هوش مصنوعی

انقلاب ایران در تکنولوژی: هوش مصنوعی یکه تازی می کند

در چند دهه اخیر عبارت هوش مصنوعی بسیار شنیده شده و سوژه بسیاری از نقدها و حتی فیلم سازان نیز قرار گرفته. شاید برای بسیاری این عبارت هنوز نامفهوم باشد بنابراین مقداری در مورد این فناوری توضیح می دهیم. هوش مصنوعی یا هوش ماشینی به قابلیت تصمیم گیری خودکار ماشین آلات و کامپیوترها گفته می شود. با استفاده از این قابلیت، اتوماسیون و مکانیزه کردن بسیاری از فعالیت های صنعتی و غیر صنعتی به نحو احسن و با بازده بالا انجام می شود. این فناوری نه تنها در صنعت کاربرد دارد، بلکه در امور روزمره و حتی فعالیت های علمی کمک شایانی به بشریت کرده است. از گوش دادن به موسیقی گرفته تا انتخاب غذای موردعلاقه و حتی هماهنگ کردن قرارهای ملاقات. در بخش صنعتی بسیاری از خطوط تولید به شیوه کاملاً مکانیکی و خودکار عمل می کنند که موجب به حداقل رساندن اتلاف زمان و به حداکثر رسیدن بازدهی و راندمان کار می شود.  

تاریخچه

در سال 1950 آلن تورینگ تست تورینگ را برای ماشین های هوشمند ابداع کرد. تستی که در آن یک انشا باید با یک کامپیوتر چت می کرد و نباید متوجه می شد که مخاطبش یک کامپیوتر است. در سال 1951 اولین شبکه عصبی که می توانست SNARC را یاد بگیرد ساخته شد. یک سال بعد اولین یادگیری ماشین ابداع شد که می توانست چکرز بازی کند. اما در سال 1955 بود که عبارت هوش مصنوعی برای اولین بار توسط جان مک کارتنی استفاده شد. وی هوش ماشینی را علم  ومهندسی ساخت ماشین های هوشمند به ویژه برنامه های هوشمند تعریف کرد..   پنج سال بعد اولین کامپیوتر به اسم Mark1 Perception که می توانست با آزمون و خطا یاد بگیرد طراحی و ساخته شد. چهار سال بعد اولین چت‌بات به اسم الیزا در دانشگاه MIT ساخته شد. در اوایل دهه هفتاد و هشتاد میلادی سرمایه گذاری ها بر روی این زمینه به شدت کاهش یافت، به طوری که از این سال ها به زمستان هوش مصنوعی یاد می کنند. در سال 1989 اولین پژوهش ها برای اتومبیل های خودران انجام شد. تقریباً ده سال بعد، این فناوری به قدری پیشرفت کرده بود که در تصور نمی گنجید. شرکت IBM کامپیوتر شطرنج باز دیپ بلو را معرفی کرد که توانست کاسپاروف قهرمان افسانه ای شطرنج را شکست دهد. در زمان اندکی پیشرفت بسیار سرعت گرفت، به طوری که در طی دو سال ربات درک کننده اواطف انسانی و حیوان خانگی رباتیک سونی به بازار عرضه شد. از این نقطه به بعد بود که بسیاری از نوآوری ها در زمینه هوش مصنوعی و رباتیک ایجاد شد. از جاروبرقی های خودکار گرفته تا ماشین های خودران گوگل. این نقطه عطف از هنگامی شروع شد که از پردازنده های گرافیکی برای AI استفاده شد. سپس نوبت به دستیارهای صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی بود.  

استفاده از هوش مصنوعی

مدت زمان زیادی نیست که از این فناوری در زمینه های خدماتی استفاده می شود. اما علاوه بر این که به کارها کمک می کند، هم اکنون قادر است حتی داستان های روزنامه ها را نیز بنویسد. هم اکنون بیش از سی درصد از شرکت های بزرگ از فناوری AI در زمینه خدمات مشتریان استفاده می کنند که دومین رتبه را در این زمینه  بعد از فناوری اطلاعات دارد. هوش مصنوعی به عنوان یک سرویس به افراد و شرکت ها این امکان را می دهد تا بدون سرمایه گذاری اولیه زیاد و با ریسک کمتری، این تکنولوژی را برای اهداف مختلف آزمایش کنند.   ارائه دهندگان خدمات Cloud AI می توانند سخت افزار تخصصی موردنیاز برخی از کارهای AI مانند پردازش مبتنی بر GPU را برای بارهای فشرده ارائه دهند. از فناوری هوش مصنوعی در تمام ارکان زندگی استفاده می شود، البته در همین چند سال اخیر است که استفاده از آن در حال گسترش است. بنابراین می توان گفت که هنوز خیلی از کارها و خدمات هستند که می توانند با هوش مصنوعی دستخوش تغییراتی چشمگیر شوند. امروزه این تکنولوژی بیشتر در زمینه های دستیار مجازی یا Chatbots، کشاورزی، پرواز خودمختار، خرده فروشی، خرید و مد کاربرد دارد، بنابراین می بینید که هنوز خیلی از رشته ها و موارد وجود دارند که AI در قسمت های خدماتی آن وارد نشده است. البته باید در نظر گرفت که این فناوری  پیشرفت شگفت انگیزی داشته. برای مثال اتومبیل های خودران و پارک کننده برای تشخیص فضای اطراف وسیله نقلیه از یادگیری عمیق، زیرمجموعه ای از این رشته استفاده می کنند. شرکت فناوری Nvidia از AI استفاده می کند تا به اتومبیل ها "قدرت دیدن، تفکر و یادگیری را بدهد، بنابراین آنها می توانند به طیف تقریباً نامحدودی از سناریوهای احتمالی رانندگی حرکت کنند." مثال های زیاد دیگری می توان زد که هر روز از آنها استفاده می کنیم، اما شاید خودمان هم نمی دانیم که از هوش مصنوعی استفاده می کنیم. با این حال این عدم آگاهی می تواند نتیجه فقدان برنامه های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی در سطوح جامعه باشد.   هوش مصنوعی در ایران از زمانی که دوربین های کنترل سرعت در اتوبان های شهر نصب شدند، پای هوش مصنوعی خدماتی به کشور ما باز شد. از آن زمان به بعد شرکت هایی در ایران تاسیس شدند که از موارد متنوع هوش مصنوعی استفاده کردند. برای مثال دوربین های کنترل سرعت از پردازش تصویر برای ثبت تخلفات استفاده می کنند. از این فناوری برای هوشمند سازی اماکن مختلف مثل کارخانجات و منازل هم استفاده می شود.  

تازه های هوش مصنوعی در ایران

اما با پیشرفت این فناوری و پیدایش شبکه های عصبی مصنوعی و یادگیری عمیق این مرز ها بار دیگر شکسته خواهند شد. یکی از شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کند و اپلیکیشن های خدماتی خود را برای استفاده عموم ارائه می دهد و می توان گفت که برترین اپراتور هوش مصنوعی در ایران می باشد، شرکت هوش مصنوعی ویرا سگال کارو می باشد. این شرکت با ارائه نرم افزار های خدماتی همچون سیستم حضور غیاب و مدیریت مشاغل هوشمند و یا پروژه های هتل و بیمارستان های هوشمند سعی دارد تا خدمات هوش مصنوعی را در تمامی سطوح جامعه عرضه کند. این شرکت با اطلاع رسانی اخبار روز دنیای هوش مصنوعی و تهیه آموزش های پایه هوش مصنوعی سعی بر آن دارد تا سطح اطلاعات جامعه و امکاناتی که می تواند در اختیار آنها قرا دهد را بالا ببرد. این شرکت در طول حیات خود توانسته نرم افزارهای متنوعی را توسعه دهد.  شرکت ویرا سگال در تلاش است تا تجربه نوینی را به تمامی افراد و مشاغلی که مایل به استفاده از این فناوری هستند ارائه دهد. این شرکت با دارا بودن پرسنل مجرب و دانش آموخته قادر است نمایی جدید از مفهوم هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را به نمایش بگذارد. شما می توانید با مراجعه به وبسایت رسمی این شرکت به آدرس www.vira-sk.com از برنامه ها و پروژه های آن مطلع شوید.    

/پایان رپرتاژ آگهی

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست

اینها را هم بخوانید