5 ترفند جهت تکمیل لیست To-Do
ابزارهای متعددی برای افزایش بهره وری و کارآیی ابداع شده اند و شاید لیست To-Do یکی از ساده ترین و پیش پا افتاده ترین آنها باشد، اما این ابزار از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است. مشابه سایر ابزارهای موجود در این زمینه، لیست To-Do در صورت استفاده درست و به جا به شما در جهت تکمیل امور خود یاری می رساند. اگر لیست To-Do شما هر روزه طولانی تر می شود و شما قادر به مدیریت وظایف ضروری و مهم خود نیستید، زمان آن رسیده که مهارت های خود را قدرت ببخشید. در این مطلب شما را با 5 ترفند که در جهت بهره وری بیشتر از این ابزار به شما یاری می رسانند و مهارت و توانایی شما را افزایش می دهند، آشنا می کنیم. 1. متد مناسب را بیابید انواع گوناگونی از لیست های To-Do وجود دارند، اما باید آن متدی را که بیشترین تطابق با نیازها و خصوصیات شما دارد برگزینید. برای مثال برخی از افراد لیست To-Do کاغذی را ترجیح می دهند، گروهی دیگر از اپلیکیشن های آنلاین و موبایلی To-Do استفاده می کنند. شاید در این عصر دیجیتال استفاده از کاغذ یا دفترچه یادداشت محبوبیت خود را از دست داده باشد، اما مطمئنا هنوز هم به اندازه گذشته جواب گو است. تنها باید ابزاری را که برای شما بهترین است برگزیده و کار خود را آغاز نمایید. 2. اولویت بندی Paula Rizzo نویسنده Listful Thinking: Using Lists to be More Productive, Highly Successful and Less Stressed، توصیه می کند که هر شب به سازماندهی لیست TO-Do اقدام نمایید، در این حالت وقتی صبح سر کار خود می روید می توانید با سرعت و انرژی کار خود را آغاز نمایید، چرا که همه چیز از قبل سازماندهی شده است. باید پروژه های خود را بر اساس ضرورت و اهمیت آنها اولویت بندی نمایید، در این شرایط قادر به استفاده بالقوه از زمان خود هستید و می توانید پروژه ها را مدیریت کرده و در موعد مقرر تحویل دهید. برای نمونه می توانید آنها را در ستون های مختلف قرار داده و با استفاده از کدهای رنگی و اختصاص زمان، آنها را مدیریت نمایید. دسته بندی وظایف بر اساس زمانی که برای تکمیل نیاز دارند، نقش تعیین کننده ای دارد و به شما دید بهتری از آنچه مهم و دارای اولویت بیشتر است، می دهد. متخصصان مدیریت زمان اغلب توصیه می کنند که وظایف چالش برانگیز را صبح زود انجام دهید، زمانی که انرژی و تمرکز شما در اوج خود قرار دارند. 3. بیشتر از توان خود انتظار نداشته باشید پروژه های بزرگ را به اجزا و بخش های کوچک تر تجزیه کنید. اگر همه چیز مشخص باشد، مسلما کار بیشتری به انجام خواهد رسید، با تمکیل هر قسمت از کار به هدف اصلی و تکمیل کل پروژه نزدیک تر می شوید. 4. علامت گذاری کارهای انجام شده زمانی که یکی از کارهای موجود در لیست را انجام داده و آن را خط می زنید، یک احساس لذت بخش توام با رضایت مندی به شما دست می دهد، این احساس با بزرگی کار رابطه مستقیم دارد. هر چه تسلط بیشتری در زمینه مدیریت لیست TO-Do خود بیابید، بالطبع رضایت مندی شما نیز بیشتر خواهد شد. زمانی که یک وظیفه خاص به اتمام می رسد، تنها به خط زدن از لیست اکتفا نکنید، بلکه آن را به لیست امور انجام شده هفتگی یا روزانه خود بیفزایید. لیست کارهای انجام شده طولانی تر، گواهی بر تسلط کامل بر لیست To-Do است و اعتماد به نفس شما را نسبت به مهارت ها و توانایی های خود افزایش می دهد. 5. دستاوردهای خود را جشن بگیرید زمانی که موفق به دستیابی به اهداف خود می شوید به خود پاداشی اعطا کنید، بدین ترتیب انرژی شما برای اتمام سایر وظایف بیشتر می شود. پاداش را متناسب با کار انجام شده برگزینید، برای مثال اگر کار شما تنها یک روز برای تکمیل نیاز داشت، با خرید شیرینی به خود پاداش دهید، اما اگر پروژه مستلزم کار شبانه روزی و طاقت فرسا بود، خود را به یک شام در رستوران مورد علاقه خود دعوت کنید. زمانی که بر اهمیت لیست To-Do واقف شوید قادر به افزایش بهره وری شده و از تعدد اموری که به انجام رسانده اید شگفت زده خواهید شد. http://www.entrepreneur.com برگرفته از