وبلاگ - مطالب آموزشی

2
314
21 گام به سوی آنبوردینگ قدرتمند کاربران موبایل – بخش اول

21 گام به سوی آنبوردینگ قدرتمند کاربران موبایل – بخش اول

آنبوردینگ کاربر نخستین ملاقات او با اپلیکیشن می باشد، در صورت راضی نمودن آنها ملاقات دوم شما با کاربر به وقوع خواهد پیوست، اما اگر موجب سردرگمی آنها شده، کاربر را نادیده بگیرید و چیزهای متعددی را از او درخواست کنید، دیگر برای همیشه کاربر را از دست خواهید داد.

آنبوردینگ حیاتی ترین عنصر از تجربه کاربری می باشد

مبنی بر برخی از آمار و ارقام، کاربران تنها 25 درصد از 2.5 میلیون اپلیکیشن موجود را مورد استفاده قرار می دهند. Samuel Hullick در مشاهدات خود دریافته است که 40 – 60 درصد از کاربرانی که نسخه رایگان آزمایشی را مورد استفاده قرار داده اند، برای برای دوم وارد این اپلیکیشن ها نمی شوند. این شرایط، آنبوردینگ نامناسب و نامعقول در بسیاری از اپلیکیشن ها را به تصویر می کشد که موجب شکست آنها شده، چرا که در این قبیل از اپلیکیشن ها کاربر تاثیرپذیری خوبی از اپلیکیشن دریافت نمی کند تا اقدام به صرف زمان بیشتری بر روی اپلیکیشن نماید.

آنبوردینگ کاربر راه حلی برای یک تجربه کاربری ضعیف نیست

بسیاری از اپلیکیشن ها پیرو اصول طراحی استاندارد و تجربه کاربری واضح می باشند، از طرفی تمامی اپلیکیشن ها با یک چالش منحصر به فرد جهت انتقال پیام خود مواجه می شوند و بسیاری از این اپلیکیشن ها جهت بهبود و ارتقای تجربه کاربری، از تعاملات غیر استاندارد استفاده می کنند.

برای مثال اپلیکیشن Clear را در نظر بگیرید:

blog_18208_1

اپلیکیشن ارائه دهنده یک رابط کاربری مینیمال و منحصر به فرد می باشد که تقریبا همه چیز را با کمک جسچرها تحت کنترل قرار داده است. همین ویژگی و رابط منحصر به فرد، Clear را از سایر نمونه های موجود متمایز گردانیده است.

این تمایز ارائه دهنده مجموعه ای جدید از چالش ها برای ناشر می باشد و لازم است تا با استفاده از روشی تعاملات غیر استاندارد استفاده شده را منتقل سازد. اپلیکیشن از تکنیک walkthrough user onboarding جهت نشان دادن تعاملات غیر استاندارد به کاربران جدید استفاده می کند، با این اوصاف می توان دریافت که آنبوردینگ جایگزینی برای یک طراحی ضعیف قلمداد نمی شود، بلکه به عنوان راهی برای ارتقای تجربه کاربری مورد استفاده قرار می گیرد.

حال که زمان استفاده از تکنیک های آنبوردینگ کاربر را درک کردیم، بیایید تا نگاهی به یک فهرست از تکینک ها بیندازیم که تضمین کننده یک آنبوردینگ موفق برای کاربران موبایل می باشد.

چک لیست تکنیک هایی برای آنبوردینگ موفق کاربر موبایل

در این بخش چک لیستی از تکنیک های رایج جهت دستیابی به یک آنبوردینگ موفق ارائه داده خواهد شد:

1. به کاربر خوشامد بگویید

خوشامدگویی گرم به مهمانان فضا را برای کل مهمانی گرم و دلپذیر می گرداند و همین شرایط نیز در دنیای اپلیکیشن ها حاکم است. خوشامدگویی از این لحاظ که نخستین نقطه تماس بین کاربر و اپلیکیشن تلقی می شود، اهمیت دارد و فضا را برای ارتباطی که کاربر با اپلیکیشن خواهد داشت، آماده می کند.

2. از یک لحن محاوره ای استفاده کنید

طرف مقابل شما یک انسان است که دارای عواطف و احساساتی می باشد، از این رو لازم است تا مثل یک انسان با آنها برخورد کنید، در این صورت پیام شما بهتر منتقل شده و تاثیر بیشتری را بر روی کاربر خواهد گذاشت.

3. به جای نمایش امکانات، مزیت ها را به نمایش بگذارید

از فرصتی که در اختیار دارید استفاده کرده و به کاربران نشان دهید که در صورت استفاده از اپلیکیشن از چه مزیت هایی بهره مند می شوند، نمایش و ارائه امکانات اپلیکیشن راهکار مناسبی به نظر نمی رسد.

4. فرآیند وارد شدن به اپلیکیشن را تسهیل کرده و تنها در زمان مناسب درخواست ورود به اپلیکیشن را نمایش دهید

امروزه بسیاری از اپلیکیشن ها از اطلاعات اکانت شبکه های اجتماعی جهت وارد کردن کاربر به اپلیکیشن استفاده می کنند، این روش بسیار خوب است، چرا که کاربر تنها با یک کلیک به اپلیکیشن وارد شده و دیگر نیازی به دست و پنجه نرم کردن با دردسرهای ثبت نام نیست و وظایف دست و پا گیری همچون وارد کردن مخاطبین کاربر ساده تر صورت می پذیرد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که بسیاری از کاربران نگرانی هایی از بابت حریم خصوصی خود دارند، از این رو لازم است تا امکانی برای ساخت یک حساب کاربری مجزا در اختیار این دسته از افراد قرار داده شود. برخی از کمپانی ها گامی فراتر گذاشته و به شما امکان می دهند تا بدون ثبت نام از محصول آنها استفاده نمایید.

blog_18208_2

5. در هر صفحه تنها یک ایده را به نمایش بگذارید

با نمایش چندین ایده در یک صفحه کاربر را سردرگم نکنید، هر صفحه باید تنها یک ایده را در خود جای داده باشد.

6. پیشرفت ها را صریحا به کاربر نمایش دهید

زمانی که افراد احساس کنند که پیشرفتی به سوی یک هدف داشته اند، تعهد بیشتری نسبت به ادامه تلاش خود پیدا کرده و فرآیند را تکمیل می نمایند. میزان پیشرفت را به کاربر ارائه دهید و صفحات، آموزش ها و گام های باقی مانده را به نمایش درآورید، از این طریق احتمال رها کردن اپلیکیشن کاهش پیدا می کند.

blog_18208_3

7. آنبوردینگ را به تدریج انجام دهید

کار را با شرح مزیت اصلی آغاز کرده و در یک زمان خاص بر روی تنها یک مزیت تمرکز کنید، وقتی که کاربر به صفحه بعدی رفت، او را با مزیت بعدی آشنا گردانید.

blog_18208_4

8. کاربران را قادر به رد کردن مراحل کنید

برخی از کاربران دوست دارند تا در طول مراحل راهنمایی شوند، در حالی که سایرین ترجیح می دهند خود به کشف امکانات بپردازند، از این رو لازم است تا امکان رد کردن بخش آموزشی را در اختیار گروه دوم از کاربران قرار دهید.

9. از تصاویر به جای متون استفاده کنید

محتوای بصری سریع تر به مغز انسان رسیده و روش قابل درک تری نسبت به اطلاعات متنی می باشد. مبنی بر تحقیقات صورت گرفته، مغز انسان در 0.25 ثانیه قادر به پردازش محتوای بصری است و این فرآیند 60000 مرتبه سریع تر از محتوای متنی به وقوع می پیوندد.

10. هر جایی که ممکن است ابزارهای راهنما را حذف کنید

محصول شما باید به گونه ای ساخته شده باشد که درک آن آسان بوده و خود به شرح امکانات بپردازد، از این رو لازم است تا در هر جای ممکن ابزارهای راهنما را حذف کنید. Samuel Hullick در User Onboarding اینگونه بیان داشته: “کمپانی ها بر این باورند که این تکنیک رابط کاربری یعنی ابزارهای راهنما، آنبوردینگ است، اما این باور نادرست می باشد و در برخی از شرایط حتی تجربه آنبوردینگ را نیز دستخوش تغییر می کند.

در مطلب آینده سایر شما را با سایر تکنیک های آنبوردینگ آشنا می کنیم، با ما همراه باشید.

منبع:

http://www.sitepoint.com

این نوشته را به گوگل توصیه کنید :

بسته های آموزشی جذاب!بیشتر