شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

بررسی توییتر و اپلیکیشن های پیام رسان آبان 97

این روزها تقریبا همه افراد در حداقل یکی از شبکه های اجتماعی بزرگ فعالیت دارند و قسمت مشخصی از وقت خود را به آن ها اختصاص می دهند. ارتباط با سرعت بالا یکی از مهم ترین دلایلی است که هر شخص برای آمدن به یک شبکه اجتماعی در نظر می گیرید. با دانلود توییتر نیز در اصل اولین قدم برای ورود به یک شبکه اجتماعی بزرگ و محبوب را برداشته اید. توییتر در آمریکا پر طرفدارترین شبکه اجتماعی می باشد و بیش از 70 درصد مردمان این قاره در این شبکه اجتماعی محبوب، دست کم یک حساب کاربری فعال دارند.

 

با بالاتر رفتن محبوبیت توییتر و اضافه شدن افراد شناخته شده و محبوب به آن، این شبکه اجتماعی مرجع اصلی برخی از اخبار افراد مشهور و سلبریتی ها گردید. در توییتر به دلیل پست های بارگذاری شده سبک، سرعت رد و بدل شدن اطلاعات در بالاترین حد خودش می باشد و تقریبا کم تر شبکه اجتماعی را می توان یافت که همانند توییتر سریع عمل کند. اپلیکیشن ارائه شده برای توییتر یک اپلیکیشن یکپارچه با قابلیت اتصال به سرورهای اصلی توییتر می باشد که به همین علت توانسته است با اعتمادسازی کاربران وبسایت توییتر را مجاب به نصب این اپلیکیشن کند.

 

 

اما وقتی از شبکه های اجتماعی حرفی به میان آید نمی توان از اینستاگرام صرف نظر کرد. شبکه اجتماعی محبوب ما ایرانی ها که پس از برکناری فیسبوک توانست رتبه اول شبکه های اجتماعی را در ایران به دست آورد. به طورکامل در آخرین نسخه نرم افزار اینستاگرام می توان احترام به سلایق کاربران مختلف را مشاهده کرد. با این که هیچ گاه نمی توان سلایق مختلف را به طور هم زمان راضی نگه داشت، اما اینستاگرام با زیرکی و توانایی خاص خودش توانسته است اکثر کاربران خودش را راضی نگه داشته و با هر به روزرسانی نیز به طور قابل توجهی این کار را افزایش داده است.

 

اینستاگرام نیز همانند رقیب اجتماعی خودش یعنی توییتر، سرعت بسیار بالایی دارد اما باید به این نکته نیز توجه کرد که فرمت پست های به اشتراک گذاشته شده در شبکه اجتماعی اینستاگرام کاملا با همتای خودش متفاوت است. امکان اشتراک گذاری عکس های با حداکثر کیفیت و به طور هم زمان 10 عکس در یک پست، امکان آپلود ویدیوهایی با مدت زمان 1 دقیقه و نوشتن کپشن هایی با طول زیاد، همه و همه باعث می شود سرعت بارگذاری پست ها و رد و بدل شدن آن ها نسبت به توییتر کاهش پیدا کند.

 

 

در سال های گذشته شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان در کنار یکدیگر همکاری بسیار خوبی داشته اند. چرا که به علت متفاوت بودن کارایی شان می توانند مکمل هم باشند. یکی از بهترین همکاری ها در این زمینه مربوط به تلگرام و اینستاگرام است. در جدیدترین نسخه تلگرام امکاناتی تعبیه شده است که برای کاربرانش بسیار مفید بوده همچنین کار با دیگر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی را آسان تر می کند. تلگرام به عنوان یک بستر ارتباطی مدرن همیشه به کاربرانش توجه ویژه ای داشته و قبل از هر اقدامی ابتدا رضایت آن ها را بررسی کرده است.

 

کافی است نگاهی به سیر تکاملی این نرم افزار بیندازیم. متوجه خواهیم شد تلگرام هوشمندانه ترین عملکرد ممکن را داشته است. در ابتدا که برای خارج کردن رقبایش از میدان رقابتی موجود، بهترین استراتژی ها را به کار برد و در کمترین زمان مورد انتظار آن ها را از دور خارج کرد. رقبای تلگرام در همان ابتدا آن قدر شناخته شده بودند که کنار رفتنشان یک رویا به حساب می آمد. اما تلگرام این رویا را محقق کرده و با ادامه دادن مسیر پیش رویش قصد جدی خود را برای حفظ جایگاه مستحکمش به همه اعلام کرد.

 

یکی از پیشگامان بزرگ عرصه شبکه های اجتماعی بدون هیچ تردیدی فیسبوک می باشد. فیسبوک برای کاربران ایرانی نیز بسیار خاطره انگیز است و در مدت فعالیت جدی خودش، چندین میلیون ایرانی را به سمت خود کشاند. این جذب مخاطب در سطح بین المللی نیز ادامه داشت تا جایی که تا قبل از سال 2012 این شبکه اجتماعی در فضای اینترنت یکه تازی می کرد. همکاری فیسبوک با چند شرکت معتبر هم دوره خودش باعث شد خیلی سریع تر نیز به اهداف تعیین شده اش دست یابد. با این وجود به دلیل پافشاری برای فضای وب و عدم تطبیق پذیری با شرایط جدید، فیسبوک نیز به عنوان غول شبکه های اجتماعی سرانجام تسلیم شد.

 

با توجه به رقابت بسیار بالا در بین این شبکه های اجتماعی به طور حتم کسی برنده است که بیش از سایرین به کاربرانش اهمیت دهد. چرا که کاربران نبض اصلی یک شبکه اجتماعی به شمار می آیند. یکی از کارهایی که فیسبوک برای بازگشت خودش انجام داد انتشار نسخه های اندروید و ios شبکه اجتماعی خودش بود که با توجه به شناخته شدن فیسبوک در سال های قبل، اپلیکیشن رسمی آن نیز خیلی زود به هدف نهایی اش یعنی جذب مخاطبان از دست رفته دست یافت.

شبکه های اجتماعی هر کدام با یک ویژگی خاص خود مطرح می شوند. توییتر به دلیل متن های کوتاه و جذابش به نام توییت، اینستاگرام به دلیل پشتیبانی از قالب های مختلف اشتراک گذاری پست و فیسبوک نیز به دلیل سرعت بالا و انعطاف پذیری قابل قبولش. اما در این میان شبکه اجتماعی دیگری نیز وجود دارد که اشتراک گذاری ویدیو در آن حرف اول را می زند. شبکه اجتماعی یوتیوب که اگر با اینترنت هم آشنایی کافی نداشته باشید، نام آن را حتما شنیده اید. این شبکه اجتماعی توجه ویژه ای به اشتراک گذاری فایل های ویدیویی دارد و برای این منظور سعی کرده است تا می تواند از سرورهای قدرتمند بهره ببرد.

 

یوتیوب در تمامی کشورهای دنیا و در الکسای آن ها جزء 20 سایت اول هر کشوری می باشد و به طور کلی نیز همیشه در بین 10 سایت برتر دیده می شود. دلیل این موضوع علاوه بر کیفیت بالای این شبکه اجتماعی و تلاشش برای به اشتراک گذاری ویدیوهای با کیفیت، مدیریت و سیاست صحیح مدیرانش می باشد که در همه موارد قوانین مورد نیاز را تشخیص داده و ضمن حفظ رضایت مشتریان و کاربران خود، افراد متخلف را از سرپیچی از قوانین شان باز زدند. یوتیوب به صورت روزانه چندین میلیون کاربر را به سایت خود می کشاند که هر کدام خواسته و یا ناخواسته کاربر رسمی یوتیوب به شمار می آیند.

  /پایان رپورتاژ آگهی این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست.

اینها را هم بخوانید