0

یک یوتوبر RTX 3060 را حین اجرای بازی با دستگاه یخ‌ساز تا ۲۱ درجه خنک کرد!

یک یوتوبر RTX 3060 را حین اجرای بازی با دستگاه یخ‌ساز تا ۲۱ درجه خنک کرد!
بازدید 10

خنک نگه داشتن کارت گرافیک هنگام پردازش گرافیکی‌ترین و سنگین‌ترین بازی‌ها، در طول دهه‌های گذشته با تکامل و پیشرفت‌های زیادی همراه بوده است. تولیدکنندگان به مرور فن‌های بیشتری به کارت‌ها اضافه کردند تا اینکه دیگر روی برد فضایی باقی نماند؛ و وقتی کاربران به خنک‌کنندگی بیشتری نیاز پیدا کردند، پای سیستم‌های خنک‌کننده مایع مداربسته به میان آمد تا بتوانیم سخت‌افزارهای داغ خود را در دمای مناسبی نگه داریم.

اما چه می‌شود اگر تمام روش‌های معمول را کنار بگذاریم و یک کارت گرافیک RTX 3060 را مستقیم به یک دستگاه یخ‌ساز متصل کنیم؟ اکنون یک یوتوبر موفق به انجام این کار شده است. اگر فکر می‌کنید این ایده وحشتناک است، باید بگویم که کاملاً حق با شماست.

خنک‌سازی RTX 3060 با دستگاه یخ‌ساز

این اقدام عجیب توسط کانال یوتوب TrashBench انجام شده است. تیم این کانال قصد داشتند از یک دستگاه یخ‌ساز برای خنک کردن RTX 3060 در زیر بار پردازشی سنگین استفاده کنند. اما پیش از شروع، تصمیم گرفتند دمای کارت را با روش‌های معمول اندازه بگیرند که نتیجه آن ۶۰ درجه سانتی‌گراد با خنک‌کننده بادی استاندارد (Stock) و ۴۴ درجه سانتی‌گراد با خنک‌کننده مایع بود.

یک یوتوبر RTX 3060 را حین اجرای بازی با دستگاه یخ‌ساز تا ۲۱ درجه خنک کرد!

پس از ثبت بنچمارک‌های اولیه، نوبت به اتصال کارت گرافیک به دستگاه یخ‌ساز رسید تا آب سرد را درون سیستم به گردش درآورد. مشکل اول این بود که دستگاه یخ‌ساز همیشه روشن نمی‌ماند و طبق تنظیمات پیش‌فرض، هر چند وقت یک‌بار خاموش می‌شد؛ اتفاقی که در وسط رندر کردن فریم‌های بازی اصلاً ایده‌آل نیست. بنابراین، TrashBench دستگاه یخ‌ساز را باز کرد و آن را به یک ترموستات متصل کرد تا مطمئن شود دستگاه همیشه روشن می‌ماند.

خبر خوب این است که این ترفند دست‌ساز جواب داد. دستگاه یخ‌ساز توانست دمای کارت گرافیک را در حالت بیکاری (Idle) به ۶.۸ درجه سانتی‌گراد کاهش دهد و هنگام اجرای بازی سنگین Cyberpunk 2077، این دما روی عدد بسیار عالی ۲۱ درجه سانتی‌گراد ثابت ماند. اما خبر بد این است که هر جا آب بسیار سرد جریان داشته باشد، پدیده میعان هم رخ می‌دهد. TrashBench مجبور شد این تست را در نیمه‌های راه متوقف کند، چرا که قطرات آب در حال جمع شدن روی خود قطعات سخت‌افزاری بودند که این موضوع برای قطعات الکترونیکی به هیچ‌وجه اتفاق خوبی نیست.

در مجموع، اگرچه TrashBench می‌گوید دستگاه یخ‌ساز کار خود را در خنک کردن سیستم به طرز شگفت‌انگیزی انجام داد، اما به نظر می‌رسد این کار را «بیش از حد» خوب انجام داده است. بنابراین، شاید عاقلانه‌تر باشد که در آینده به همان سیستم‌های خنک‌کننده مایع معمولی بسنده کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اَپ ریویو منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *