مشکلات سوئیچ شبکه

مشکلات سوئیچ شبکه - سوئیچ شبکه شما خراب شده؟

نیاز به سوئیچ شبکه جهت برقراری ارتباط بین دستگاه ها و سیستم همه مجموعه ها، جدا از بحث نوع مرکز و سیستمی که تصمیم به نصب و راه اندازی آن دارند، برای کاربران واجب و لازم است. امروزه باتوجه به اینکه همه سیستم ها و مجموعه ها نیاز به ویپ شدن و یکپارچگی دارند، نیاز به سویچ شبکه یک امر واجب و لازم است، زیرا بدون استفاده از سوییچ شبکه، ارتباط میان سیستم ها برقرار نشده و هیچ هدایت کننده ای در مجموعه وجود نخواهد داشت که اطلاعات را به راحتی در میان دستگاه ها رد و بدل کرد.

خرید سوییچ شبکه با اتصال دستگاه های درون شبکه، بسته های داده را از یک سیستم به دیگر سیستم ها ارسال کرده و ارتباطی یکپارچه برقرار مینماید. سوئیچ شبکه به لحاظ سخت افزاری، یک سخت افزار بسیار کوچک بوده که ارتباطات ایجاد شده ما بین چندین دستگاه و وسیله ارتباطی در یک شبکه­ LAN (Local Area Network) را متمرکز مینماید. سوئیچ شبکه ایرانی که ارتباطات را بین چندین دستگاه متصل در یک شبکه محلی (LAN) را برقرار می کند، سالها پیش در شبکه های خانگی متداول بودند که این روترهای خانگی مدرن سوئیچهای اترنت را به عنوان یکی از کارکردهای مهم آن ها به طور مستقیم در واحد ادغام می کنند.

 

سوییچ شبکه با کارایی بالا هنوز هم به طور گسترده در شبکه های شرکت ها و مراکز داده استفاده می شوند و گاهی اوقات به عنوان هاب های switching، هاب های bridge یا Mac Bridge هم پیشنهاد میگردد. سوئیچ شبکه یک سخت افزار بسیار کوچک بوده که ارتباطات ایجاد شده ما بین چندین دستگاه و وسیله ارتباطی در یک شبکه­ LAN (Local Area Network) را متمرکز مینماید. روش کارکرد سویچ شبکه که در مجموعه به عنوان وسیله ای برای برقراری ارتباطات میان همه دستگاه ها استفاده میگردد، استفاده از آدرس IP دستگاه ها است. به این صورت که مدیریت مجموعه از طریق سیستم خود، آدرس آی پی همه سیستم های مجموعه را که همگی در یک شبکه می باشند، به دست آورده و با برنامه ریزی های معین، همه دستگاه ها را به یک سوئیچ متصل میکنند و از این را که هر دستگاه، یک آدرس آی پی مشخصی دارد، برای دو دستگاه متفاوت، امکان برقراری ارتباط با یک آدرس آی پی هم ناست.

 

انواع سوئیچ های موجود و بررسی مشکلات سوئیچ شبکه

انواع سوئیچ شبکه قادر به پشتیبانی از تقریباً همه گونه دستگاه ها و وسیله­ های ارتباطی می باشند. بطوری که برای دستگاه های اترنتی، قادر به تأمین سازی چهار یا هشت کانکشن می باشند؛ حال آنکه سوئیچ هایی که در شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند 32 تا 128 کانکشن را پشتیبانی نمایند. سوئیچ های شبکه معمولی مثل سوئیچ هایی که در روتر کاربران خانگی می باشند، بجز مورد اتصال به برق، نیاز به هیچ گونه پیکربندی خاصی ندارند. در رابطه با بحث انواع سوئیچ شبکه، سوئیچ شبکه مدیریتی که سوئیچ های گران قیمت تری می باشند که استفادهٔ شرکتی دارند و می توانند قابلیت های به مراتب سطح بالاتری به کاربران ارائه کنند و همینطور از قابلیت کنترل و مدیریت گسترده ای برخورد دارند.

یکی از پراستفاده ترین انواع سوئیچ مناسب شبکه، سرعت و قابلیت POE ساپورت بودن آن است که سوئیچ شبکه poe، مجموعه را از اداپتور بی نیاز و برق همه سیستم ها را تامین میکند و همینطور با بالا رفتن سرعت سوئیچ، کارایی شبکه هم بیشتر میگردد. همانطور که در قبل گفته شده بود، سوئیچ ها به سه دسته اترنت، گیگابیت و 10G تقسیم می شوند. سوئیچ poe اترنت سرعت هر پورت تا 100Mb/s می رسد، در حالی که سوئیچ های گیگابیت این سرعت را به 1000Mb/s و سوئیچ های 10G سرعت را به میزان ده برابر سوئیچ های گیگابیت خواهند رساند و همینطور با بالارفتن سرعت سوئیچ، قیمت آن هم افزایش می یابد.

 

کارکرد سوئیچ های غیرمدیریتی بسیار ساده و کاربران میتوانند به راحتی اجزا شبکه را به سوئیچ متصل کنند که پس از نصب آن همه اجزا باهم در ارتباط قرار خواهند گرفت و کار سوئیچ در لحظه ای که دستگاه ها به آن وصل می شوند شروع می شود. این امر باعث راحتی کاربران و کار مجموعه است، زیرا کاربران می توانند سوئیچ را در مکانی قرار داده و به حال خود رها کنند، زیرا نیاز به هیچگونه تنظیمات و کار خاصی ندارند. سوئیچ های مدیریتی کمی پیچیده تر از سوئیچ های غیرمدیریتی میباشند و می توانند از طریق وب یا اپلیکیشن، وارد صفحه تنظیمات سوئیچ شده و بعضی ویژگی های آن را فعال یا غیرفعال کنند و همینطور درصورت نیاز به آپدیت، Firmware آن را آپدیت کرده و از کاربردهای دیگر سوئیچ مثل تعیین دسترسی به پهنای باند، VLAN بندی و… بهره مند شوند.

 

حال که به معرفی و ارائه توضیحات راجع به انواع سوئیچ شبکه پرداختیم، لازم است به مشکلات سوئیچ شبکه هم اشاره ای داشته باشیم. مشکلات سوئیچ شبکه معمولا به دو دسته ایرادات سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم میشوند. در ابتدا برای بررسی مشکلات سوئیچ شبکه لازم است به پاوری که در بخش جلویی پنل سوئیچ شبکه قرار دارد توجه کنیم که در صورتی که پاور سبر باشد به معنای عدم خرابی و بدون مشکل بودن سوئیچ است و در صورت خاموشی پاور، اطلاع رسانی از مشکلات سوئیچ شبکه را به کاربران میکند. در ادامه مقاله به چند مورد از مشکلات سوئیچ شبکه رایج اشاره خواهیم کرد.

  • مشکلات سوئیچ شبکه مربوط به خرابی پاور:همانطور که در قبل اشاره کردیم در ابتدا باید پاور دستگاه بررسی گردد. پاور سوئیچ شبکه میتواند به دلیل های مختلف از جمله فرسودگی و یا نوسانات برق توسط صاعقه خراب شده باشد. البته امکان دارد بر اثر خرابی پاور به دیگر بخش های سوئیچ هم آسیب وارد شده باشد که به طور کلی برای جلوگیری از این شرایط می توان از UPS ها که عمل تنظیم ولتاژ را انجام میدهند استفاده کرد.
  • مشکلات سوئیچ شبکه مربوط به خرابی فن ها:فن های موجود در سوئیچ شبکه به علت کارکرد 24 ساعته، امکان دارد در اثر فرسودگی و یا حتی گرد غبار از کار بیافتد که در نهایت از کار افتادن فن ها سبب افزایش دما در سوئیچ شده و امکان دارد بر اثر افزایش دمای بیش از حد IC برد سوئیچ بسوزد.
  • مشکلات سوئیچ شبکه مربوط به خرابی پورت ها:نگهداری سوئیچ شبکه در محیط های با رطوبت زیاد سبب سولفاته شدن پورت ها و قطع ارتباط خواهد شد. از طرفی در زمان قطع و وصل کانکتورها هم باید مراقب باشید، زیرا امکان دارد به پورت ها آسیب برسد.
  • مشکلات سوئیچ شبکه مربوط به عیب یابی در ماژول های متصل:زمان بررسی مشکلات سوئیچ شبکه، ابتدا اطمینان حاصل کنید که تغذیه سوئیچ و ماژول به درستی تامین شده اند و سپس چک کنید که آیا ماژول ها در موقعیت صحیح خود متصل شده اند یا خیر و در انتها چک کنید که آیا کابل ماژولی که وصل شده است در حالت نرمال قرار داشته باشد.

 

/پایان رپرتاژ آگهی

این مطلب صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست

اینها را هم بخوانید