برنامه نویسی

برجسته ترین برنامه نویسان در تاریخ چه افرادی بوده اند؟ - بخش اول

برنامه نویس فردی است که مهارت ساخت و توسعه برنامه های کامپیوتری را دارد. تمامی برنامه نویسان در حد خود به جامعه کمک میکنند، اما اقدامات برخی از آنها فراتر از چیزی است که یک برنامه نویس معمولی انجام میدهد. این افراد پیشگامان حوزه فعالیت خود هستند و انقلابی در نحوه دسترسی افراد به اطلاعات و رسانه ایجاد کرده اند. در این مطلب قصد دارم شما را با 12 برنامه نویس بزرگ جهان آشنا کنم، با من همراه باشید.

 

12. Ada Lovelace

Augusta Ada King که بیشتر با نام Ada Lovelace شناخته شده، یک ریاضی دان انگلیسی و نخستین برنامه نویس کامپیوتر بود و عمدتا برای فعالیت های خود بر روی ماشین تحلیل به شهرت رسید. در واقع کدهایی که او برای Analytical Engine یا همان ماشین تحلیل ساخت، امروزه به عنوان الگوریتم شناخته میشوند. این کدها برای پردازش توسط ماشین مورد استفاده قرار میگیرند و اولین برنامه کامپیوتری جهان به شمار میروند.

 

Ada دختر باهوش و بااستعدادی بود که ذهنیت و طرز فکر متفاوتی داشت و بر خلاف باور عمومی، او پیش بینی کرده بود که روزی کامپیوترها متحول میشوند و تنها محدود به اعداد و محاسبات نخواهند بود. پدرش الهام بخش اصلیش بود و اگر Ada Lovelace نبود، معلوم نیست چقدر طول میکشید تا فرد دیگری بتواند یک برنامه کامپیوتری طراحی کند!

 

11.  Niklaus Wirth

Niklaus Emil Wirth یک دانشمند کامپیوتر سوئیسی است که به عنوان پیشگام در عرصه برنامه نویسی کامپیوتر شناخته شده است. بیشترین شهرت او برای طراحی چندین زبان برنامه نویسی مانند Pascal ،Euler،Algol W ،Modula ،Modula-2 ،Oberon ،Oberon-2 و Oberon-07 میباشد. او با طراحی زبان برنامه نویسی PL/0، پایه کلاس طراحی کامپایلر بسیاری از دانشگاه ها را ایجاد کرد.

 

Niklaus قبلا عضوی از تیم طراحی و پیاده سازی سیستم عامل های Lilith و Oberon و همچنین سیستم طراحی سخت افزار دیجیتال و سیستم شبیه سازی بود. اقدامات پیشگامانه در کنار توسعه زبان های برنامه نویسی نوین، او را برنده جایزه معتبر تورینگ در سال 1984 نمود.

 

10. Bill Gates

بدون شک او یکی از برجسته ترین و مشهورترین برنامه نویسان عصر حاضر است. بیل گیتس آمریکایی یکی از بانفوذترین افراد در حوزه کسب و کار محسوب میشود و در زمینه برنامه نویسی کامپیوتر به فعالیت پرداخته و از پیشگامان ساخت کامپیوترهای رومیزی است و به سبب فعالیت های بشردوستانه خود نیز شهره خاص و عام میباشد.

گیتس هم بنیان گذار، مدیر اجرایی سابق و مدیرعامل کنونی مایکروسافت است که بزرگترین کمپانی کامپیوتری در جهان میباشد. او یک کارآفرین شناخته شده در حوزه کامپیوترهای شخصی میباشد و در توسعه پرکاربردترین سیستم عامل جهان یعنی ویندوز، نقش بسزایی ایفا کرده است.

 

گیتس در 5 سال اول فعالیت خود در مایکروسافت، علاوه بر ایفای نقش مدیریتی، شخصا روی همه کدها نظارت داشت و باگ ها و کدهای اشتباه را اصلاح میکرد. علاوه بر توانایی های برنامه نویسی، او برای اقدامات خیرخواهانه و سرمایه گذاری هایش نیز شهرت دارد، اما برای تاکتیک های ضدرقابتی خود در حوزه کسب و کار به وفور مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

9. James Gosling

James Arthur Gosling یک دانشمند کامپیوتر کانادایی است و برنامه های کامپیوتری متعددی را توسعه داده، اما بیشتر از همه برای خلق زبان برنامه نویسی موفق و پراستفاده جاوا، ماشین مجازی و کامپایلر آن در سال 1994 شهرت یافته و این زبان را در دوران فارغ التحصیلی اش خلق کرد. او یک ماشین مجازی p-code برای کامپیوتر DEC VAX ساخت که استادش میتوانست برنامه های UCSD Pascal را بر روی آن اجرا کند و آنجا بود که دریافت در اجرای architecture-neutral برای برنامه های توزیع شده نیز میتوان از تکنیک مشابه استفاده کرد.

 

جیمز کمک های شایانی به توسعه سایر سیستم های نرم افزاری مانند NeWS و Gosling Emacs نیز کرده است. به لطف دستاوردهایش، Gosling به عنوان عضو Foreign Associate آکادمی برنامه نویسان ایالات متحده آمریکا انتخاب شد. 

 

8. Guido van Rossum 

Guido van Rossum یک برنامه نویس کامپیوتر هلندی و سازنده زبان برنامه نویسی محبوب و پرکاربرد پایتون میباشد. با ساخت پایتون، به عنوان "دیکتاتور خیرخواه جاویدان" در جامعه پایتون شناخته شد، به این معنا که او بر روند توسعه پایتون نظارت میکند و در صورت لزوم تصمیمات مهمی را اتخاذ مینماید.

 

Rossum در زمان کار خود در گوگل، پایتون را توسعه داد و همان جا بود که Mondrian (یک سیستم بازبینی کد که توسط گوگل مورد استفاده قرار میگیرد) و Rietveld را نیز ساخت. او 7 سال در کمپانی گوگل به فعالیت پرداخت و در حال حاضر در دراپ باکس مشغول به کار است. Rossum از سوی Association for Computing Machinery به عنوان یک مهندس برجسته شناخته شد و در سال 2003 نیز جایزه NLUUG را دریافت کرد.

 

7. Ken Thompson

Kenneth Lane Thompson که در انجمن هکرها او را با نام Ken میشناسند، یک پیشگام آمریکایی در حوزه دانش کامپیوتر است. Thompson سیستم عامل یونیکس را طراحی و پیاده سازی کرده و زبان برنامه نویس B را نیز خلق کرده است. (نسخه بعدی زبان برنامه نویسی مشهور سی). او یکی از نخستین توسعه دهندگان سیستم عامل های plan 9 نیز میباشد.

 

از سال 2006 و در زمان فعالیت خود در گوگل، Thompson در خلق زبان برنامه نویسی Go نیز مشارکت فعال داشته است. او روی عبارت های منظم، ویرایشگر متنی QED و ed و تعریف رمزگذاری UTF-8 کار کرد و ماشین شطرنج Belle را نیز ساخت.

 

اینها را هم بخوانید