کاربرد مفصل کابل

مفصل کابل و کاربردهای آن چیست؟ انواع مفصل سیم و کابل به چند دسته تقسیم می شوند؟

سوال بسیاری از افراد این است که مفصل کابل چیست و چه کاربردی دارد؟ مفصل کابل در واقع برای متصل کردن دو کابل به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله برای انواع ولتاژها قابل استفاده است و با توجه به نوع کابل، انواع مختلفی دارد.

هنگامی که دو کابل به یکدیگر متصل می شوند، ساختار الکتریکی آن ها از حالت عادی خارج شده و ممکن است باعث ایجاد خطرات مالی و جانی بسیاری شود، به همین دلیل برای یکسان کردن میدان الکتریکی از مفصل کابل استفاده می کنند.

 

مفصل کابل چیست ؟

اگر شما نیز جزو کسانی هستید که قصد خرید سیم و کابل برق را دارند و درباره تجهیزات آن همچون مفصل کابل، کنجکاو هستند. این مقاله جای مناسبی برای پیدا کردن پاسخ خود درباره مفصل کابل است.

 همانطور که گفته شد مفصل کابل برای اتصال چندین کابل در طی مسیر کابل کشی استفاده می شود، هنگامی که مفصل، مابین دو کابل قرار می گیرد، میدان الکتریکی همانند قبل عمل کرده و رطوبت یا هوا نمی تواند وارد کابل شود. اگر مفصل مابین دو کابل وجود نداشت، میدان الکتریکی از حالت عادی خارج شده و رطوبت به داخل کابل نفوذ می کرد که این عامل مشکلات متعددی را به وجود می آورد.

برای جلوگیری نمودن از این رویداد، مفصل های کابل به روی کار آمده اند و باعث اتصال ایمن در میان دو کابل شده اند. کابل ها انواع متفاوتی داشته ودارای ولتاژهای گوناگونی هستند بنابراین هرکدام نیاز به یک نوع مفصل دارند.

 

مفصل کابل چه کاربردهایی دارد؟

مفصل های کابل کاربردهای گوناگونی دارند که به شرح زیر می باشد:

• مفصل کابل باعث متصل شدن دو هادی سیم و کابل به هم می شود.

• مفصل کابل علاوه بر اتصال هادی، می تواند شیلد های دو کابل را به همدیگر متصل نماید.

• متصل نمودن غلاف فلزی 

• هنگامی که دو کابل به یکدیگر متصل می شوند، محل اتصال آن ها نیاز به آب بندی دارد و این وظیفه بر عهده مفصل است.

• میدان الکتریکی مابین دو کابل در هنگام اتصال دچار تغییراتی می شود، برای تنظیم نمودن این میدان از مفصل کابل استفاده می کنند.

• مفصل کابل مانع از ورود آب، رطوبت، مواد اسیدی و غیره به محل اتصال دو کابل می شود و از ضربه های احتمالی جلوگیری به عمل می آورد.

 

 

انواع مفصل کابل

تمامی کارشناسان بر این موضوع واقف هستند که برای اتصال دو کابل می بایست از مفصل کابل استفاده نمایند، این نوع مفصل ها می توانند از یک کیلو وات تا صد کیلو وات را ساپورت نمایند، برای بررسی انواع مفصل در ادامه با ما همراه باشید.

 

مفصل سرد

از مفصل های سرد برای اتصال دو کابل تک کور و سه کور استفاده می شود، ویژگی های این نوع مفصل در ادامه ذکر شده است.

 

1-مفصل سرد برای کابل هایی با روکش EPR و XLPE کاربرد دارد.

2-مفصل سرد برای کابل هایی که دارای روکش هادی، آلومینیومی و مسی هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

3- از این مفصل در فضای باز می توان استفاده نمود زیرا بدنه آن در برابر رطوبت و آفتاب مقاومت بالایی داشته و آسیب نخواهد دید.

4-این مفصل برای عملکرد بهتر دارای سه لایه هادی، عایق، استرس است. تمامی این لایه ها به روی عملکرد مفصل، اثر مثبت خواهند گذاشت.

5-شما با استفاده از مفصل سرد احتیاج کمتری به تعداد مفصل های بالا خواهید داشت زیرا این مفصل از قطعات سیلیکونی تهیه شده و برای متراژ بالایی از کابل مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مزایای کابل سرد 

1-مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد‌.

2-مقاومت بالا در برابر عواملی همچون رطوبت، دما و آب 

3-نصب و کاربرد آسان بدون نیاز به ابزارهای خاص 

4-قابل استفاده برای متراژ بالا کابل

 

مفصل حرارتی 

مفصل حرارتی یکی از مدل های موجود در بازار است که برای متصل نمودن کابل های تک کور و سه کور اجرا می شود.

اجزایی که مفصل حرارتی را تشکیل داده است به ترتیب زیر می باشد:

 

1-مفصل حرارتی دارای دو راهی برای اتصال دو سر کابل است.

2-برای تنظیم میدان الکتریکی حاصله از دو کابل دارای قسمت هایی به نام استرس کنترل، تیوب حرارتی، نوار چسب است.

3-از تیوب حرارتی برای اب بندی کردن کابل و جلوگیری از ورود آب و رطوبت در محل اتصال استفاده می شود.

4- آرمور، دو راهی و شیلد از دیگر قسمت های کابل حرارتی هستند که باعث تکمیل عملکرد آن در اتصال ایمن دو کابل می شوند.

 

 

مفصل رزینی 

مفصل های رزینی برای کابل هایی با ولتاژ متوسط و پایین مورد استفاده قرار می گیرد. این مفصل به دلیل داشتن جنس شفاف، نصب راحتی داشته و می توان کابل را در هنگام اتصال، بهتر کنترل نمود.

از مفصل های رزینی که به صورت تزریقی هستند می توان برای متصل نمودن کابل هایی با ولتاژ کم و یا محافظت از کابل های با ولتاژ متوسط استفاده کرد، این نوع مفصل کاربردی برای ولتاژهای بالا نخواهد داشت.

 

مزایای مفصل رزینی 

1-مفصل رزینی در سایزهای متفاوت موجود است.

2-از مفصل رزینی برای مکان هایی مانند دریا که دارای رطوبت بالایی است و یا زیر زمین می توان استفاده نمود.

3-در برابر عوامل شیمیایی یا اشعه UV مقاومت بالایی دارد.

4-نصب و کاربرد راحت 

5-عایق مناسب

 

مفصل نواری 

مفصل های نواری برای آب بندی کابل مورد استفاده قرار می گیرند و دارای عایق مناسب و نوارهای نیمه هادی می باشند. این مفصل برای کابل هایی تا ولتاژ ۶۳ کیلو وات کاربرد دارد.

مفصل های نواری ۶۳ کیلو واتی، برای کابل هایی با فشار قوی استفاده می شوند و دارای مقاومت بالایی در برابر تمامی عوامل خارجی هستند.

مفصل های نواری رزینی برای محافظت از انواع مفصل ها ساخته شده اند. از این مفصل عموما برای مکان هایی که دارای رطوبت بالا یا قسمت هایی که در برابر عوامل شیمیایی قرار دارد استفاده می شود. مفصل نواری زرینی برای ولتاژ های پایین و متوسط کاربرد داشته و در انواع سایز ها تولید می شود.

                  

مفصل مخابراتی 

مفصل های مخابراتی همانطور که از اسم آن ها مشخص است برای کابل های تلفن که به صورت مسی هستند استفاده می شود. این مفصل ها دارای روکش کامپوزیت با الیاف شیشه بوده و به دلیل استفاده از این ماده انعطاف بالایی داشته و در برابر ضربات مقاومت بالایی دارند.

قسمت داخلی مفصل مخابراتی از چسب حرارتی استفاده شده که می تواند آب بندی مناسبی ایجاد کند، همچنین قسمت رویی مفصل دارای رنگدانه های مناسب برای تشخیص حرارت است که درصورت دریافت دمای بالا بی رنگ می شود. مفصل های مخابراتی برای کابل های مسی، آلومینیومی، خاکی، پلی اتیلن، کابل های کانالی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

سخن پایانی 

با مطالعه ی این مقاله دریافتید که مفصل های کابل برای اتصال دو کابل به یکدیگر استفاده می شوند و می توانند محل اتصال را در برابر عواملی همچون رطوبت و ‌.. ایمن سازد. همچنین می توانند مانع از هدر رفت جریان و خطرات جبران ناپذیر شوند. 

اگر قصد خرید انواع سیم و کابل را دارید می توانید به سایت گروه کارخانجات خراسان الکتریک که سال ها است در زمینه ی فروش و توزیع سیم و کابل خراسان الکتریک فعالیت می کند مراجعه کنید و پس از مشاهده ی محصولات، خرید خود را نهایی سازید.

 

/پایان رپرتاژ آگهی

این مطلب صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و اپریویو مسئول تایید صحت آن نیست

اینها را هم بخوانید