اجزای کلیدی در طراحی اپلیکیشن

6 عنصر ضروری در طراحی رابط کاربری بی نقص برای اپلیکیشن های موبایل


انیمیشن ها یکی از عناصر رابط کاربری اند که برای جلب توجه مشتریان مورد استفاده قرار میگیرند. ارائه بهترین تجربه کاربری مستلزم بهره گیری از بهترین شیوه ها برای طراحی و ساخت رابط کاربری اپلیکیشن میباشد.

رابط کاربری اپلیکیشن موبایل

 

بهترین روش های طراحی رابط کاربری

در ادامه به شرح مفاهیم پایه برای ساخت رابط کاربری موبایل بی نقص خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

شیوه های طراحی اپلیکیشن موبایل

 

انسجام و یکپارچگی را رعایت کنید

اپلیکیشن باید یک قالب کلی داشته باشد و چنانچه از اجزای ناهماهنگ استفاده کرده و به ترکیب این اجزا بپردازید، نتیجه و مفهوم نهایی چندان خوشایند نخواهد بود. برای پیشگیری از چنین اشتباهی باید از همان ابتدا هدفی تعیین کرده و تا آخر به این ایده پایبند بمانید.

 

سادگی را حفظ کنید

کاربر نباید برای استفاده از اپلیکیشن به راهنما نیاز داشته باشد، از این رو تمامی عملیات باید با نهایت سادگی طراحی شده باشند. برای فعالیت های پیچیده، باید روند کار را به مراحل کوچک تر و قابل درک تر تقسیم کنید.

 

اطلاعات غیرضروری را بکار نبرید

همواره از اطلاعات مفید بهره ببرید، اما اپلیکیشن را با محتوای غیرضروری پر نکنید، زیرا در این صورت کاربران از کار با اپلیکیشن خسته میشوند و با داده های ناخواسته ای از اپلیکیشن مواجه میشوند.

 

از ناهماهنگی ها دوری کنید

همه چیز باید نهایت وضوح و شفافیت را داشته باشد و احتمال سو تفاهمات را کاهش دهد. بخش هایی که ممکن است کاربران را گیج و سردرگم کنند حذف کنید و بهترین و کارآمدترین روش برای مدیریت اپلیکیشن را پیدا کنید.

 

انعطاف پذیر باشید

خطا اجتناب ناپذیر است و باید هر حرکت اشتباه در اپلیکیشن را پیش بینی کرده و به کاربران فرصت دهید تا خطای خود را اصلاح کنند. کاربران باید از کار با اپلیکیشن شما لذت برده و به راحتی به تعامل با آن بپردازند.

 

قابلیت استفاده مجدد را در اختیار کاربران بگذارید

لازم است از کلیه داده های مشتریان برای جلوگیری از فعالیت های تکراری استفاده کنید. اگر کاربر برخی مراحل ضروری را تکمیل کرده، باید این نتایج را برای استفاده در مراحل بعدی ذخیره کنید. چنانچه کاربر مجبور باشد داده های مشابهی را وارد کند یا دکمه های مشابهی را چنیدن بار بزند، احتمال خسته شدن و از دست دادن علاقه نیز بیشتر میشود.

 

6 عنصر ضروری در طراحی رابط کاربری بی نقص برای اپلیکیشن های موبایل

حال زمان آن فرا رسیده تا عواملی که بیشترین تاثیر را در ساخت رابط کاربری خارق العاده و جذاب دارند، مورد بررسی قرار دهیم.

 

رنگ

اولین چیزی که کاربران به محض باز کردن اپلیکیشن با آن مواجه میشوند چیست؟ رنگ اصلی اپلیکیشن.

با جستجو در اینترنت مطالعات و مقالاتی بسیاری درباره استفاده از روان شناسی رنگ ها در بازاریابی خواهید یافت که تمامی اصول موردنیاز برای بکارگیری در اپلیکیشن های موبایل را نیز در خود جای داده اند و برای در اختیار قرار دادن حس خوب به کاربران بسیار مفید و کاربردی میباشند.

با در نظر گرفتن طرح رنگی زیر و اندیشیدن درباه کاربران، موقعیت و خصوصیات شخصی آنها میتوانید ترکیب درست و مناسبی از رنگ ها را پیدا کنید تا با سبک کلی اپلیکیشن شما همخوانی داشته باشد.

انتخاب رنگ برای اپلیکیشن

فونت

اگر اپلیکیشن یا بازی خنده دار و سرگرم کننده ای داشته باشید، یک فونت خنده دار، تاثیرگذاری جنبه خنده دار آن را افزایش میدهد. اما اگر اپلیکیشن رسمی و جدی داشته باشد که حقایق واقعی درباره دنیای اقتصاد را نمایش میدهد، باید سبک نوشتار و فونت هایی را انتخاب کنید که با موضوع همخوانی دارند.

فونت انتخاب شده برای اپلیکیشن میتواند در یک لحظه علاقه کاربران را تحریک کند یا آن را از بین ببرد. لازم است اصولی را که در بالا فهرست شده به یاد داشته باشید تا در استایل انتخاب شده اعمال کنید و از سردرگمی کاربران بکاهید.

فونت های مناسب برای اپلیکیشن

 

آیکون ها

این تصاویر کوچک بیشتر از آنچه تصور میکنید مهمند. آیکون ها تاثیری بسیاری در درک کلی کاربران از اپلیکیشن شما دارند. آیکون های متنوعی وجود دارند، اما در اینجا تنها به مهم ترین موارد خواهیم پرداخت:

آیکون های اپلیکیشن - جهت نمایش اپلیکیشن

آیکون های تشریحی – برای شرح فعالیت های خاص

آیکون های تعاملی – عمدتا برای ناوبری مورد استفاده قرار میگیرند

آیکون های تزئینی – برای جذابیت بیشتر ساخته شده اند

تمامی آیکون ها باید بسیار روشن و واضح باشند تا دقیقا همان اقدامی را که از مشتریان خود انتظار دارید به نمایش گذارند. از تشابهاتی که ممکن است سبب سردرگم شدن کاربران شود، اجتناب ورزید.

آیکون های مورد استفاده از اپلیکیشن موبایل

 

تصاویر

بدیهی است که تمامی اجزای استفاده شده در اپلیکیشن باید بالاترین استاندارهای کیفی را داشته باشند. درست مانند فونت ها، تصاویر نیز باید از قالب مشخصی تبعیت کنند و برای ایجاد نتیجه موردنظر، به دقت انتخاب شوند.

به یاد داشته باشید که گوشی های موبایل اندازه های مختلفی دارند و وضوح نمایشگر برای هریک از آنها متفاوت است، لذا سعی کنید با در نظر گرفتن این نکات بهترین تجربه را در اختیار تمامی کاربران قرار دهید.

تصاویر مورد استفاده در اپلیکیشن

طرح برند

با کمک یک رابط کاربری هوشمند میتوانید مشتریانی را که به امکانات پیشنهادی شما علاقه مندند، جذب کنید. همواره به یاد داشته باشید که اپلیکیشن، برند شما را در معرض دید کاربران اسمارت فون ها قرار میدهد. لوگوی خود را درون اپلیکیشن قرار دهید و مطمئن شوید که کاربران از ارائه باکیفیت ترین سرویس ها توسط کمپانی شما مطلع اند.

کاربران با مشاهده این تصویر کوچک به محصولات شما اعتماد بیشتری میکنند و باید بتوانید یک ارتباط بلند مدت بین کسب و کار و مشتریان خود ایجاد کنید.

نقش برند در اپلیکیشن موبایل

 

ناوبری

علاوه بر رنگ ها، فونت ها، تصاویر و سایر عناصر بصری، باید مطمئن شوید که کاربران در اپلیکیشن شما گم نمیشوند. کاربران در هر لحظه باید بدانند که کجا هستند و گام بعدی برای یک فعالیت موردنظر کدام است.

 

از هر ابزاری برای راهنمایی کاربران استفاده کنید و گام های ضروری برای انجام یک هدف خاص را به وضوح شرح دهید. باید تعادل مناسبی بین تعامل و سادگی برقرار کنید. به یاد داشته باشید که رابط درهم ریخته برای هیچ اپلیکیشنی مناسب نیست.

طراحی عناصر رابط کاربری اپلیکیشن

 

جمع بندی

در این مقاله به تمامی جوانب یک رابط کاربری زیبا برای اپلیکیشن موبایل پرداخته شد. تمامی این موارد جنبه تئوری داشتند و باید به آنها جامه عمل بپوشانید و تمامی ایده های مطرح شده را پیاده سازی کرده و کاربران خود را حیرت زده کنید. باید اپلیکیشنی را ارائه دهید که نه تنها به تعامل با آنها میپردازد، بلکه هر جزئی را نیز به طور هوشمندانه و برای تاثیرگذاری بهتر در خود جای داده است.

 

https://appsamurai.com برگرفته از

اینها را هم بخوانید