وبلاگ - مطالب آموزشی

0
470
آشنایی با نحوه ساخت اپلیکیشن های اندروید با استفاده از اندروید استودیو – بخش ششم

آشنایی با نحوه ساخت اپلیکیشن های اندروید با استفاده از اندروید استودیو – بخش ششم

در این دوره آموزشی قصد داریم شما را با اندروید استودیو و امکاناتی که این ابزار قدرتمند در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد، آشنا کنیم. در مطلب قبلی شما را با لی اوت های اندروید آشنا کردیم. جهت دریافت پکیج آموزشی کامل کار با اندروید استودیو می توانید به لینک زیر مراجعه کرده و در سریع ترین زمان ممکن کار با این IDE را فرا بگیرید و کار ساخت و توسعه نرم افزارهای اندرویدی خود را آغاز نمایید:


آموزش اندروید استودیو


تمرین: ساخت یک تبدیل کننده دما

– در این تمرین شما با چگونگی ساخت و استفاده از منابع اندروید آشنا می شوید و یک اپلیکیشن تعاملی را می سازید.

این اپلیکیشن در گوگل پلی نیز وجود دارد و توسط لینک Android Temperature converter قادر به دریافت آن می باشید.

می توانید از بارکد زیر نیز به منظور دریافت این اپلیکیشن از گوگل پلی استفاده کنید.

blog_14996_1

– ساخت پروژه

یک پروژه جدید اندروید با داده های زیر بسازید.

ویژگیمقدار
Application NameTemperature Converter
Package namecom.vogella.android.temperatureconverter
API(Minimum,Target,Compile with)Latest
TemplateEmpty Activity
ActivityMainActivity
Layoutactivity_main

– ساخت ویژگی ها

با گزینش فایل res/values/strings.xml، فایل را در ویرایشگر باز کنید. تعریف Color و String را مطابق با جدول زیر به آن اضافه کنید.

نوعناممقدار
رنگmyColorF5F5F5#
رشتهcelsiusto Celsius
رشتهfahrenheitto Fahrenheit
رشتهcalcCalculate

مقادیر وارد شده باید مشابه با فهرست زیر باشند.

– ساخت لی اوت

با انتخاب فایل res/layout/activity_main.xml و دو بار کلیک کردن بر روی آن، فایل را در ویرایشگر باز کنید.

هر ویویی را از لی اوت خود حذف کنید، برای این کار می توانید مستقیما از فایل xml و یا ویرایشگر دیداری بهره بگیرید.

پس از این کار یک LinearLayout و یک LinearLayout دیگر با یک ViewText و EditText به عنوان فرزند بیفزایید. سپس یک RadioGroup با دو دکمه رادیویی و یک دکمه را به لی اوت خود اضافه کنید. این کار می توان در فایل xml و یا از طریق ویرایشگر دیداری به انجام رساند. یکی از راه های ساده برای مرتب کردن کامپوننت ها کشیدن و قرار دادن آنها در Component Tree View است.

اسکرین شات های زیر نمایش دهنده نتیجه کار می باشند. اولین اسکرین شات کامپوننت ویو را نشان می دهد، در حالی که دومی پیش نمایش آن است.

blog_14996_2

blog_14996_3

به قسمت xml از لی اوت خود باز گردید و مطمئن شوید که فایل مشابه فهرست زیر می باشد. کدهای تولید شده گاهی تغییر پیدا می کنند، بنابراین ممکن است xml شما کمی متفاوت باشد.

نکته: در این مرحله پیام های خطایی به شما نمایش داده می شود، در ادامه به نحوه رفع این خطاها می پردازیم.

– ویرایش خصوصیات ویو

به فایل xml مراجعه کنید و مقدار string/Celsius@ را به ویژگی android:text اولین دکمه رادیویی اختصاص دهید. رشته fehrenheit را نیز به ویژگی متن دکمه رادیویی دوم اختصاص دهید.

blog_14996_4

ویژگی checked برای دکمه رادیویی اول باید مقدار true را داشته باشد.

string/calc@ را به ویژگی متن از دکمه خود بدهید و onClick را نیز به ویژگی onClick اختصاص دهید.

ویژگی inputType را به numberSigned و numberDecimal را به EditText بدهید. برای نمونه شما می توانید از آخرین خط اسنیپت xml زیر استفاده کنید، آی دی را باید به inputValue تغییر دهید.

تمامی کامپوننت های رابط کاربری در یک لی اوت در بر گرفته شده اند. اکنون لازم است یک رنگ پس زمینه به این لی اوت اختصاص دهید. رنگ را برگزینید و myColor را از دیالوگ انتخاب کنید. برای مثال می توان از خط آخر در اسنیپت xml زیر استفاده نمود.

رنگ زمینه انتخاب شده باید رنگ whitesmoke را تغییر دهد، اما شاید مشاهده تغییرات کمی دشوار باشد.

با مراجعه به تب activity_main.xml از بابت صحت XML اطمینان حاصل کنید.

– ساخت کلاس یوتیلیتی

با ساخت این کلاس یوتیلیتی قادر به تبدیل سلسیوس به فارنهایت خواهید شد.

– تغییر کد اکتیویتی

ویزارد پروژه اندروید، کلاس MainActivity مربوطه به کد اکتیویتی شما را ساخته است، با استفاده از کد زیر می توانید کلاس را تنظیم کنید.

– اجرای اپلیکیشن

اپلیکیشن را اجرا کرده و یک عدد را وارد نمایید، نوع تبدیل خود را انتخاب کرده و دکمه را بزنید، با این کار باید نتیجه به شما نمایش داده شود و گزینه بعدی انتخاب گردد.

blog_14996_5

استفاده از منابع

– ارجاعات به منابع در کد

کلاس Resources به شما امکان دسترسی به منابع خاصی را می دهد. یکی از راه ها برای بازیابی این کلاس استفاده از متد ()getResources از کلاس Context می باشد. اکتیویتی ها و سرویس ها از این کلاس اکستند می شوند، در نتیجه قادر به استفاده از این متد به طور مستقیم می باشید.

یک نمونه دیگر از کلاس Resources نیز برای سایر کلاس های فریم ورک اندروید ضروری است. برای مثال کد زیر نحوه ساخت یک فایل Bitmap از یک آی دی مرجع را نشان می دهد.

– دسترسی به ویوها از لی اوت در یک اکتیویتی

در کد اکتیویتی لازم است مکررا با مراجعه به ویوها، به خصوصیات آنها دسترسی پیدا کرده و آنها را تغییر دهید.

در یک اکتیویتی شما قادر به استفاده از متد ()findViewById برای جستجوی ویو در لی اوت کنونی هستید. آی دی در حقیقت مشخصه ID ویو در اکتیویتی است، کاربرد این متد در کد زیر به نمایش گذاشته شده است.

جستجو در سلسله مراتب یک ویو با کمک متد (findViewById(id نیز امکان پذیر است و در کد زیر نحوه انجام این کار نشان داده شده است.

– ارجاع به منابع در فایل xml

در فایل های xml، در فایل های لی اوت شما با علامت @ قادر به ارجاع به سایر منابع می باشید.

برای مثال، چنانچه تمایل به ارجاع به یک رنگ دارید که در xml تعریف شده، می توانید از عبارت color/your_id@ استفده کنید، و یا برای دسترسی رشته ای با کلید titlepage در منبع xml، می توانید کار را توسط string/titlepage@ به انجام برسانید.

– ارجاع به منابع سیستم اندروید در فایل های xml

به منظور استفاده از منبع سیستم اندروید، نیم اسپیس اندروید را به ارجاعات خود اضافه کنید، بدین صورت: android.R.string.cancel

در بخش های بعدی ادامه کار با IDE اندروید استودیو به شما ارائه خواهد شد، منتظر مطالب جدید ما باشید.


این نوشته را به گوگل توصیه کنید :

بسته های آموزشی جذاب!بیشتر