استفاده از داده های موبایل به ترویج وفاداری مشتریان نیز می پردازد. با هر خرید از KLM، کاربران امتیاز بیشتری را کسب می کنند، نکته جالب دیگر درباره این بازی به پیشرفته تر شدن بازی هنگامی که مشتری در فرودگاه قرار گرفته و منتظر پرواز خود است، مربوط می شود، برای این کار از موقعیت جغرافیایی کاربر استفاده می گردد.
مطالب تازه و معاملات منحصر به فرد
با ارائه مطالب تازه به صورت مستمر می توانید اطمینان حاصل کنید که مشتریان شما علاقه خود را از دست نخواهند داد و همواره نسبت به شما وفادار خواهند بود. این مطالب می تواند شامل آهنگ، متن، موارد دیداری و معاملات جذاب باشند، در حقیقت این عناصر باعث حفظ مشتریان شما می شوند.
شاید این تصور در ذهن شما بوجود آید که ارائه انبوهی از مطالب نتایج منفی در پی خواهد داشت، اما چنین تصوری نادرست است، افراد با دانلود اپلیکیشن، علاقه خود را به پیشنهادات و امکانات شما نشان داده اند، بنابراین هرچه محتوای ارائه شده از سوی شما غنی تر و جذاب تر باشد، بالطبع کاربران نیز رضایت بیشتری خواهند داشت. البته لزومی به ارتباط کامل محتوا با محصول شما وجود ندارد، انطباق آن با مفهوم کلی و عمومی نیز کفایت می کند.
به عنوان نمونه ای دیگر اپلیکیشن استارباکس را در نظر بگیرید، این اپلیکیشن به ارائه محتویاتی مانند آهنگ نیز می پردازد، چیزی که با محصول هیچ گونه رابطه مستقیمی ندارد اما توجه عمومی از مشتریان را به خود جلب می کند. افرادی که این اپلیکیشن را مورد استفاده قرار می دهند، به طور منظم به بررسی چیزهای جدید مشغول می شوند و این امکان برای آنها یک ارزش افزوده است. همواره باید از بابت قرارگیری برند خود در کانون توجه مشتریان اطمینان حاصل نمایید.
روش دیگر جهت ترویج وفاداری کاربر، استفاده از اپلیکیشن موبایل برای به روز نگه داشتن مشتریان درباره جدیدترین محصولات و معاملات می باشد. آگاهی راجع به معاملات، پیش از سایر افراد گزینه خوبی است، اما کفایت نمی کند. لازم است به مشتریان خود معاملاتی را ارائه دهید که تنها از طریق خرید موبایل در دسترس آنها قرار دارند، این اقدام موجب تشویق کاربران به چک کردن اپلیکیشن نیز می شود. هتل زنجیره ای Fattal یک نمونه خوب برای درک این موضوع است، این شرکت اپلیکیشنی ارائه داد و این اقدام را به منظور دستیابی به مشتریان جدید اتخاذ کرده اند، شرکت تخفیفات ویژه ای برای باشگاه اعضای وفادار در نظر گرفته و راهی کلاسیک برای نجات خود از وضعیت کنونی یافته اند. تعامل و برقراری ارتباط بهترین راه جهت وفادار ساختن مشتریان این است که آنها را جزئی از برند خود گردانید. این کار در موبایل به مراتب ساده تر شده، UGC یا محتوای تولید شده از کاربر نامی است که به این بازی داده می شود.
اپلیکیشن های موبایل به معرفی راهی ساده و در دسترس جهت شرکت کاربران در انجمن ها و به اشتراک گذاشتن محتوای خود معرفی می کنند. برای نمونه جهت تبلیغ What is Perfect Conference، شرکت TedXPortland اقدام به انتشار اپلیکیشنی نمود که در آن به متمایز نمودن واژه Perfect در تصاویر به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی پرداخت. با این اقدام افراد به سرعت درباره معنای این تصاویر کنجکاو شدند و در نتیجه کمکی به رونق بیشتر کنفرانس نمودند، این تصاویر در کنفرانس به عنوان دکور بر روی دیوارها نصب شدند.
سرمایه گذاری برای حفظ مشتریان در موبایل نه تنها جالب و خلاقانه، بلکه حیاتی است، این یک فرصت و اجبار برای اطمینان از بابت وفاداری مشتریان به برند می باشد.