3 روش جهت توسعه بازاریابی محتوا
آیا شما اقدام به ساخت یک استراتژی مستندسازی شده برای بازایابی محتوای خود نموده اید؟ آیا به آن عمل می کنید؟ آیا محتوا را طبق یک برنامه زمانی قابل پیش بینی منتشر می سازید؟ چنانچه پاسخ این سوالات مثبت باشد بدین معناست که یک قدم جلوتر از سایر کارآفرینان و کسب و کارها قرار دارید.
همواره راه هایی برای تقویت تمرکز و ارتقای میزان کارآمدی محتوا وجود دارد و در این مطلب به سه راه عمده برای موفقیت در توسعه بازاریابی محتوا اشاره شده، با ما همراه باشید.
1. آگاهی کامل از تجزیه و تحلیل ها
به عنوان یک صاحب کسب و کار باید همواره از امتیازات خود مطلع باشید که این امتیاز برای صاحبان کسب و کار معمولا ارقام مرتبط با درآمد و سود می باشد. این معیارها پیروزی یا شکست شما را به نمایش می گذارند و شما را از بابت لزوم تصحیحات احتمالی آگاه می سازند.
شرایط مشابهی در بازاریابی محتوا نیز حکمفرماست، ممکن است شما در حال بکارگیری استراتژی هایی باشید که به شما در راستای دستیابی به اهداف کمک می کنند و یا نیازی برای اعمال اصلاحاتی در روند کنونی احساس شود. ممکن است این موضوع ذهن شما را درگیر کرده باشد که چه معیارهایی باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرند. این موضوع به ماهیت کسب و کار شما و درآمدی که مایل به دستیابی به آن هستید دارد، برای نمونه معیارهای SaaS با معیارهای تجارت الکترونیک متفاوت اند.
در زیر چهار مورد کلی که بیشتر از همه اهمیت دارد فهرست شده است:
ترافیک و بازدیدها: تعداد افرادی که محتوای شما را مشاهده می کنند و تعداد افرادی که آن را به طور کامل می خوانند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: تعداد افرادی که محتوای شما را در فیسبوک، لینکدین، گوگل پلاس و غیره به اشتراک گذاشته اند. این معیار جذاب است، اما اهمیت آن به اندازه ای نیست که برخی افراد تصور می کنند.
ایجاد علاقه مندی و اشتراک ایمیل: ثبت نام هایی که برای نسخه آزمایشی نرم افزار و یا لیست ایمیل صورت پذیرفته است، این مورد یکی از معیارهای مهم برای پیگیری در بازاریابی محتوا می باشد.
فروش ها: تعداد مشتریان راضی که سرویس یا محصول شما را خریداری کرده اند، جایی که تمامی حقایق و مشکلات آشکار می شوند.
با پیگیری و بررسی میزان فروش، قادر به تولید محتوایی خواهید بود که بین افراد مبادله می شود.
2. بکارگیری اتوماسیون ایمیل
به احتمال زیاد ایمیل در استراتژی بازاریابی شما نقش کلیدی دارد، برخی از مشتریان محتوا به طرز باورنکردنی به خریداران تبدیل می شود، اما تعداد این دسته از مشتریان بسیار کم است.
برخی دیگر نیازمند پرورش و متقاعد شدن از طریق محتوایی با ارزش افزوده بیشتر می باشند و در این بخش اتوماسیون ایمیل به کمک می آید. شما قادر به آماده سازی پیام های شخصی سازی شده که مطابق با یک برنامه زمانی برای مشترکین ارسال می شوند می باشید، علاوه بر این لازم است تا به بخش بندی پایه کاربری خود نیز بپردازید، بدین ترتیب مشتریان تنها پیام های مرتبط را دریافت خواهند نمود.
اتوماسیون نیازمند یک برنامه ریزی دقیق است، زیرا بازدیدکنندگان متفاوت عضو بخش های متفاوت از وب سایت شده اند. احتمال دارد مشترکین علاقه مندی های متفاوتی را داشته باشند و این موضوع به محتوایی مرتبط است که با مشاهده آن تصمیم به عضویت گرفته اند.
طبقه بندی فهرست کاربران بر اساس علاقه مندی های گوناگون و پیاده سازی یک سفر برای هر مشتری به صورت مجزا اهمیت دارد. بدین ترتیب از نوع ایمیل هایی که باید برای هر یک از این گروه ها ارسال کنید آگاه خواهید شد. برای نمونه اگر وب سایت شما به گیتار ارتباط پیدا می کند، برخی از بازدیدکنندگان ممکن است به یادگیری دروس علاقه مند باشند و برخی دیگر به خواندن نقد و بررسی ها علاقه داشته باشند.
در این نوع سناریو، باید دروس رایگانی را در اختیار افرادی که مایل به یادگیری نحوه نواختن گیتار هستند قرار داده و هدف نهایی شما حول محور فروش یک منبع یا کتاب الکترونیکی به این افراد باشد. برای آن دسته از افراد که علاقه مند به خواندن نقد و بررسی اند باید آپدیت های محصولات را ارسال کنید، در این صورت هدف نهایی شما فروش گیتار می باشد.
در فرآیند اتوماسیون ایمیل استفاده از ابزار مناسب کلید موفقیت است، زیرا برخی از پلتفرم ها عملیات بخش بندی را بسیار پیچیده و دشوار نموده اند. چنانچه یک فرد به بازاریابی ایمیل اختصاص داده نشده باشد، بهترین استراتژی استفاده از نرم افزاری است که به شما امکان تگ کردن و یا طبقه بندی بازدیدکنندگان در زمان ثبت نام را می دهد.
3. لینک دهندگان خود را تشکیل دهید
در صورت داشتن یک نگرش جدی به بازاریابی محتوا نمی توان از بهینه سازی موتور جستجو چشم پوشی کرد. کلمات کلیدی تحقیق، ساخت محتوای هدفمند و پروفایل لینک دهنده وظایفی هستند که در اولویت بالایی از فهرست شما جای دارند.
متاسفانه نمی توان تنها از برخی صاحبان وب سایت های تصادفی درخواست لینک کردن به وب سایت را کرد، در این راستا باید رویکرد استراتژیک تری را اتخاذ نمود. در زیر چندین روش جهت سازماندهی لینک دهندگان اشاره شده است:
پست مهمان: در اختیار قرار دادن محتوای با ارزش به سایر نشریات و کسب اجازه برای استفاده از لینک های متنی. در صورت عدم موافقت می توانید از آنها درخواست درج نام نویسنده مطلب در بالای صفحه را نمایید.
استفاده از "تکنیک آسمان خراش": یک بخش از محتوا را بسازید که بیشترین مطابقت را با کلمه کلیدی هدف شما داشته باشد و با صاحبان وب سایت از طریق فهرست منابع مرتبط با همان موضوع ارتباط برقرار کنید و از صاحبان این وب سایت ها درخواست کنید تا منبع جدید شما را جایگزین لینک های خراب در لیست نمایند.
ساخت یک منبع: لینک هایی که از سایت های معتبر مانند Udemy می آیند بسیار باارزش اند، علاوه بر این ساخت منبع به شما در راستای افزایش درآمد، ایجاد اعتبار و رشد حضور آنلاین خود یاری می رساند.
انتشارات شماره مطبوعاتی: انتشارات مطبوعاتی به اندازه گذشته ارزشمند نیستند، اما هنوز هم از بابت رتبه بندی عبارات جستجو و تولید لینک دهندگان به وب سایت شما کمک می کنند.
این استراتژی ها تنها نقطه شروعی تلقی می شوند و پیشنهاد می شود تا سایر روش های تولید لینک نیز جهت تقویت پروفایل لینک دهندگان مورد بررسی قرار گیرد.
به طور مستمر باید اقدام به چک کردن سئوی وب سایت خود کنید، همواره به خاطر داشته باشید که سئو یک استراتژی بلندمدت است و احتمال دارد که فورا نتیجه نگیرید.
تفکرات نهایی
همیشه به خاطر داشته باشید که بازاریابی محتوا در کوتاه مدت شما را به نتیجه مطلوب نمی رساند، از این رو داشتن یک تفکر طولانی مدت برای نتیجه گیری از تلاش ها الزامی است. اول از همه باید به تعیین معیارهایی که برای شما اهمیت دارند بپردازید و به دقت آنها را در تجزیه و تحلیل های خود پیگیری نمایید، پس از این به بهینه سازی کارآیی خود بر اساس نتیجه های دریافتی بپردازید.
از مزیت هایی که اتوماسیون ایمیل به همراه دارد بهره بگیرید تا مطمئن شوید پیام صحیح در زمان صحیح به دست مخاطب موردنظر خواهد رسید. با بکارگیری پلتفرم سایر افراد یک پروفایل لینک دهنده تشکیل داده و کارآیی موتور جستجوی خود را تحت نظر قرار دهید.