7 روش جهت بهبود استراتژی بازاریابی محتوا - بخش اول
در صورتی که در حال فعالیت بر روی انواع بازاریابی محتوا شامل رسانه های اجتماعی، وبلاگ نویسی، کتاب های الکترونیکی یا غیره باشید، دارای یک استراتژی بازاریابی محتوا هستید. احتمال دارد این استراتژی به صورت رسمی و مستندسازی شده نباشد، اما بدون شک ایده ای در پشت پرده این محتوا نهفته است.
به احتمال زیاد شما دارای اهدافی برای محتوا بوده، یک برنامه زمانی انتشار آزادانه داشته و یک ایده کلی راجع به انواع محتوایی که قصد انتشار آن را دارید در سر می پرورانید. چنانچه هریک از موارد مذکور در دستور کاری شما قرار دارد، شما دارای یک استراتژی بازاریابی محتوا هستید.
حال که این استراتژی وجود دارد، بیابید آن را قدرت بخشیده و بهتر از آنچه هم اکنون هست گردانیم. در ادامه 7 روش برای ارتقای استراتژی بازاریابی محتوا به شما ارائه می شود که محتوای تولید شده را با هدف تر و موثرتر از گذشته می گرداند.
1. استراتژی خود را مستندسازی کنید
لازم نیست مستندات شما ظاهری تجملی داشته باشند، حتی یک داکیومنت سه صفحه ای که اهداف و برنامه های بازاریابی محتوای شما را به تصویر بکشد نیز کفایت می کند.
با استناد به انستیتوی بازاریابی محتوا، 53 درصد از تاثیرگذارترین بازاریابان محتوای B2B از یک استراتژی مستند برخوردارند، از این رو آن دسته از بازاریابانی که استراتژی خود را مستندسازی نمی کنند، به احتمال بیشتری از عدم تاثیرگذاری تلاش های بازاریابی خود سخن خواهند گفت.
چنانچه مایل به حصول بهترین نتیجه از تلاش های خود هستید، با صرف زمان استراتژی خود را روی کاغذ بیاورید، چنانچه شروع این کار برای شما کمی دشوار است در زیر منابع بسیار خوبی فهرست شده اند که می توانید از آنها بهره بگیرید.
- Hubspot's Content Planning Template
- Buffer's Content Marketing Strategy Template
2. ملاقات های بیشتری با اعضای تیم خود ترتیب دهید
ممکن است شما یک تیم بازاریابی محتوای اختصاصی داشته و یا فاقد چنین تیمی باشید، در هریک از این شرایط ملاقات های منظم با افرادی که تولید و تبلیغ محتوای شما را بر عهده گرفته اند، ضروری است.
بسیاری از بازاریابان تاثیرگذار این ملاقات ها را به صورت روزانه و یا هفتگی صورت می دهند، چنانچه این ملاقات ها کمتر از میزان مورد انتظار باشد، احتمال عدم انجام وظایف مهم از سوی اعضا نیز بیشتر خواهد شد. در زیر چندین نمونه از مواردی که باید در طول این ملاقات ها به بحث گذاشته شوند، فهرست شده است:
- هر محتوایی که پس از ملاقات قبلی تولید شده را مورد بررسی قرار دهید، آیا این محتوا تاثیرگذار بود؟ چه کاری می توانید برای بهتر شدن آن انجام دهید؟
- وظایف و مسئولیت های تمامی اعضا را با دیدگاهی نسبت به هفته یا ماه آینده مشخص سازید.
- از فعالیت های رقبای خود سخن بگویید و نحوه ارتقا و پیشی گرفتن از محتوای آنها را به بحث بگذارید.
- با تشکیل جلسات طوفان مغزی موضوعات و ایده های جدیدی برای محتوای خود تولید کنید و به بحث درباره موضوعات داغ روز پرداخته و امکان پوشش دادن این موضوعات در محتوای خود را بررسی نمایید.
3. اهداف کاری خاصی را برای محتوای خود تعیین کنید
چنانچه از صاحبان کسب و کار درباره هدف آنها از تولید محتوا سوال شود، 9 نفر از 10 نفر افزایش فروش را به عنوان هدف خود بیان می کنند، در حالی که در واقعیت به ندرت اتفاق می افتد که یک محتوا به تنهایی به درآمد منجر شود.
با این اوصاف چه اهداف کسب و کار واقع بینانه ای را می توان برای محتوا تعیین کرد؟ رایج ترین اهداف شامل افزایش مشتریان سرنخ، شناخت برند و جذب و پذیرش از سوی مشتریان می باشد.
این نکته را در ذهن داشته باشید که این اهداف گاه بسیار بلندپروازانه هستند و همین امر پیگیری آنها را دشوار گردانیده است. هیچ کس از افزایش شناخت برند خود ناراضی نیست، اما اگر این مورد را به عنوان هدف خود تعیین کنید، چگونه می توانید تشخیص دهید که به آن دست یافته اید یا خیر؟ اینجاست که معیارهای اختصاصی کنترل و پیگیری به کمک شما می آیند.
در مطلب آینده شما را با سایر روش ها آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید.