6 اصل از بازاریابی محتوا که نباید نادیده گرفته شوند
سهولت و دشواری بازاریابی محتوا بستگی کاملی به شما دارد، ممکن است استراتژی خود را بر اساس تولید محتوای ارزشمند برای کاربران بنا نهید و یا به کنکاش در داده ها بپردازید که نیازمند فرآیند پیچیده ساخت محتوا برای تمامیت سفر مشتری است. در هر یک از این روش ها برخی از اصول بنیادی بازاریابی محتوا به کمک شما می آیند تا در نحوه ساخت و توزیع محتوا به شما یاری رسانند.
مشکل از آنجایی شکل می گیرد که بسیاری از بازاریابان به سبب ناآگاهی و با بی تفاوتی، این اصول بنیادی را رعایت نمی کنند، درحالی که غفلت از این اصول نتایج ناخوشایندی را بر رشد بالقوه شما و کسب و کارتان خواهد گذاشت، از این رو هنگام برنامه ریزی فعالیت های بازاریابی محتوا، این شش اصل را در ذهن داشته باشید.
1. به جای کمیت به کیفیت بها دهید
محتوای بیشماری برای هر نوع استراتژی مبتنی بر کمیت در دسترس می باشد، اما واقعیت این است که اگر می خواهید با محتوای خود توجه کاربران را جلب کنید، باید در اقلیتی قرار گیرید که بهترین بهترین ها را ارائه می دهند که برای این کار بهتر است یک محتوای برجسته به جای پنج محتوای معمولی تولید کنید.
اکثر بازاریابان تا حدودی این اصول را نادیده می گیرند، زیرا دیدن ارزش در غالب کمیت برای ذهن کمی نامتعارف است، چرا که هر دو دارای مزیت های منحصر به فرد خود هستند که گزینش یکی از آنها را دشوار می گرداند و این موارد به تنهایی شما را به هدف خود نمی رسانند.
2. تمرکز بر روی نتایج بلندمدت
در مراحل اولیه کمپین ممکن است دریافت سریع نتایج و یا تمرکز بر روی بخش های منحصر به فرد محتوا که مزیتی را برای برند به دنبال دارد، شما را از پیشرفت و اتمام کار باز دارد. اما باید به یاد داشته باشید که بازاریابی محتوا یک استراتژی بلندمدت است، چنانچه با طرز فکر متفاوتی به پیش بروید، دستیابی به مزیت های بلندمدت برای شما دشوارتر می گردد.
برای مثال ممکن است منتشر کردن مقاله ای از یک منبع کم اعتبار که قادر به دستیابی به آن هستید، در کوتاه مدت مزیت تلقی شود، اما در بلندمدت بهتر است از منابع معتبر محتوا تهیه کنید، حتی اگر از سوی آنها رد شوید. باید همواره دیدگاه رو به جلو داشته و به طور مکرر استراتژی خود را شکل دهید و عجله نکنید.
3. محتوا، خود به تنهایی به موفقیت دست پیدا نمی کند
شرایطی را در نظر بگیرید که یک محتوای خوب نوشته اید، تحقیقاتی را در این زمینه به انجام رسانده اید و یک موضوع عملی و قانع کننده در دست دارید و این موضوع تناسب و مطابقت کاملی با مخاطب هدف شما دارد و متنی را نوشته اید که گویا و در عین حال سرگرم کننده است، متاسفانه باور نادرستی که در این میان می تواند وجود داشته باشد این است که خود محتوای تولید شده مابقی کار را انجام خواهد داد و تنها کار لازم در این مرحله منتشر ساختن محتوا است، زیرا اعتقاد دارید که این محتوا به طور طبیعی کاربران را جذب می کند و آنها اقدام به اشتراک گذاری و لینک دادن به مطلب می کنند، در حالی که این باور کاملا نادرست است.
چنانچه مایلید تا محتوای شما به بیشترین ارزش ممکن دست پیدا کند، باید یک نیروی اولیه به آن وارد کنید، به این معنا که آن را در پلتفرم های شبکه اجتماعی خود قرار دهید و از نزدیک ترین دنبال کنندگان خود بخواهید تا آن را به اشتراک بگذارند و حتی برای افزایش بازدید اقدام به پرداخت در ازای تبلیغات نمایید.
4. برای خوانندگان خود بنویسید
یک مفهوم ساده و مشهود وجود دارد که بسیاری از بازاریابان هنوز هم در پیاده سازی آن با مشکلاتی مواجهند، برخی از افراد برای موتورهای جستجو مطلب می نویسند و نتیجه کار محتوایی خواهد بود که تنها با هدف بهینه بودن برای کلیدواژه های خاص و بوجود آوردن بک-لینک نوشته شده است. در حالی که بعضی افراد برای خود می نویسند، آنها ایده های فوق العاده ای دارند و می خواهند این ایده ها به صورت دیجیتالی منتشر شود.
اگر مایلید محتوای شما به موفقیت دست پیدا کند، باید برای خوانندگان خود بنویسید، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار آنها قرار دهید و به آنها چیزی را بگویید که دوست دارند بشنوند نه آنچه شما می خواهید بگویید و یا تصور می کنید که برای موتورهای جستجو بهینه تر است.
5. به تعامل و ارتباط با کاربران بپردازید
بازاریابی محتوا مانند یک خیابان دوطرفه است و بسیاری از بازاریابان این موضوع را فراموش می کنند، به اعتقاد آنها بازاریابی محتوا مانند یک بلندگو و یک کانال توزیعی انبوه می باشد، آنها فراموش می کنند که کاربران آنها نیز حقوقی دارند و باید خواسته های آنها نیز مورد توجه قرار گرفته و با آنان تعامل برقرار شود.
پس از انتشار مقالات، باید به برقراری ارتباط با افرادی که کامنت گذاشته و مطلب را به اشتراک گذاشته اند بپردازید، با این کار آنها احساس می کنند که به آنها بها داده اید. به جای پند و نصیحت مخاطب، سعی کنید یک انجمن ایجاد کنید. بدون این سطح از تعامل، خوانندگان شما زودگذر خواهند بود و فرصت وفاداری بالقوه را از دست می دهید.
6. انطباق و خلق مجدد
ممکن است موارد مرتبط با استراتژی محتوا به سرعت دستخوش تغییراتی شوند، شاید تکنولوژی جدیدی وجود داشته باشد که شما را قادر به برقراری ارتباط بهتر با مخاطبین خود کند و یا روند جدیدی بین دموگرافیک های کلیدی شما، یا رقیبی که سعی در یافتن روشی جدید می کند که محبوب تر از شماست. چنانچه مایلید در این دنیایی که محتوا به طور مستمر در حال تغییر است نجات پیدا کنید، لازم است به طور پیوسته اقدام به انطباق و خلق مجدد استراتژی خود کنید. رسانه های خود را بیابید، به کشف موضوعات جدید بپردازید و سعی در بهبود رویکرد خود نمایید. چنانچه برای مدت طولانی بی حرکت و ایستا بمانید، حوصله خوانندگان شما سر می رود و نتیجه ایستا و ناامیدکننده ای را مشاهده خواهید کرد.
این اصول از قدرت زیادی برخوردارند و اعمال آنها در کسب و کارهای گوناگون به طرق متفاوتی می باشد و می توان از آنها به عنوان قوانین طلایی از استراتژی محتوا یاد کرد، همواره این اصول را به خاطر سپارید و کم کاری نکنید تا به هدف خود که تولید و توزیع بهترین محتواست دست یابید.