آیا نور کامپیوتر و موبایل به چشم آسیب می زند؟

آیا نور کامپیوتر و موبایل به چشم آسیب می زند؟

 آیا نور کامپیوتر و موبایل به چشم آسیب می زند؟

احتمالا تا به حال افراد زیادی دیده اید که وقتی در روز آفتابی از خانه خارج می شوند، عینک آفتابی می زنند تا از چشمان خود در برابر نور خورشید مراقبت کنند. اما کمتر کسی پیدا می شود تا برای دیدن صفحه کامپیوتر و موبایل عینک مخصوص بزند. علت آن هم این است که بسیاری از افراد اطلاع ندارند که نور کامپیوتر و گوشی همراه چقدر می تواند برای چشم انسان آسیب زا و مضر باشد و بینایی را ضعیف کند. در این مطلب قصد داریم در مورد این موضوع صحبت کنیم و بگوییم چرا این نور برای چشم انسان مضر است. با ما همراه باشید.

دلیل آسیب نور آبی به چشم

نور آبی در مانیتور گوشی و کامپیوتر و لپ تاپ یک نور مرئی است که انرژی بسیار زیادی دارد. این نور پر انرژی را تحت عنوان پرتوهای آبی هم می شناسند که توسط دستگاه های دیجیتال ساخته شده و از صفحه نمایش آن ها به چشم انسان ساطع می شود. این نور پر انرژی به راحتی وارد چشم ها می شود و می تواند خطرات و مشکلات جدی را برای چشم به وجود آورد. نور آبی طول موجی تقریبا برابر با 415 تا 455 نانومتر دارد که می تواند از قرنیه و عدسی عبور کرده و به شبکیه چشم برسد. این نور می تواند باعث خستگی شدید چشم، خشکی چشم، آب مروارید و تخریب ماکولا در اثر افزایش سن شود. علاوه بر آن استفاده زیاد از صفحه نمایش کامپیوتر و گوشی همراه به مرور زمان باعث ایجاد تاری در دید، دو بینی و سایر مشکلات بینایی شود. به خصوص افرادی که مبتلا به دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم هستند، بیشتر در معرض مشکلات مربوط به نور آبی قرار می گیرند.

راه های محافظت از چشم

برای این که بتوانید از چشمان خود در برابر نور صفحه نمایش کامپیوتر و لپ تاپ محافظت کنید راهکارهایی را به شما ارائه می دهیم که می تواند مضرات این وسایل را به نسبت زیادی کم کند.

به چشمان خود استراحت دهید

یکی از ساده ترین و بهترین راه هایی که می توانید از چشمان خود هنگام استفاده از موبایل و کامپیوتر محافظت کنید این است که هر 20 دقیقه چشمان خود را ببندید و یا به نقطه ای دور نگاه کنید. شما می توانید از جای خود بلند شوید و کمی حرکت کنید. به عنوان مثال می توانید به سمت پنجره بروید و به دنبال چیز جدیدی در فاصله دور باشید و سعی کنید آن را تشخیص دهید. این حرکات باعث می شوند چشم شما هم ورزش کند و هم استراحت کند و هم لحظاتی را از نور آبی دور بماند.

فاصله خود را با صفحه نمایش حفظ کنید

خیره شدن به صفحه کامپیوتر و گوشی همراه به صورت مستقیم در مدت زمانی طولانی برای چشم ها بسیار خطرناک است. با استفاده از تنظیمات دستگاه می توانید اندازه محتوا را به شکلی تغییر دهید که طبق دید شما نمایش داده شود. در این صورت دیگر مجبور نخواهید بود برای دیدن محتوا چشمان خود را خیلی نزدیک به صفحه نمایش کنید و در یک فاصله معین می توانید این به دیدن محتوا بپردازید.

از مانیتورهای ال سی دی و یا ال ای دی استفاده کنید

صفحه نمایشی که از CRT باشد، خطرات بسیار بیشتری نسبت به LED و LCD دارد. صفحات ال ای دی و ال سی دی اشعه های کمتری از خود ساطع می کنند و کمتر به چشم آسیب می رسانند. این صفحات دارای انرژی کمتری نسبت به صفحات نمایش قدیمی هستند. اگر صفحه نمایش قدیمی CRT استفاده می کنیم پیشنهاد می کنیم برای کمتر آسیب دیدن چشم ها و جلوگیری از خستگی چشم از فیلترهای ضد اشعه استفاده کنید.

تنظیمات مانیتور را با چشم خود هماهنگ کنید

هم صفحه گوشی و هم صفحه مانیتور کامپیوتر و لپ تاپ از قبل به حالت پیش فرض تنظیم شده اند که شما می توانید این تنظیمات را به کل تغییر دهید و آن را طوری تنظیم کنید که با آن راحت تر هستید و کمتر مضر هستند. به عنوان مثال می توانید برای وب گردی و تایپ کردن رنگ صفحه نمایش را سرد تر و برای فیلم دیدن رنگ صفحه را گرم تر کنید. اما به صورت کلی فراموش نکنید که قابلیت Night Light و یا Comfort Shield که در برخی از موبایل ها و کامپیوتر ها می بینید، اثر چندانی در نور ساطع شده از مانیتور نداشته و تغییر رنگ در تصویری که می بینید نیز ایجاد می کنند.

از عینک های ضد اشعه استفاده کنید

همان طور که گفتیم نور آبی تاثیرات بسیار بدی روی چشم ها دارد و اشعه ساطع شده از این صفحات می تواند باعث خستگی چشم و سایر مشکلات شود. اگر فکر می کنید استفاده شما از لپ تاپ، کامپیوتر و یا گوشی همراه بسیار زیاد است و به نوعی شغل شما وابسته به این دستگاه ها است، توصیه می کنیم از عینک های ضد اشعه استفاده کنید. این عینک ها می توانند از رسیدن اشعه های مضر نور آبی به چشم جلوگیری کنند. در واقع این عینک نور آبی را به نور زرد تبدیل می کند و فشار را از روی چشم شما بر می دارد. شما می توانید هنگام تلویزیون دیدن و یا کار با گوشی همراه و لپ تاپ از این عینک استفاده کنید. جهت خرید عینک بلوکات می توانید به فروشگاه های تخصصی در این زمینه مراجعه کنید.

اثر استفاده از عینک مخصوص کار با کامپیوتر

عینک مخصوص کار با کامپیوتر عینکی است که عدسی های منحصر به فردی دارد و می تواند از چشم های شما در برابر فشار بیش از حد، تاری دید، خشکی چشم و سردرد محافظت کند. این عینک ها مانع از رسیدن نور آبی صفحه نمایش به چشم می شوند. انواع عدسی هایی که برای این نوع عینک ها به کار می روند، عدسی های بلوکنترل و بلوکات هستند. برای تهیه این نوع عینک ها کافی است سری به بهترین سایت فروش عینک بزنید. از فواید و تاثیرات این عینک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       کاهش فشار چشم

·       کاهش خستگی چشم

·       جلوگیری از سردرد های ناشی از کار با گوشی و لپ تاپ

·       کاهش تاری دید

·       تمرکز بهتر چشم ها روی محتوا

اهمیت محافظت از چشم در برابر نور آبی

چشم ها برای این ساخته نشدند که ما به مدت طولانی بخواهیم چیزی را ببینیم. به مدت طولانی نگاه کردن به چیزی باعث می شود عضلات مژگانی داخل چشم کشیده شوند. کشیدگی این عضلات باعث تغییر شکل عدسی و کاهش قدرت تمرکز چشم می شود. عضلات خارجی چشم هم که وظیفه کنترل موقعیت و تراز بینی دارند هم به واسطه طولانی نگاه کردن به مانیتور خسته می شوند. وقتی این عضلات خسته شوند مشکلاتی در بینایی ایجاد خواهد شد. به همین دلیل است که پزشکان همواره توصیه می کنند از چشمان خود در برابر نور آبی ای که این مانیتورها ساطع می کنند، محافظت کنید. 

 

اینها را هم بخوانید