0

نتیجه نظرسنجی: ‌۹۸ درصد شرکت‌ها هنوز هیچ سودی از هوش مصنوعی نبرده‌اند

نتیجه نظرسنجی: ‌۹۸ درصد شرکت‌ها هنوز هیچ سودی از هوش مصنوعی نبرده‌اند
بازدید 1

در چند سال اخیر شاهد این بودیم که مدیران شرکت‌های دره سیلیکون وعده می‌دهند هوش مصنوعی بهره‌وری و سودآور را افزایش خواهد داد و جهان را متحول خواهد کرد؛ اما واقعیت چیز دیگری نشان می‌دهد. گزارش جدید مؤسسه KPMG نشان می‌دهد که اکثریت قریب‌به‌اتفاق شرکت‌هایی که به سراغ هوش مصنوعی رفته‌اند، هنوز نتوانسته‌اند از آن پول دربیاورند.

طبق یافته‌های نظرسنجی KPMG از ۷۵۳ کسب‌وکار مختلف، فقط ۲ درصد از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که سرمایه‌گذاری‌هایشان در هوش مصنوعی مولد به سوددهی رسیده است. این آمار زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید اکثر همین ۲ درصدِ موفق نیز شرکت‌های غول‌پیکری هستند که درآمد سالانه بالای ۱ میلیارد دلار دارند.

دلیل اصلی این عدم سوددهی، تعلل بیش‌ازحد شرکت‌ها در مرحله آزمون و خطا است. بسیاری از سازمان‌ها هنوز هوش مصنوعی را به‌طور کامل در کارهای مختلف خود ادغام نکرده‌اند و صرفاً مشغول تجربه‌کردن ابزارها هستند.

عدم سودآوری هوش مصنوعی در اکثر شرکت‌ها

تضاد عجیبی در آمارها وجود دارد؛ ۹۳ درصد سازمان‌های بررسی‌شده از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، اما عمده آنها سود مالی نمی‌برند. از این آمار، ۳۱ درصد فقط این فناوری را در عملیات‌های اصلی ادغام کرده‌اند. به همین دلیل، کارشناسان می‌گویند فقط خرید اشتراک ChatGPT یا استفاده از ابزارهای تولید تصویر، به معنای افزایش درآمد یا کاهش هزینه‌های عملیاتی نیست.

سود هوش مصنوعی

البته رهبران کسب‌وکارها معتقدند که این یک بازی طولانی‌مدت است. اکثر مدیران (حدود ۶۱ درصد) انتظار دارند که بین ۱ تا ۵ سال آینده، نتایج ملموس مالی را مشاهده کنند. «استفانی تریل» (Stephanie Terrill)، از مدیران ارشد KPMG کانادا، هشدار می‌دهد که با وجود نبود سود آنی، توقف سرمایه‌گذاری خطرناک است. او می‌گوید: «انتظار کشیدن برای دیدن ارزش آنی، واقع‌بینانه نیست. شرکت‌ها برای حفظ رقابت‌پذیری اقتصادی باید سرعت پیاده‌سازی هوش مصنوعی در عملیات اصلی خود را بالا ببرند.»

همچنین یکی از مشکلات اصلی این است که شرکت‌ها نمی‌دانند چگونه بازدهی هوش مصنوعی را اندازه بگیرند. آیا باید فقط به پول نقد نگاه کرد؟ کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که برای درک درست نرخ بازگشت سرمایه (ROI) باید معیارهای استراتژیک و کیفی را هم در نظر گرفت:

  1. هوش مصنوعی چقدر تصمیمات مدیران را دقیق‌تر کرده است؟
  2. آیا کارها سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود؟
  3. آیا خدمات بهتر منجر به رضایت بیشتر شده است؟

بنابراین، تمرکز صرف بر کاهش هزینه‌ها یا افزایش فروش مستقیم، تصویر کاملی از ارزش هوش مصنوعی ارائه نمی‌دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اَپ ریویو منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *