روانشناسی هدیه
در جوامع امروز، عموم مردم برای خوشحال کردن کسانی که دوستشان دارند، در جشنها و مناسبتهای خاص هدیه و یادگاری میدهند.
خریدارن، با ذوق و هیجان به دنبال هدیهای درخور و خاص، برای مخاطبینشان میگردند. هدیه دادن یک بخش عمده و جداییناپذیر از مراسم مهم میباشد، ولی آیا میدانید که هدیه و کادو تاثیر بهسزایی در بخش روانی و بهبود روابط دارد؟
هدیه دادن، روشی جهانی برای ابراز علاقه و احساسات، قدردانی و حس حقشناسی از مخاطب و همچنین حرکتی قوی در راه تحکیم روابط است.
این موضوع که مخاطب شما به چه چیزی علاقهمند است و چه هدایایی درخور شأن اوست، میتواند شما را درگیر چالشی چند ساعته و یا حتی چند روزه بکند.
تیم وادا لاکچری، طی تحقیقات و ایدهپردازی براساس رنگشناسی و تاثیر آن بر مخاطب، قدم در این راه گذاشته تا هدیهدهندهها مسیر راحتتری را طی کنند.
بر اساس تحقیقات ما، وقتی شخص به دنبال هدیهای برای مخاطبش میگردد، نوعی احساس شعف در وی متبلور میشود. هدیه دادن به نوعی یک حرکت بشردوستانه است و از این باب روانشناسان عقیده دارند که تاثیر هدیه دادن از هدیه گرفتن به مراتب بیشتر است، چرا که احساس خوشی و سرزندگی به هدیهدهنده میدهد. زمانی که ما هدیه میدهیم و توقعی برای جبران و بازگشت نداریم، در واقع در حال ارتقای سطح کیفی سلامت روانی خویش هستیم.
در سالهای اخیر، روانشناسان بر آموزش عشقورزی و چگونگی اعمال آن بر زندگی فردی و اجتماعی، اصرار داشتهاند. هدیه دادن یک احساس عمیق درونی است که البته منافع بیرونی نیز دارد. این احساس عظیم رضایت، زمانی که در صورت هدیهگیرنده نمایان شود، دو چندان خواهد شد. روش بیان احساسات، القای حس قدردانی، تصدیق یکدیگر و شدت بروز احساسات به طور عمده به عمق رابطه هدیه گیرنده و هدیه دهنده بر میگردد.
اگر هدف هدیه دادن به یک دوست باشد، هدیهگیرنده را به تفکر به عمق رابطه وا میدارد.
اگر هدف از هدیه دادن به مخاطب، یک هدیه برای ثبت یک لحظه عاشقانه باشد، باعث میشود که رابطه محکمتر و عمیقتر شود. هدیه دادن میتواند نوعی نشاندهنده پیشرفت و ورود به مرحله جدیدی از رابطه باشد.
هدیه دادن بهترین روش برای کاستن ناملایمات ایجاد شده در ارتباط بین انسانها و همچنین برای تقویت و تحکیم روابطی است که دستخوش مسافت و فاصله شده است.
در جوامع امروزی به راحتی میتوان هدیه مورد نظرمان را به راحتی به صورت آنلاین تهیه و ارسال کنیم. این مورد میتواند جایگزین بسیار مناسبی برای پروسه تهیه و تحویل حضوری هدیه باشد. عموم مردم وقتی هدیه و محصول مورد نظرشان را بهراحتی پیدا میکنند، احساس رضایت درونی شان افزایش مییابد و در همین لحظه است که احساس لطیفی از خوشحالی و شعف را به ارمغان میآورد.
زمانی که یک کار مثبت انجام دهیم، کارما به ما میگوید که ما در حال جذب نیروهای مثبت هستیم. هدیه دادن از جمله کارهای مثبت و لذتبخشی است که همان احساس رضایت را در ما ایجاد میکند و قطعا در پس آن اتفاقات مثبت برای فرد هدیهدهنده دارد، به شرطیکه بدون توقع بازگشت باشد.
بخش کوچکی از ما انسانها، هدیه میدهیم و انتظار بازپسگیری چیزی در ازای آن نداریم. انسانهایی که به صورت ناشناس هدیه میدهند، در این گروه کوچک قرار دارند، اما ما فکر میکنیم در اغلب انسانها یک میل ذاتی وجود دارد که به ما میگوید: به کسانی که دوستش میداری بدون توقع محبت کن.
روانشناسان تنها کسانی نیستند که بر تاثیرات مثبت ذهنی و عاطفی هدیه دادن واقف هستند. جشنها و مناسبتها فرصت مناسبی برای کسانی است که روح ماجراجویی برای تحریک احساسات عزیزانشان، در آنها بیدار است. دلیل اینکه هدیههای سال نو همیشه زودتر از سال قبل میرسد، گواه این ادعاست.
هدیه دادن میتواند جنبه تجاری نیز داشته باشد، از این جهت که برای شخص هدیه دهنده منجر به جذب مشتری بیشتری شود. این موضوع میتواند به صورت گیفتهای تبلیغاتی از طرف شرکت مادر به کارمندان جهت بالا بردن راندمان کاری یا به مشتریان جهت بهبود روابط شغلی باشد. این موضوع میتواند در تبلیغات تلویزیونی، حراجهای اینترنتی، کدهای تخفیف خرید آنلاین، ارسال کارت پستالهای گرافیکی، نمود پیدا کند. ارسال بستههای هدیه نیز که جنبه تبلیغاتی دارند، از این موضوع خارج نمیباشند.
شرکتهای تبلیغاتی، خلاقیت در خلق یک هدیه که متناسب با فرهنگ و محیط باشد را اصل کار خود قرار میدهند.
اینکه ما بدانیم هدیه ما چه معنا و مفهومی را به دریافتکننده القا میکند، انتظار بزرگی است. گاهی ارزش یک هدیه بسیار بیشتر یا کمتر از چیزی هست که باید باشد، در این مواقع بروز احساسات منفی، اجتنابناپذیر است.
احساسات منفی، ناشی از این فکر میشود که دریافتکننده احساس میکند آنقدر که باید برای او زمان نگذاشتهاید و از عواقب احساسی آن، خشم، ناراحتی و یا دلخوری میباشد، که به عقیده برخی روانشناسان، این گروه احساس بیارزش بودن و نادیدهگرفتهشدن میکنند.
نوع بسته بندی هدیه شما و طراحی انجام شده میتواند احساسی که در پس آن بسته هست را بیشتر به نمایش بگذارد و همچنین ارزش مالی هدیه شما را به صورت بصری نیز بالا ببرد. گاهی شما برای یک بسته هدیه به آن صورت هزینه نمیکنید، اما احساس رضایت و عشق را به طرف مقابل القا کرده و به او احساس امنیت میدهید.
کارت پستالها و عکسهایی که در لحظات ناب و خاصی ثبت شدهاند، میتوانند به مخاطب یادآوری کنند که من در روزمرگیهایم به یاد تو هستم. با این روش به مخاطب خود یادآور میشوید که ارزش مالی، نمیتواند دلیلی برای ایجاد حس خوب و همدلی باشد.
/پایان رپرتاژ آگهی این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست