5 روش جهت ارائه محتوای موبایل پسند به کاربران
موبایل و تبلت و لپ تاپ ها پراستفاده ترین ابزارهای دیجیتال دنیای امروزی می باشند و اگر به مردم اطراف خود نگاه کنید، می بینید که آنها نیز غرق کار با گوشی هایشان هستند.
بر اساس گزارشات comScore، کل زمان صرف شده بر روی رسانه های دیجیتال از سال 2013 تا سال 2016 حدود 53 درصد رشد را به ثبت رسانده و 80 درصد از این رشد مستقیما به اپلیکیشن های موبایل مرتبط است و با شرایط پیش آمده، تمرکز بر روی موبایل کلید موفقیت بسیاری از کمپانی ها تلقی می شود.
برای آنکه کمپانی شما در این عرصه رقابتی با شکست مواجه نشود، لازم است پرکاربردترین ابزار، یعنی موبایل را برای ارائه محتویات خود مورد استفاده قرار دهید. از این رو لازم است تغییرات لازم را بر روی این محتوا اعمال کرده و آن را برای کاربران موبایل آماده کنید تا بتوانند به تعامل با آن بپردازند.
محدودیت های سخت افزار موبایل
یک استراتژی قدرتمند موبایل جهت جلب توجه مخاطبین ضروری است و در صورتی که محتوای شما بر روی موبایل در دسترس نباشد، بسیاری از کاربران خود را از دست خواهید داد و شاهد کاهش چشمگیری در تعداد مشتریان بالقوه خود خواهید بود.
برای این منظور درک محدودیت های سخت افزاری هریک از سیستم عامل ها بسیار مهم و ضروری است. وب سایت های مدرن از انیمیشن ها و ویدیوها برای جذب کاربران بهره می گیرند و بدین ترتیب کاربران تعامل بیشتری با محصول برقرار می کنند. اما متاسفانه این رویکرد در برخی از شرایط برای استفاده در موبایل چندان مناسب هم نمی باشد. جهت دستیابی به گروه بزرگ تری از مخاطبین، محتوای شما باید در تعداد بیشتری از دستگاه ها در دسترس باشد.
قدرت بخشیدن به فعالیت های متمرکز بر موبایل
با افزایش تعداد مصرف کنندگان محتوای موبایل، لازم است طراحی های خود را با یک سبک موبایل پسند انجام دهید. در ادامه به 5 ترفند می پرازیم که لازم است در طول طراحی آنها را در ذهن داشته باشید:
1. استفاده از مدیا کوئری ها
در صورتی که با سی اس اس کار کرده باشید، با این مفهوم آشنایی دارید، مدیا کوئری ها استایل شیت های تخصصی هستند که وب سایت را از اندازه و نوع دستگاهی که برای باز کردن آن استفاده شده، مطلع می گردانند. با کمک این کوئری ها می توان بهترین استایل شیت را برای آن دستگاه نمایش داد.
توسعه دهنده وب وظیفه دارد که در طراحی وب سایت این مورد را مد نظر قرار داده و یک وب سایت ریسپانسیو و مناسب برای نمایش در موبایل طراحی کند.
2. خوانایی محتوا را مد نظر قرار دهید
گاهی اوقات وب سایت ها به جای نمایش یک صفحه وب، به یک فایل PDF یا داکیومنت لینک می دهند که برای استفاده توسط کامپیوتر ها مناسب بوده و در اغلب شرایط خواندن این داکیومنت ها بر روی موبایل دشوار است و گاه به رها کردن وب سایت از سوی کاربران نیز می انجامد.
طراحی و محتوا، پیام شما را به خوانندگان انتقال می دهند و ماهیت محتوای موبایل، محتویات مفید و مختصر می باشد. بعضی سایدبارها و ویجت ها یا حتی PDFها در صفحه موبایل جا نمی شوند و استفاده از آنها تاثیر نامطلوبی بر روی تجربه کاربری خواهند داشت که مانع از بازدید مجدد وب سایت یا رها کردن کامل آن می شود.
وب سایت موبایل باید تمامی دکمه ها یا نوارهایی را که حواس کاربران را از محتوای اصلی پرت می کند، مخفی نماید. لازم است ویدیوها را به شکل مناسب و با کمک HTML5 در رابط کاربری جاسازی کرد تا مانع از عملکرد نامناسب وب سایت شود.
3. به کیفیت رسانه های بصری توجه کنید
گوشی های موبایل مدرن دارای کیفیت تصویر اچ دی هستند. محتوا باید بر روی گوشی هایی که رزولوشن پایین تری دارند نیز به خوبی نمایش داده شود، اما وب سایت نیازمند تصاویر جایگزین برای نمایش در رزولوشن های بالا مانند 1080p و مانیتورهای 4K و 8K هستند.
گوشی برای این منظور به چگالی پیکسل بالاتری نسبت به تلویزیون نیاز دارد و صرف نظر از دستگاه ها و صفحات نمایشی که وب سایت بر روی آن نمایش داده می شود، طراحی ریسپانسیو بهترین حالت ممکن برای نمایش محتوا در صفحات مختلف را ارائه می دهد.
4. اندازه فایل ها را کوچک نگه دارید
حتی در صورت استفاده از تصاویر با رزولوشن بالا، به کمترین حجم از فایل نیاز دارید تا به سریع ترین شکل ممکن بارگذاری شود و هزینه ذخیره سازی را کاهش دهد.
هر صفحه ای که بارگذاری آن بیش از 2 یا 3 ثانیه طول بکشد، برای کاربران خیلی خسته کننده می باشد و ابزارها و ترفندهای متعددی برای کم کردن حجم تصاویر وجود دارند که برای نمونه می توانند به اپلیکیشن های دسکتاپ مانند MS Paint و یا نرم افزاهایی مانند فوتوشاپ یا اپلیکیشن های تحت وب اشاره کرد که بدون کم کردن کیفیت تصویر، حجم فایل را به طور چشمگیری کاهش می دهند. وب سایت هایی مانند TinyPng نیز با حفظ کیفیت تصویر، حجم آن را کم می کنند.
5. متن را فراموش نکنید
بازاریابان به طور پیوسته اهمیت ویدیو و تصاویر را گوشزد می کنند، این نوع رسانه ها از تاثیرگذاری بالایی برخوردارند، اما از قدرت و اهمیت متن نیز نباید قافل شد. یک تصویر به اندازه 1000 کلمه ارزش دارد، اما 1000 کلمه سریع تر از عکس بارگذاری می شود و فرمت کردن آن جهت نمایش در صفحات مختلف ساده تر صورت می پذیرد.
فونت های موبایل باید کمی بزرگ تر بوده و پاراگراف های بیشتری داشته باشند، اما این عملیات در کل زمان کمتری نسبت به فرمت مجدد عکس می برد. اگر لازم است تا بخشی از محتوا را برای موبایل پسند بودن حذف کنید، این کار را انجام دهید، چرا که محتوای مفید و مختصر همیشه برنده است.
سهولت در استفاده موجب ترغیب کاربران به استفاده از موبایل شده و آنها این دستگاه های کوچک را به لپ تاپ ها و کامپیوترهای خود ترجیح می دهند. گوشی همیشه در دسترس شما قرار دارد، در حالی که کامپیوترها و لپ تاپ ها قادر به ارائه این میزان راحتی و سهولت در استفاده نیستند، با این تفاسیر سعی کنید محتوای خود را برای نمایش در موبایل بهینه سازی کنید.