بررسی میزان محبوبیت طب سنتی و پزشکی نوین در ایران

بررسی میزان محبوبیت طب سنتی و پزشکی نوین در ایران

طب سنتی قدیمی ترین روش مقابله با بیماری ها و امراض مختلف است که توسط سالیان سال تجربه، باورها و نظریه های مردم بومی هر منطقه به دست آمده است. از سوی دیگر پزشکی نوین که روش ها و داروهای نوین پزشکی را شامل میشود، بر اساس مطالعات علمی و تجربی، ژنتیک، تست DNA و شواهد علمی به سلامت جامعه میپردازد.

 

مطالعات تاریخی نشان میدهد انسان ها از سالیان بسیار بسیار دور از مواد طبیعی به عنوان دارو و روشی برای زنده ماندن استفاده میکرده، چیزی حدود 6 هزار سال پیش!

کشورهایی مثل چین، ژاپن و کره در کنار ایران، شاخه هایی از علم طب سنتی را تشکیل میدهند.

از طرف دیگر، روش های پزشکی سنتی با گذر زمان دچار چالش شده اند، برای مثال زمانی که ویروس یا بیماری جدیدی در دنیا فراگیر میشود، طب سنتی ممکن است پاسخ اثرگذاری برای آن نداشته باشد.

پیدایش ویروس کرونا و یا مشکلات ژنتیکی که نیاز به تست DNA دارند از نمونه های مشابه این اتفاق هستند. در این دوران میزان مراجعه به بهترین آزمایشگاه تهران چندین برابر شد.

 

به زبان ساده، طب سنتی شامل:

  • استفاده از تجربه
  • استفاده از داروهای گیاهی
  • تمرکز بر زندگی صحیح تر و بیمار نشدن
  • و درمان با استفاده از روش های تجربی

 

 و پزشکی نوین شامل موارد زیر می باشد:

  • استفاده از یافته های علمی
  • استفاده از علم هایی نظیر ژنتیک، زیست شناسی و شیمی برای کشف دارو و درمان در آزمایشگاه
  • تمرکز بر انواع بیماری ها و درمان آنها با استفاده از داروهای شیمیایی

 

در اکثر مواقع، خیلی از افراد یافته های طب سنتی را در تضاد با علم پزشکی مدرن میدانند که این مسئله تا حدی درست است. در این مقاله تفاوت های این دو شاخه پزشکی را بررسی کرده و همچنین تهران لب، بهترین آزمایشگاه تهران برای آزمایش در منزل و محل کار را به شما معرفی کنیم.

 

 

طب سنتی چیست؟

پزشکی نوین یا طب امروزی، علمی است که برای بررسی بیماری های مختلف از علم و ارزیابی دقیق آنها و شواهد و مدارک دقیق استفاده می کند، درحالی که این اتفاق در طب سنتی نمیافتد.

اگرچه برخی از درمان های طب سنتی در بهترین آزمایشگاه ها و کشف روش های تشخیص و درمان بیماری استفاده میشوند، اما اکثر آنها از نظر علمی ثابت نشده باقی مانده اند.

 

این روش های پزشکی تنها مختص کشورهای شرقی و آسیایی نیست، بلکه مردم کشورهای دیگر از جمله کشور استرالیا از طب سنتی استفاده میکنند.

یکی از اشتباهاتی که درباره این طب و روش های درمانی آن وجود دارد، این است که افراد فکر میکنند چون این روش ها و داروها از محصولات و گیاهان طبیعی استفاده میکنند، پس بی خطر هستند و مشکلی برای بدن ایجاد نمیکنند.

درحالی که این روش ها، خصوصا زمانی که دوز مصرفی بیماری بیش از میزانی باشد که در مواد یا خوراک طبیعی یافت میشود، به هیچ عنوان ایمن و بی خطر نیست.

 در مقابل، درمان و داروهای پزشکی نوین بارها و بارها در بهترین آزمایشگاه ها مثل تهران لب مورد بررسی قرار می گیرند تا موثرترین دوز تجویز شود.

 

- نقاط قوت و مزایای طب سنتی

طب قدیمی یا بومی، برای افرادی که به دنبال روش های جایگزین پزشکی مدرن هستند مزایای بسیاری دارد و معمولا اولین و بهترین گزینه است. از مزایای این نوع پزشکی میتوان به این اشاره کرد که طب سنتی:

 

  • کم هزینه است

معمولا پزشکی سنتی و درمان های آن ارزان قیمت تر از پزشکی جدید به همراه تست های مختلف در آزمایشگاه و... است چرا که مواد طبیعی برای درمان به راحتی قابل دسترسی هستند و هزینه اضافی برای بسته بندی و فرایندهای شیمیایی آنها صرف نمیشود.

در بسیاری از کشورهای درحال توسعه و کشورهای جهان سوم، به دلیل عدم وجود آزمایشگاه های کافی و امکانات مورد نیاز، طب سنتی تنها گزینه موجود برای مراقبت های سلامتی است.

 

  • در دسترس است

با توجه به اینکه این شاخه از پزشکی بر پایه منابع و دانش محلی هر منطقه است، دسترسی به آن در بسیاری از فرهنگ ها و مناطق دنیا بسیار آسان است. در کشورهای زیادی افراد داروهای گیاهی خود را پرورش میدهند و داروهایشان را بدون نیاز به منابع خارجی تهیه میکنند.

 

  • با فرهنگ افراد سازگار است

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده طب سنتی همچنان بعد از 6 هزار سال مورد استفاده واقع شود، هماهنگی آن با ارزش ها، باورها و سنت های هر فرهنگ است؛ چرا که در واقع این علم از دل همین باورهای مردمی به وجود آمده است و افراد برای استفاده از آنها احساس راحتی بیشتری میکنند.

 

  • رویکرد کلی نگر دارد

پزشکی سنتی اصولا نسبت به سلامتی و تندرستی انسانها رویکرد کلی نگرانه دارد و صرفا به وضعیت فیزیکی و عمومی بدن اکتفا نمیکند، بلکه سلامت ذهنی، احساسی، اجتماعی و روحانی افراد را مورد هدف قرار می دهد.

 

- چالش های طب سنتی کدامند؟

درست مثل متدهای نوین پزشکی که از روش های علمی پیچیده مثل تست DNA یا آزمایش تشخیص هویت استفاده میکنند و همچنان با چالش هایی همراه هستند، پزشکی سنتی نیز دارای یکسری محدودیت است که در ادامه به آنها میپردازیم.

 

  • دوز مشخصی ندارد

داروهای طب سنتی تقریبا از هیچ شاخص مشخصی برای تجویز به بیماران استفاده نمیکنند. در جامعه مدرن، میزان دوز داروها با آزمایشهای متعدد در بهترین آزمایشگاه، تست چندین و چند نمونه و در نهایت با هماهنگی وزارتخانه های بهداشت اعلام میشود که این موارد شامل طب قدیمی نیست.

نتیجه این روشهای درمانی، نرسیدن دوز مورد نیاز برای درمان و یا دوز بیش از حد در هر وعده دارویی خواهد بود.

 

  • منبع علمی موثقی ندارد

بسیاری از روشهای طب سنتی توسط متخصصان آزمایش نمی شوند تا به میزان تاثیرگذاری، امنیت، کیفیت دارو و عدم تداخل آنها با داروهای دیگر پی برده شود. همین باعث شده تا رویکرد طب سنتی معمولا بدون وجود پشتوانه علمی مطرح شود.

 

  • برای همه بیماریها مناسب نیست

روش های تشخیص و درمان بیماری در این علم میتواند مشکلات زیادی را برطرف کند، اما برای تمام امراض سازگاری ندارد. این شاخه پزشکی همچنان درحال توسعه و یافتن روش های جدید است تا با بیماری های شدید مثل سرطان، دیابت یا ایدز نیز مقابله کند، اما تا به حال مدرکی بر اثرگذاری این روشها ارائه نشده است.

مشکلات ژنتیکی مثل نیاز به تشخیص ارتباط خونی فرزند و والدین با استفاده از آزمایش تشخیص هویت و سایر روشهای پزشکی که باید در بهترین آزمایشگاه ها انجام شوند، یکی دیگر از مسائلی هستند که در طب سنتی، طب مکمل و... حل نشده باقی مانده اند و همچنان نیازمند طب نوین می باشند.

منبع برای مطالعه بیشتر:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Traditional_medicine

 

آزمایش DNA در منزل

 

آشنایی با پزشکی مدرن و مهمترین شاخه آن

طب نوین یک سیستم علمی و بر پایه شواهد است که از روش ها و متدهای مختلفی برای تشخیص، درمان، پیشگیری از بیماری و بهبود سلامتی و طول عمر بیشتر استفاده میکند.

 این علم تمرکز بیشتری بر روی جنبه فیزیکی سلامتی و درمان بیماری دارد و اغلب از بررسی علائم و نشانه ها استفاده میکند.

در این بین، علم ژنتیک یکی از کلیدی ترین شاخه های علم پزشکی نوین است که با بررسی ژن ها و عملکردشان، خدماتی از جمله تست DNA و آزمایش ژنتیک را برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماریها ارائه میکند.

 

این نوع طبابت تفاوت های بسیاری با طب سنتی که بر پایه تجربیات و باورهای فرهنگی است دارد. پزشکی سنتی از مواد موجود در طبیعت برای درمان تمامیت فرد و نه صرفا جسم او استفاده میکند.

طب نوین در طی قرن ها تحقیق و اکتشافات علمی و تکنولوژی به وجود آمده است و توانسته خدمات بسیار زیادی در اختیار انسان مدرن قرار دهد.

برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشگیری و درمان بیماری های عفونی
  • ساخت واکسن ها و آنتی بیوتیک ها
  • ایجاد اجزای مصنوعی
  • مهندسی ژنتیک
  • بهبود سلامت جامعه

 

- ژنتیک، مهم ترین شاخه پزشکی نوین

ژن ها حاوی اصلی ترین اطلاعات وراثتی و ژنتیکی ما هستند که وضعیت سلامت روان و جسم ما در آنها نهفته است.

انجام آزمایش ژنتیک در بهترین آزمایشگاه تهران، به شما و پزشکتان کمک میکند تا بیماری های ارثی که ممکن است خود یا فرزندتان در آینده به آنها مبتلا شوید، تشخیص داده شوند و اطلاعات مهمی مثل نحوه پدیدار شدن و پیشرفت آنها، نحوه جلوگیری از رخداد و درمان آنها را در اختیار داشته باشید.

بسیاری از متخصصان و بزرگان علم پزشکی، ژنتیک را مادر پزشکی نوین و مهم ترین شاخه آن میدانند چرا که با استفاده از آن میتوان راهکارهای تشخیص و درمان بیماری های بسیاری را کشف کرد.

برخلاف طب سنتی که از همین رویکرد برای درمان همه افراد استفاده میکند، تست DNA میتواند روش های اختصاصی هر فرد برای درمان را مشخص کند و برای اینکار از سابقه ژنتیکی فرد استفاده میکند.

علاوه بر امکان آزمایش تشخیص هویت و مشخص کردن رابطه پدر و فرزندی، آزمایش های غربالگری ژنتیکی در بهترین آزمایشگاه ها مثل تهران لب، امکان تشخیص ژن های ناقص و بیماری زا را فراهم میکنند تا احتمال ابتلای فرزندان شما به اختلالات کروموزومی و ژنتیکی کاهش پیدا کند.

در یک نگاه کلی، شاخه ژنتیک به عنوان مهم ترین شاخه از علم پزشکی نوین، یکی از عوامل اصلی اثرگذاری بیشتر طبابت نوین نسبت به طبابت سنتی است.

با بررسی های کارشناسان، بهترین آزمایشگاه تهران برای تست DNA آزمایشگاه تهران لب است. برای آزمایش DNA در منزل و محل کارگران با شماره تلفن 1650 برای استان تهران و شماره تلفن 88709970-021 برای دیگر استان‌ ها با تهران لب تماس بگیرید.

مشاوره ژنتیک تهران لب:

 

https://tehranlab.com/test-and-genetics-counseling/

 

- پزشکی نوین یا طب سنتی؟

انتخاب بین این دو روش تشخیص و درمان بیماری سالیان سال است که دغدغه افراد زیادی در سرتاسر دنیاست. تا اینجای مقاله با هر دو روش طبابت قدیمی و نوین آشنا شدید، در ادامه نیز با چند تفاوت ساده، این دو روش تشخیص و درمان بیماری را مقایسه کنید.

 

* اثربخشی طب نوین و سنتی

اصلی ترین پایه و اساس طب سنتی برای درمان بیماری، تجربیات مردم گذشته و باورهای مردم بومی آن منطقه است که نسل به نسل به آیندگان منتقل شده است. به همین دلیل شاید بتوان برخی بیماریها را با آن درمان کرد، اما دلیل علمی پشت آنها وجود نخواهد داشت. درحالی که علم مدرن از شواهد موثق استفاده میکند و تاثیرگذاری بیشتری دارد.

 

* طول درمان در پزشکی سنتی و پزشکی نوین

طب مدرن با استفاده از مدل های واقعی مورد آزمایش قرار میگیرند و همانطور که گفتیم، تست DNA در آزمایشگاه یا در منزل، به ما بیماران این امکان را میدهد تا بهترین روش درمان را برای خودمان پیدا کنیم.

با این روش، نحوه درمان دقیق تر و سریعتر مشخص میشود، داروها نیز سریعتر به دست بیمار میرسند و طبیعتا بیمار سریعتر درمان میشود.

این درحالی است که شواهد مبتنی بر تجربیات، نمیتوانند تمام جوانب یک مریضی را در بر بگیرند و مشخص نیست که آیا روش تشخیص و درمان بیماری استفاده شده مناسب است و اثرگذاری خواهد داشت یا خیر.

 

* طب سنتی بهتر است یا پزشکی نوین؟

در پزشکی مدرن، فرد بیماری به عنوان یک وضعیت بیولوژیکی دیده میشود که دارای انواع ناهنجاری ها در اعضای بدن می باشد. این درحالی است که طب سنتی، بیمار را بیش از آنچه در ظاهر نشان داده میشود، یعنی  از نظر روحی و روانی و اجتماعی بررسی میکند، جنبه هایی که پزشکی نوین از آن غافل است.

همچنین سازمان بهداشت جهانی با قوانین و مقررات سختگیرانه ای اعلام کرده است که طب سنتی نه در مقابل طب مدرن، بلکه میتواند مکمل آن باشد.

 

(اطلاعات تکمیلی:

https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/92455/9789241506090_eng.pdf)

بنابراین نمیتوان گفت کدام یک از آنها دقیقا بهتر از دیگری است، اما میتوانید با مطالعه مواردی که در این مقاله اشاره شد، شخصا به این موضوع پی ببرید.

 

بهترین آزمایشگاه تهران در پزشکی نوین در ایران

 

بهترین آزمایشگاه تهران در پزشکی نوین در ایران

آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب بهترین آزمایشگاه تهران در حوزه ژنتیک و پاتوبیولوژی است که تمامی خدمات خود را هم در آزمایشگاه و هم در محل مد نظر شما (منزل یا محل کار) ارائه میکند.

در این مقاله جنبه ها و روش های مختلف طب سنتی مثل دارو درمانی، حجامت، تغذیه درمانی و... را با پزشکی نوین شامل تست DNA، تست پاپ اسمیر، آزمایش تشخیص هویت و روشهای مختلف تشخیص و درمان بیماری مورد بررسی قرار دادیم تا بهتر به این سوال که کدام یک از آنها بهتر است و محبوبیت بیشتری دارد پاسخ دهیم.

 

/پایان رپرتاژ آگهی

این مطلب صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست

اینها را هم بخوانید

نظرات کاربران

  1. علیرضا قاضی
    علیرضا قاضی
    دلم میخواد بپذیرم که طب سنتی چون از داروها و گیاه های مختلف استفاده میکنه کم خطر تر و بهتره، اما هرچقدر فکر میکنم میبینیم تاحالا کسی با طب سنتی مشکل ژنتیکی حل نکرده، یا ویروسی درمان نشده، نمونه ش روغن بنفشه که توی کرونا یک نفر پیشنهاد کرده بود!

    به این نظر پاسخ دهید
  2. المیرا فیاض پور
    المیرا فیاض پور
    سلام، ممنون به نظرم مقایسه عادلانه و نسبتا بی طرفانه ای بود، به نظر من اگرچه طب سنتی از مواد و داروهای طبیعی استفاده میکنه، ولی واقعا تاثیر و کارکرد داروهای طب مدرن رو نداره و شخصا سریعتر خوب شدن برام مهم تره

    به این نظر پاسخ دهید